"2023": הצד האפל של איה כורם נחשף בקומיקס חדש - ספרות - הארץ

"2023": הצד האפל של איה כורם נחשף בקומיקס חדש

איה כורם גייסה עבור הפרויקט האחרון שלה 160 אלף שקל ב"הדסטארט" והוציאה יחד עם המאייר גד טש את "2023" — חוברת קומיקס אפלה שעוסקת במכירת מחשבות ותלווה אלבום קונספט

דפנה ארד
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
גד טש ואיה כורם
דפנה ארד

חוברת הקומיקס האפלה "2023", שתושק מחר כחלק מפסטיבל "אנימיקס" לקומיקס, אנימציה וקריקטורה בסינמטק תל אביב, נועדה ללוות אלבום קונספט של איה כורם, הכולל שירים שכתבה והלחינה בביצוע זמרים כמו ישי לוי, ארקדי דוכין, דני ליטני ורונה קינן. בין השירים המתוזמרים, שמצויים כיום בשלב המיקס וצפויים לראות אור לקראת חגי תשרי, מתפתח סיפור מסגרת דיסטופי למבוגרים שכורם חיברה עם שי רינגל, ומתרחש בשנת 2023. את הקומיקס אייר גד טש, בוגר בצלאל טרי בן 29 מהוד השרון, שזהו הפרויקט הראשון שלו.

לדבריו, "בשיחה הראשונה, הציגה איה את הסיפור שהיא כתבה לאלבום, שנולד מהסאגה שלה עם חברת התקליטים. הוא עוסק בזיכרון, במכירת המחשבות שלך ובאופן עקיף או ישיר את עצמך, ובשאלה מה הופך בן אדם לבן אדם". כורם: "דיברנו על ההשראה שלקחתי מ'מלחמת העולמות' ומסרטי מדע בדיוני משנות ה–70. ואחר כך גד הלך לעבוד ולקח את זה למקום שלו לגמרי".

על כריכת חוברת הקומיקס שטה אניה במים סוערים, לעבר ירח שחור, לוחמת בגלים המתנפצים תחת עננים מתקדרים. בתוכה, נפרש סיפורו של אלכס, שמוכר למחייתו את מחשבותיו לחברות פרסום וקבוצות מיקוד — כמו כולנו. הוא מתפרנס מכך יפה, בלי שיצטרך לצאת מהבית, ומשתדל שלא להתמודד עם ההשלכות של פעילותו. מחשבותיו ההולכות ונמחקות משמחות אותו בהתחלה; הוא מרגיש קליל, עד שהוא נתקל בזכרון אבוד שהוא מעוניין להשיב — ויוצא למסע לחיפוש עצמי. החוברת הודפסה בשבוע שעבר, וכשאיה אחזה במוצר המוגמר היא חשבה שהוא "יפהפה. זה כנראה הקומיקס הראשון והאחרון שאני מפיקה, בהיותו כזה זה מרגיש עוד יותר חגיגי".

הפרויקט מומן על ידי קמפיין באתר "הדסטארט". כורם גייסה 159,695 שקל מ–1,045 תומכים, אשר 256 מהם הזמינו חוברת. עלות הדפסת המהדורה ראשונה הסתכמה ב–4,500 שקל. לדברי כורם "כל מי שאוהב מדע בדיוני או קומיקס" יתחבר ל"2023", אך טש סבור כי "מבוגרים ויוצרים יתחברו לסיפור טוב יותר".

מה הוביל את הבחירות האמנותיות שלך בקומיקס?

טש: "הרגשתי שהקומיקס צריך להיות באווירת חלום, עם דיאלוג פנימי ובלי בלונים. הטקסט מובא כמו הקריינות המוקלטת (של יובל מסקין; ד"א). אני עובד הרבה עם שחור וצבעים מלנכוליים שהעבירו הרגשה מנוכרת. חציו הראשון של הקומיקס הוא כמעט קטטוני. אין בו דמויות זולת הדמות הראשית, אלכס, שרק בחציו השני יוצא החוצה מהבית ונתקל בעוד אנשים. לא רציתי שהוא יראה גנרי, אבל היה לי חשוב שיעשה רושם של אדם רגיל, מעט דיכאוני ולא מושלם. באיזשהו מקום אני מבסס אותו עלי, אני לא מנסה להסתיר את זה. מישהו שחושב יותר מדי עד שהוא חווה הקלה כשהמחשבות שלו נעלמות. בן אדם שסגור במקום כלשהו בתוך עצמו והיצירתיות שלו מחבלת באורח החיים שלו".

כורם מוסיפה: "אלכס הוא אנטי גיבור, הוא רגיש, יצירתי וסקרן, התכונות האלה התבררו כנקודת התורפה שלו בעלילה העתידנית הזו. הוא בטוח שהוא זכה בעבודת החלומות, והדרך שהוא יוצא אליה כדי להחזיר לעצמו את זכרון האהבה הראשונה שלו מוכיח לו שיש הרבה דברים שהוא לא ידע על העולם קודם. נמנעתי מלדמיין איך הוא נראה, ואילו מאפיינים חיצוניים יש לו. חשבתי על כל הדבר הזה מההתחלה כתסכית, ולא רציתי להפריע למוח שלי לרוץ, אז נתתי לגד יד חופשית לחלוטין. הוא הביא כמה רעיונות, וקלע בול. זה הרגיש לי מדויק מאוד. הוא הבין מייד את הטיפוס. התחברתי מלכתחילה לעבודות של גד כי הוא משלב יפה בין ריאליזם לבין דימויים מופשטים".

"הסיפור הוא אותו סיפור", מסבירה כורם את הקשר בין הקומיקס לבין אלבום הקונספט, "לאלבום יש עולם גרפי משלו שמורכב מתמונות שהתומכים בקמפיין שלחו ומהזיכרונות שלהם, בכל אחד מהם נוצר עולם, באלבום המוזיקה עושה את זה ובחוברת הקומיקס — הקו המובחן מאוד של גד". טש, מצדו, מודה כי טרם שמע שיר אחד מהאלבום: "פחדתי שזה יעצור לי את החזון בראש, אז רק עבדתי מול הטקסטים".

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ