הטלפון הטיפש עושה קאמבק

הם עמידים יותר, ממכרים פחות, ולא מעודדים צריכה. טלפונים מיושנים נצפו לאחרונה בידיהן של ריהאנה, אנה וינטור וסקרלט ג'והנסון, וגם בארץ יש להם עדת מעריצים נאמנה. האם ייתכן שהסמארטפון הוא רק טרנד חולף?

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
אנה וינטורצילום: Brock Miller
עודד ירון
עודד ירון

בזמן האחרון מסתובבת בפייסבוק תמונה של רשימה מוכרת של דברים שצריך, או לפחות פעם היינו צריכים, לקחת לטיולים: פנס, מפה, מצפן מצלמה ועוד שלל דברים שהיום ממילא יושבים בתוך הסמארטפון. היא מסתכמת בכך שהדבר היחיד הנחוץ מלבד הטלפון הוא מטען. הרשימה (שגרסה ישנה שלה קיימת בפייסבוק עוד מ–2012) היא עוד דוגמה לכמות פונקציות שהחליף המכשיר הקטן שיושב אצל רובנו בכיס.

אבל יש מי שעומדים בפרץ ומעדיפים להישאר עם הנוקיה הישן או אפילו לחזור אליו, ולא מדובר רק בלודיטים שונאי טכנולוגיה. לא קשה למצוא מאמרים של אנשים שזנחו את האייפון או הגלקסי ולא חושבים לרגע לקפוץ שוב על רכבת הקדמה. למעשה, כפי שדיווח הניו יורק טיימס, לאחרונה אף נצפו כמה וכמה דמויות מפורסמות כשהן אוחזות בטלפונים טיפשים. בלי מסך מגע, פייסבוק או אינסטגרם — רק טלפון, ואולי גם כלי סביר להודעות טקסט.

צילום: אילוסטרציה

הטלפונים המיושנים של ריהאנה, סקארלט ג'והנסון וסלבריטאיות נוספות, אינם כה ייחודיים כפי שאפשר לחשוב. אבל האם אפילו קובעות טעם כמותן יכולות להניע מגמה בכיוון ההפוך? גם היום יש מספיק אנשים שלא מבינים למה החברה עדיין מסתכלת עליהם מוזר כשהם שולפים את הטלפון הפשוט שלהם.

"ישנם אנשים שזונחים טכנולוגיה וחוזרים אחורה בדרך כלל מסיבות נוסטלגיות או בגלל שהם משוכנעים שהטכנולוגיה הקודמת היתה עדיפה מסיבה כלשהי, אבל על פי רוב מדובר בקבוצות מאוד קטנות בתוך החברה ולא במסה"

ד"ר יובל דרור

כשדורון, סטודנט בן 25 שמחזיק בנוקיה 6230i מאז שיצא לשוק, נשאל למה הוא מעדיף טלפון "טיפש", הוא מופתע. "עוד לא נתקלתי בכינוי הזה", הוא השיב ל"הארץ". "אני בערך האחרון שיצא להגן על שמו הטוב של מוצר, אבל הכינוי הזה מצביע על תופעה משונה — ההנחה שהמוצר באמת חכם, ושזה גורע ממוצרים אחרים, שהם כביכול טיפשים. זכורה לי עדיין התקופה המאוד קצרה וכמעט בלתי־קיימת בה הסביבה הקרובה לי תמהה על המוצר המכוער שיצא, ולא תיארה לעצמה מי יקנה כזה דבר כבד ומגושם. כמה מניפולציות שיווקיות לאחר מכן, והנה אי־הקנייה (זו אפילו לא פעולה) של המוצר המסוים הפכה ל'עקרון'. לכאורה, אם לא אקנה את מה שהרוב קונה, אני חייב להסביר את עצמי, להציג עמדה מסודרת, תבנית נוחה להבנה. אם יש לי מוצר שעובד טוב ומשרת את הצרכים שלי, למה אני חייב להגן על האדישות שלי מול מגמות צרכנות פופולריות?".

ריהאנהצילום: 247PapsTV / Splash News

המספרים מראים שעל הרוב המכריע של הצרכנים בישראל מאמצי השיווק פועלים היטב (ואולי גם היתרונות של המכשירים ה"חכמים"). הרוב מעדיפים לא להישאר "מאחור" ומאמצים בהתלהבות רבה את הנוצץ החדש. לדברי חברת המחקר IDC, מכירות הסמארטפונים צמחו ב–27.2% בין הרבעון השני של 2013 לרבעון השני השנה. חברת המחקר גרטנר מסרה בפברואר השנה שב–2013 עברו לראשונה המכירות העולמיות של סמארטפונים את המכירות של טלפונים ניידים רגילים (Feature Phones). כ–57.6% מהטלפונים הניידים שנמכרו היו טלפונים חכמים.

צילום: אילוסטרציה

בארץ מדובר על חדירה של לפחות 57%, לפי סקר של גוגל משנה שעברה. מה שמציב את ישראל במקום השני בעולם. לפי נתונים של IDC מ–2013 זאת רק ההתחלה, הסמארטפונים תופסים 80% מהמכירות בארץ. הנתונים של סקר שערכה בישראל בשנה שעברה חברת CES ופורסם ב"דה מרקר" הם גבוהים בהרבה ושם מדובר על 86% משתמשים בסמארטפונים. קשה ליישב את הנתונים הללו, אבל בכל מקרה ברור שישראל היא ארץ קטנה עם סמארטפון גדול. עם זאת שאלות אחרות שעלו בסקר של CEA מעניינות לא פחות. הסוקרים שאלו את הנשאלים למה הם קונים סמארטפונים וחפיצים, ו–42% מהם השיבו "לעשות את החיים יותר מהנים". 41% אמרו שהם רוצים להקל על החיים ו–31% רצו להיות יותר פרודוקטיביים.

"מה שבעיקר היה חסר זה זמן באופליין, להתנתק משטף המידע ולתת למוח זמן לעבד"

בני דאון, הסדנה לידע ציבורי

אבל להשתלטות הטכנולוגית שלהם יש מחיר, ולעתים דווקא הפרודוקטיביות או ההקלה המובטחת על החיים מתגלות כתעתוע. האומניפוטנטיות של הסמארטפונים הופכת אותנו לא אחת לתלויים בהם, שלא לומר תלותיים. על פי נתונים של מועצת הבטיחות בארה"ב שמובאים באתר של עמותת אור ירוק, הסיכוי להיות מעורב בתאונה בעת נהיגה תוך שימוש בסלולר גדל פי ארבע. כולנו יודעים שזה מסוכן (שמונה מתוך 10), כולנו שמענו את החדשות, ובכל זאת, סקר של ארגון אור ירוק, מגלה שאחד מכל ארבעה נהגים בישראל מודה שהוא קורא או כותב מסרוני טקסט בנהיגה. יש גם כאלה שבודקים עדכונים בפייסבוק ועושים דברים אחרים.

זה לא מפתיע שזה קורה, כי הסמארטפון לא רק מחזיק את הפנס ואת ה-GPS, אלא הוא הפך למרכז החברתי שלנו, עם פייסבוק ווטסאפ וכל שלל דרכי התקשורת שלנו, שלא מספיקות להתריע על קיומן. חוקרים רבים כבר קבעו שאנחנו פשוט מתקשים להתעלם מהלחץ שמופעל עלינו באופן תדיר, בין אם בהתרעות או זמזומים של הטלפון. הצורך הזה להישאר מחוברים כל שעות היממה הפך את הסמארטפונים לסוכנים שקטים של מקומות העבודה שלנו, והם מסייעים לטשטוש הגבולות הגובר בין שעות העבודה למנוחה.

"לכאורה, אם לא אקנה את מה שהרוב קונה, אני חייב להסביר את עצמי, להציג עמדה מסודרת, תבנית נוחה להבנה"

דורון, בן 25
צילום: אילוסטרציה

כל הגורמים האלה גורמים לרבים לתהות אם עסקת החבילה שכרוכה בקדמה הטכנולוגית באמת משתלמת. אלה שמוותרים עליה מדברים בעיקר על החשש לעוד ערוץ להתמכרות דיגיטלית, בין אם לקשרים ובין אם לעבודה. "אני לא קונה סמארטפון גם מהידיעה הברורה שהוא ייפול לי מהידיים וישבר והתיקון יעלה הרבה כסף, בניגוד לסוני אריקסון שלי שנופל וקם", סיפרה הגר ציגלר. אבל היא הוסיפה שזה בעיקר "בגלל שאני מחוברת למחשב שלי לווריד גם ככה. אני בעבודה ובבית עליו. זה ההמשך של היד שלי, במעט הזמן שאני לא איתו אני אשמח גם להתנתק קצת. יש משהו נחמד להגיע למחשב ולראות שיש לי 10 מיילים, זה כמו הימים שהיינו שמחים שיש מכתבים בתיבת הדואר. אני עושה לעצמי גם כל מיני חוקים קטנים מרוב שאני מכורה למחשב, אני מכבה את הפייסבוק כל כמה זמן".

כששיר, עובדת בהייטק בת 29 שמחזיקה בנוקיה דגם c2-01, נשאלה למה היא נמנעת מרכישה של סמארטפון או טאבלט היא השיבה בשני סעיפים: "א. באמת שכל מה שאני צריכה מטלפון נייד זו היכולות להתקשר ולסמס, אבל בעיקר בגלל ב. קוראים לי שיר, ואני וורקוהוליקית. אם תהיה לי אפשרות לגשת לדוא"ל בעבודה כשאני לא בעבודה (כי תשע שעות + ביום זה לא מספיק, כמובן), אני אעשה זאת. אז למען הקצת חיים שיש לי מחוץ להייטק, ולמען העיניים שלי, עדיף שלא תהיה לי את האפשרות — גם אם קל יותר לנווט עם גוגל מאפס בלייב ולא עם צילום מסך שהדפסתי מראש.

בני דאון מהסדנה לידע ציבורי נטש את הסמארטפון מסיבה טריוויאלית למדי. "נרטב לי הסמסונג", הוא סיפר. אבל הוא לא הצטער על החזרה למכשיר הנוקיה הישן. "לא יודע כמה זמן אחזיק מעמד, אבל בינתיים אני נהנה מהזמן שבו אני מתנתק ויכול לחשוב על דברים". לפחות לעת עתה הוא לא מרגיש שהיכולות של הסמארטפון חסרות לו. "מה שבעיקר היה חסר זה זמן באופליין, להתנתק משטף המידע ולתת למוח זמן לעבד. אני חושב שכמו כל חיה גם בני האדם צריכים לבדוק את הסביבה על הזמן — כדי לשרוד. הבעיה היא שעם פייסבוק וטוויטר כל הזמן קורים דברים בסביבה ואם יש לנו את האפשרות להתעדכן, אנחנו לא מסוגלים לוותר עליה".

אבל האם כולנו נוכל ללמוד את השיעור שהם למדו? לא באמת. לדברי שיר, הדרך היחידה שבה ניפרד מהסמארטפונים היא "אם יהיה אסון טכנולוגי כבד שימנע את השימוש בסמארטפונים וכולם יצטרכו לשנמך. אני חושבת שאשליית הטיפה יותר נוחות בדגם חדש/פתרון טכנולוגי חדש פשוט חזקה מדי".

צילום: אילוסטרציה

"באופן כללי אני מתקשה לזכור מקרה שבו חברה עשתה סיבוב פרסה על טכנולוגיה וחזרה לטכנולוגיה קודמת", אמר ל"הארץ" ד"ר יובל דרור, סוציולוג של טכנולוגיה ודיקאן בית הספר לתקשורת, המסלול האקדמי המכללה למנהל. "ייתכן שהיא זנחה טכנולוגיה מכל מיני סיבות כי היא לא היתה בשלה, לא מוצלחת, יקרה (נניח לייזר דיסק) אבל כחברה היא לא חזרה לתקליט מהרגע שהגיע ה–CD. ישנם אנשים שזונחים טכנולוגיה וחוזרים אחורה בדרך כלל מסיבות נוסטלגיות (במקום נורה חשמלית מדליקים נרות) או בגלל שהם משוכנעים שהטכנולוגיה הקודמת היתה עדיפה מסיבה כלשהי (תקליט וניל במקום דיסק), אבל על פי רוב מדובר בקבוצות מאוד קטנות בתוך החברה ולא במסה. המסה לא חוזרת לטכנולוגיה קודמת. לדעתי הסמארטפון לא הולך לשום מקום. הוא ישתנה עוד אלף פעמים אבל אני לא רואה את החברה המערבית מתגעגעת לפתע לנוקיות של פעם וזורקת את הסמארטפונים. זה לא יקרה".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ