"אף סופר לא תיאר טוב יותר מג'ון לה קארה את תחבולות הריגול במלחמה הקרה"

רבים בעולם הספרות והתרבות הפופולרית מיהרו להספיד את ג'ון לה קארה. גם בספרות הישראלית היו שהושפעו מכתיבתו

גילי איזיקוביץ
גילי איזיקוביץ
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
ג'ון לה קארה
גילי איזיקוביץ
גילי איזיקוביץ

כיאה לסופר שספריו היו רבי מכר ברחבי העולם, עוררה הידיעה על מותו של ג'ון לה קארה גל של תגובות והספדים. כמה מן הבולטים בספרות ובתרבות הפופולרית תיארו כיצד השפיע עליהם ומה לקחו איתם מכתיבתו המורכבת, שבה כמעט אף פעם אין גיבור טוב מול נבל, צודק וטועה אכזר ונקי כפיים. "השנה האיומה הזו גבתה את חייו של ענק ספרותי ורוח מלאת אנושיות", צייץ בטוויטר סופר המתח סטיבן קינג.

גם איש הטלוויזיה סטיבן פריי התייחס למותו של לה קארה בעצב. "איני מסוגל לנקוב בשמו של סופר שעבודתו הסבה לי עונג רב יותר מזו של לה קארה", צייץ. "הדבר הטוב ביותר לעשות כעת כדי לכבד את חייו וכישרונו הוא לחזור ולקרוא את ספריו, זה יהיה ההיפך ממטלה". "אף סופר לא היטיב לתאר טוב יותר מלה קארה את תחבולות הריגול במלחמה הקרה", צייץ העיתונאי האמריקאי הוותיק, דן ראתר. "ראיינתי אותו לתוכנית '60 דקות' לפני יותר מ–30 שנה. אני זוכר מוח חד ועיניים חודרות. יצירתו תיקרא גם בדורות הבאים".

לה קארה הבריטי, ששמו האמיתי היה דיוויד קורנוול, הוא אולי הסופר המזוהה יותר מכל עם הכתיבה על אחורי הקלעים של מעשי מדינות בזמן המלחמה הקרה. הספרים שחיבר הסעירו את הדמיון. הם חשפו את המהלכים הציניים של מדינות ואת פעולותיהן האכזריות לעתים, המעורערות מוסרית, באמצעות גיבורים בשר ודם, מלאי חולשות ופגמים. הסופרת מרגרט אטווד למשל, צייצה כי דמות המרגל ג'ורג' סמיילי, שחזרה בכמה מספריו, היא "מפתח להבנת ההיסטוריה של אמצע המאה ה–20".

דווקא הערפול הזה, שבו לעתים בסיום הקריאה לא ברור האם האויב הוא אמנם הרע, והאופן שבו אילץ את קוראיו להטיל ספק בצדקתן של מדינות המערב, קרץ וקסם לקוראים שעד אז הכירו בעיקר את ג'יימס בונד העשוי ללא חת. הם גם עובדו לסרטים מורכבים יותר והעמידו במרכזם גיבורים לא מושלמים.

מרגרט אטווד. "מפתח להבנת ההיסטוריה של אמצע המאה ה–20"צילום: Peter Bregg / HOT

"הוא היה הסופר הראשון שעורר בי את ההשראה לקרוא לעומק את המציאות העכשווית", כתב עליו הסופר האמריקאי־קנדי ויליאם גיבסון. השחקן גארי אולדמן, שגילם את הסוכן ג'ורג' סמיילי בעיבוד קולנועי מ–2011 ל"החפרפרת", אמר לאתר "דדליין" "בשבילי, לה קארה היה דברים רבים. סופר גדול, כמובן, מי שבזכותו נולד המרגל מחדש ונולד רומן הריגול כז'אנר רציני, מבוגר, מורכב. מי שבאו אחריו חבים לו את זה. הדמויות שיצר היו עמוקות ומלאות ניואנסים. ג'ורג' סמיילי יהיה לנצח אחת מפסגות הקריירה שלי. הכרתי אותו מעט ולמרבה התדהמה הוא היה זמין תמיד לשאלה, או אם רצינו משפט או מידע. היו לו תשובות מיידיות לכל. הוא היה נדיב ביצירתיות שלו וג'נטלמן אמיתי".

גם בספרות הישראלית יש מי שהושפעו מלה קארה וממשחקי הריגול שלו. "הוא מהסופרים האהובים עלי", אמר ל"הארץ" הסופר והעורך אמנון ז'קונט. "סופר נפלא וכמה מהספרים שלו היו חדשניים מאוד בזמנם, הוא הציג לעולם את הצד הציני של הריגול, והוא מת עם תום זמנו. היום ציניות היא לא חדשות. כשראשי ממשלה הם ציניים ולא ערכיים, מדינות פועלות בגלוי באופן לא אתי, ברור שלה קארה לא מחדש. העולם שהוא מתאר ונחשף בפני קוראיו באופן דרמטי היה זה שמתחת לפני השטח וזה היה עוצמתי ומחדש לזמנו. העולם הציני הזה גלוי היום לעיני כל והיום עולם אחר, של פריצות סייבר, שיקולים לא ערכיים אלא ציניים ותועלתניים, הוא הזירה גם של ספרי מתח. הוא הלך יחד עם העולם שאותו הוא ייצג".

גארי אולדמן. "אחת מפסגות הקריירה שלי"צילום: Vianney Le Caer / אי־פי

יונתן דה שליט, שם העט של איש מערכת הביטחון הישראלית לשעבר שנהפך לסופר ספרי מתח וריגול רבי מכר, הושפע מלה קארה. הוא גם תרגם לצד ענת רותם את ספר הזיכרונות שלו, "מנהרת היונים", שראה אור בעברית ב–2017. "אני מרגיש שלה קארה הוא כמו קרוב משפחה שלי", הוא אומר. "תם עידן. אני שמח בשבילו שהוא הגיע לגיל הזה בלי להפסיק לכתוב. הוא עיצב את התודעה שלנו, תודעת המלחמה הקרה, בצורה עמוקה. סופר ענק, לא רק סופר ריגול אלא סופר שהיה יכול לקבל על מכלול יצירתו גם פרס נובל.

נפגשתי איתו כשתרגמתי את ספרו. זו היתה פגישה נגד כל הסיכויים, אמרו לי שאין סיכוי שהוא יסכים לפגוש אותי, אבל שלחתי מייל רשמי להוצאה הישראלית שלו, ממנה נשלחה הפנייה לסוכנות שלו בלונדון, משם לעוזר האישי שלו ואז אליו. שרשרת מיילים שחזרה אלי בתוך יום עם תשובה חיובית מפתיעה. נפגשנו כשעליתי לרגל אליו, ונעתקו המילים. ישבנו בפאב בהאמפסטד ליד ביתו. אכלנו ברווז, שתינו יין. הוא נתן לי עותק של מהדורת היובל לספרו 'המרגל שחזר מן הכפור'. הוא היה ג'נטלמן יוצא דופן וסופר שגם הספרים הגרועים יותר שכתב היו טובים מרוב ספרי הריגול שקראתי. עם השנים הוא כתב פחות עלילות ריגול ויותר על נפש האדם. הוא היה הומניסט גדול".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ