המגמה ספרים

40 שנה למות חנה ארנדט: תרגום לספרה על ברכט ומחקר חדש בהשראתה

אבנר שפירא
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
אבנר שפירא

ביום שישי ימלאו 40 שנה למותה של חנה ארנדט, אבל נדמה כי השפעתה של הפילוסופית היהודייה־גרמנייה רק הולכת וגוברת. אל ששת ספריה שכבר תורגמו לעברית יצטרף בדצמבר החיבור "על ברטולט ברכט", מסה ביוגרפית מקיפה שהיא כתבה על המשורר והמחזאי הגרמני. בחיבור, שתורגם מגרמנית על ידי נועה קול ויתפרסם בסדרה חדשה להגות גרמנית בת זמננו המשותפת להוצאת רסלינג ולמכון גתה, ארנדט מסבירה מדוע היא סולחת לברכט על תמיכתו בקומוניזם ומבארת את גדולת שירתו תוך מיזוג בין טיעונים מתחומי האתיקה והאסתטיקה. עורכה המדעי של המהדורה העברית, יצחק לאור, הוסיף לה פתח דבר.

חנה ארנדט ביצירה "Dusty Orange" של האמן שי עבאדי, 2004
חנה ארנדט ביצירה "Dusty Orange" של האמן שי עבאדי, 2004 צילום: תומאס באייר

ועוד למתעניינים בהגותה של ארנדט: "Hannah Arendt and the Limits of Total Domination: The Holocaust, Plurality, and Resistance", ספרה של החוקרת הישראלית ד"ר מיכל אהרוני, פורסם לפני חודשים אחדים באנגלית בהוצאת רוטלדג'. אהרוני, עורכת משנה של כתב העת האקדמי "דפים לחקר השואה" באוניברסיטת חיפה, בוחנת באופן ביקורתי את מושג השליטה המוחלטת בהגותה של ארנדט לאור עדויות ניצולי שואה.

עטיפת הספר "על ברטולט ברכט" מאת חנה ארנדט
עטיפת הספר "על ברטולט ברכט"
עטיפת ספרה של מיכל אהרוני
עטיפת ספרה של מיכל אהרוני

לפי ארנדט, מטרתו המרכזית של המשטר הטוטליטרי היא שליטה מוחלטת, כלומר - הכחדת הרבגוניות האנושית, האינדיבידואליות, המוסריות והיכולת למחשבה ופעולה ספונטניות. בעוד שארנדט סברה שהמטרה הזאת הושגה כמעט באופן מושלם במחנות הריכוז וההשמדה, אהרוני מציגה את ההמשׂגה הפילוסופית הזאת אל מול מציאות החיים במחנות הריכוז וההשמדה כפי שתוארה בעדויות ניצולים.

באמצעות חשיפת ביטויים של עזרה הדדית וסולידריות בין האסירים, שאותם היא מגדירה במונחים של התנגדות רוחנית לעומת שליטה מוחלטת, מחקרה מדגים את הישרדות המוסריות והאינדיבידואליות גם תחת התנאים הקיצוניים והדה־הומניים ביותר. אהרוני טוענת כי שליטה מוחלטת לעולם אינה יכולה להיות מוחלטת כפי שהיא רוצה או מנסה להיות.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ