בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

במסגרת המאבק במו"לים: אמזון סילפה דברים של ג'ורג' אורוול

אמזון הנאבקת בענקית המו"לות האשט שלחה מכתב לסופרים ובו ציטטה את ג'ורג' אורוול, אלא שהציטוט הוצא מהקשרו

תגובות

במאבק המתקיים בין אמזון לבין ענקית המו"לות האשט על גובה ההנחה שאמזון תקבל מהאשט, עשתה אמזון טעות יח"צנית והשתמשה בציטוט של הסופר ג'ורג' אורוול. במכתב ששלחה לקוראים שלה הציעה אמזון שישלחו מכתבים למו"ל האשט וגם ציטטה את אורוול שאמר כביכול על פורמט ה–paperback: "אם למו"לים היה טיפה היגיון הם היו פועלים נגד הספרים האלה בכריכה רכה". "כן, אורוול הציע קנוניה", פירשו באמזון.

אלא שאורוול כתב את הדברים כשחגג את הוצאת ספריו בכריכה רכה בהוצאת פינגווין ולא ניסה לעודד את הפסקת המכירה של הספרים בפורמט זול יותר. זה היה בשנת 1936 כשכתב "ספרי פינגווין הם דבר נפלא הניתן בעבור 6 פני, כל כך נפלא שאם למו"לים האחרים היה טיפת היגיון הם היו יוצאים נגדם ומדכאים אותם".

ASSOCIATED PRESS

לאחר מכן המשיך אורוול וכתב דברים שאמזון כבר לא טרחו לצטט, משום שהם בעצם יוצאים נגד רצון הקמעונאית למכור ספרים בזול: "ככל שהספרים נהיים זולים יותר, כך מוציאים פחות כסף על ספרים", כתב אורוול והסביר שבמקום לקנות שני ספרים יקרים הצרכן קונה שלושה ספרים זולים ואז ישתמש בשאר הכסף כדי ללכת לקולנוע. "זהו יתרון מנקודת הראות של הצרכן ולא פוגע באופן כללי במסחר אבל בעבור המו"לים, הסופרים, וחנויות הספרים זהו אסון", כתב אורוול.

השימוש החלקי והמסולף בדבריו של אורוול היה סיבה למסיבה ברשת האינטרנט. "שינוי דבריו של אורוול כדי שיתאימו לאג'נדה שלך זהו מעשה די אורווליאני", "רק טיפש או איש עסקים יעוות את ציטוט עד כדי כך", נכתב בטק-קראנץ', וכתב טכנולוגי אחר צייץ בטוויטר "הוא השתמש באירוניה. זהו מכשיר ספרותי. אתם מוכרים ספרים. מה לא בסדר איתכם".

ב"ניו יורק טיימס" התייחסו לדברים כאל אחת מטעויות יחסי הציבור הכי גדולות של אמזון מאז שנת 2009, אז מחקה אמאזון מקינדל של לקוחותיה דווקא את הספר "1984" של אורוול. כמו ממחישים מבלי להבין זאת, את הדברים שאורוול כתב.

אבל זאת לא היתה הצרה היחידה של אמזון בסוף השבוע. כעת נודע כי לאמזון יש חילוקי דיעות גם עם עוד אחד מספקיה, עם חברת דיסני. מתברר שאמזון עושה עם אולפני הקולנוע את מה שהיא מנסה לעשות עם המו"לים, וכעת בשל מחלוקת על תנאים היא מונעת מהלקוחות שלה להזמין מראש עותקים של תוכן של חברת דיסני.

הזמנה מראש היא דרכן של החברות להעריך את הביקוש. הצרכן של היום התרגל לרצות ולהזמין תוכן עוד לפני שראה אור כדי היות הראשון. החבורת חוששות שאם לא תהיה להם האפשרות הזאת הם לא יקנו בכלל כשהסרטים יראו אור.

 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו