האם יש ספרים שאי אפשר לעבד לקולנוע?

במשך שנים כשלו במאים בזה אחר זה בניסיון לעבד רבי־מכר לקולנוע, סופרים סירבו למכור את הזכויות ליצירותיהם ובהוליווד השתרשה הגישה כי יש ספרים שפשוט אסור לגעת בהם. תור הזהב של הטלוויזיה האמריקאית שינה את כללי המשחק

נתנאל שלומוביץ
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
"סולאריס" בבימוי אנדריי טרקובסקי
נתנאל שלומוביץ

סטניסלב לם לא האמין בקולנוע, או לפחות בקולנוענים. העיבוד הקולנועי לספרו "סולאריס" שביים אנדריי טרקובסקי ב–1972 אמנם נחשב ליצירת מופת, אך לא בעיני הסופר הפולני. "אמרתי לטרקובסקי במהלך אחד הריבים שלנו שהוא כלל לא יצר את 'סולאריס', אלא את 'מלחמה ושלום'". עשורים לאחר מכן, כשסטיבן סודרברג הציג את גרסתו לספר ב–2002, כתב לם באתר האינטרנט שלו ביקורת חריפה: "רציתי לדמיין מפגש אנושי עם 'משהו' שלא ניתן לעשות לו רדוקציה למושגים, רעיונות ודימויים אנושיים". למעשה, עד מותו ב–2006 היה לם משוכנע שזה בלתי אפשרי ליצור סרט על בסיס "סולאריס" בלי שמהות הספר תלך לאיבוד. "זו הסיבה שלספר קוראים 'סולאריס' ולא 'אהבה מהחלל החיצון'".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ