תקציב הקמפיין של משרד התרבות ל"לא לדאוגוסט" הועבר לכאורה ללא מכרז

לפי דיווח ערוץ 10, הועבר התקציב למשרד הפרסום יהושע/ TBWA, המפרסם את הטוטו, אשר שותף לפרויקט. בדיווח נשמע תיעוד של שיחה לתיאום גרסאות בין יועצי רגב ובכירי המשרד, בשל אי נחת מצד משפטני המשרד

"הארץ"
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
מירי רגב
מירי רגבצילום: מוטי מילרוד

הקמפיין של פרויקט הפעילויות "לא לדאוגוסט" שיזם משרד התרבות והספורט בשיתוף עם הטוטו בשבועיים האחרונים של אוגוסט, הועבר לכאורה ללא מכרז למשרד הפרסום יהושע/TBWA, המפרסם את הטוטו. כך פורסם הערב (ראשון) בערוץ 10.

עלות פרויקט "לא לדאוגוסט", שכלל אירועי תרבות וספורט ביישובים שונים בפריפריה, היא 15 מיליון שקלים, מתוכם כ–-11 מיליון מתקציב משרד התרבות והיתר במימון הטוטו. הפקת הפרויקט נעשתה באמצעות חברת "תרבות לישראל" מייסודו של משרד התרבות. בדיווח בערוץ 10 הושמעה הקלטה של שיחת ועידה בין השרה רגב ליועץ התקשורת שלה, מאיר סוויסה, ולשני בכירים נוספים במשרד, שבה לכאורה הם מנסים לתאם עמדות כדי לנמק מדוע הועבר למשרדו של הפרסומאי רמי יהושע תקציב הקמפיין בסך 2.5 מיליון שקלים. 

"אנחנו מסבירים שהיה סיעור מוחות של כמה משרדי פרסום", אומר אחד הבכירים בהקלטה אולם השרה נשמעת בה מתפרצת לדבריו ואומרת: "לא, לא, לא טוב! תשובה רעה, רעה, רעה! הטוטו הוא חלק ממשרד התרבות והספורט".

לפי הפרסום, השיחה התקיימה לאחר שיועצים משפטיים במשרד התרבות מחו על העברת תקציב הקמפיין ללא מכרז ומחשש שדבר בחירתו של יהושע תדלוף החוצה. "מה שאת אומרת, השרה, זו היתה האמירה הראשונית שלנו ואז התברר שזה לא כל כך מחזיק מים מבחינה משפטית", אומר אחד הבכירים. "כרגע למשפטנים, תקשיבו עזבו, זה לא נכון מה שאתם אומרים לגבי הטוטו, ואנחנו בשקט יכולנו ללכת ללפ״מ (לשכת הפרסום הממשלתית) ולעשות את זה במהירות, אפילו זה גם פוטנציאל אוטומטית ללכת ללפ״מ. צריך בכל זאת להסביר הסבר נוסף למה הלכנו לרמי יהושע. ההסבר של הטוטו הוא לא מספיק טוב, צריך להוסיף עוד ממד".

בשלב זה התערב בשיחה בכיר אחר ואמר "ולכן אני אומר בפרוטוקול שמופיע בדירקטוריון של הטוטו שזה רמי יהושע. רמי יהושע נבחר על סמך בקשת המשרד להיות עם רמי יהושע, ואני אומר שיהיו לא מעט דירקטורים שיוציאו את הפרוטוקול הזה. אנחנו רוצים להיות זהירים אז אנחנו חושבים על זה מראש". רגב הגיבה באומרה: "מה זה 'אנחנו בחרנו', מה, אתם רוצים להגיד לי שרמי יהושע לא עובד בטוטו?" והבכיר השני השיב לה "עובד בטוטו, אבל בדירקטוריון הוא אושר על פי בקשת המשרד".

בשלב זה מעלה הבכיר הראשון פתרון. "הפתרון הזה מקובל גם על המשפטנים כאן, כדי להתמודד גם עם הסוגייה של לפ"מ וגם עם הסוגייה שכביכול אנחנו פנינו לטוטו וביקשנו למנות את רמי יהושע — שזה מופיע בפרוטוקול של הדירקטוריון שלהם", הוא אומר, "הפתרון שלנו הוא כזה: היה סיעור מוחות, השרה ביקשה רעיונות כדי לעשות את הפרויקט הזה, כי זה היה הרעיון שלה והחזון שלה, הטוטו יחד עם משרדים נוספים, שזה אספי ואמיר דן ואחרים, בא עם רעיון, הרעיון שהטוטו בא, הוא בא יחד עם הזכיין שלו, יחד עם רמי יהושע. זה היה הרעיון של הטוטו וכתוצאה מזה הוחלט ללכת עם הטוטו והזכיין שלו כי הם הביאו את הרעיון". השרה השיבה לדברים "טוב, מאה אחוז, מאה אחוז".

למרות הסכמתה של רגב, יועץ התקשורת שלה סוויסה לא היה שבע רצון מהפתרון המוצע. "התשובה הזאת לא פתורה. מי שירצה לחפש אותנו — ולטוטו יש מלא שונאים ברוך השם — יוציא את הפרוטוקול הזה וצריך היה להיות הסבר שהוא לא רק משפטי אלא הוא גם מקצועי, וזה מה שחסר". הבכיר הראשון השיב לו כי "יש הסבר מקצועי. הם השיגו קונספט מנצח! אהבנו אותו". הוא מוסיף: "במבחן המציאות כל העולם הגיע לחדר הישיבות במשרד והציע רעיונות". רגב מאשרת את האמירה והבכיר השני מפרט את הגורמים שבאו לכאורה לאותה פגישה, שבה נכח: "מינהל תרבות, 'תרבות לישראל', הטוטו, וגוף שנקרא ספורט עממי -— לא זוכר את השם שלו — כל אחד הציג רעיון".

בשלב זה מבקש סוויסה לדעת האם המהלך הצריך מכרז או לא. "לשמוע רעיונות לא דורש כלום. הוצגו רעיונות", משיב הבכיר השני, סוויסה עונה "זה הרעיון" והבכיר השני מוסיף ומפרט: "הוצגו רעיונות. הרעיון של הטוטו היה הרעיון המנצח, רמי יהושע הגיע תחת הטוטו". בשלב זה התערבה השרה רגב ואמרה: "או! זה הדבר הכי נכון להגיד, זאת גם האמת" ואילו סוויסה אמר "אז אם רוצים לסגור פינה, אני חושב צריך לסגור אותה בדיוק במקום הזה".

למרות הסכמת רגב המשיך סוויסה להקשות ושאל: "ישאלו למה לא ניתנו לעוד משרדים הזדמנות להציע את מרכולתם?", והבכיר הראשון משיב לו: "כאן באה התשובה של השרה שהטוטו, כמו תרבות לישראל, הם זרועות שלנו ואותם אנחנו מביאים להתייעצויות". רגב מסכמת באומרה "בסדר גמור".

השרה רגב מסרה בתגובה ל"הארץ": "כל ההליך מתחילתו ועד סופו אושר על ידי המשפטנים של המשרד ובוצע כדין".

עם זאת, משרד התרבות והספורט מסר לערוץ 10 את הגרסה הנשמעת דומה לכאורה לזו שתואמה בשיחה שפרסם הערוץ, וזו לשונה: "חלק הארי מתקציב הפרויקט ממומן ממשרד התרבות והספורט וחלקו מהטוטו שתומך בקידום הספורט העממי ותוכנית השיווק. משרד התרבות והספורט ביקש ממשרדי הפרסום והיח"צ שעובדים עמו בשגרה רעיונות לשיווק הפרויקט. ההצעה שנמצאה הטובה ביותר היתה הצעתו של הטוטו באמצעות משרד הפרסום רמי יהושע ולכן הקמפיין נעשה על ידי ספק זה". בנוגע להקלטות נמסר לערוץ 10 כי "מדובר בסימולציית תקשורת. היה חשוב להיערך למסיבת העיתונאים ולהבהיר בה כי הכל נעשה כדין לרבות אישורם של הגורמים המקצועיים והיועצים המשפטיים שדאגו להסדרת המימון. אין בסימולציה כדי ללמד על המציאות אלא על שאלות ותהיות שעלולות לעלות מצד כתבים".

מהטוטו נמסר לערוץ 10 כי "עלות אירועי הספורט העממי בפרויקט 'לא לדאוגוסט' היא חמישה מיליון שקלים מתוך העלות הכוללת, בסך כ-15 מיליון שקלים. הטוטו נענה לבקשת משרד התרבות והספורט לממן את הפרסום לפרויקט בסך של עד 2.5 מיליון שקלים". ממשרד הפרסום יהושע/TBWA לא נמסרה תגובה.

לאחר הדיווח בערוץ 10 העלתה השרה לעמוד הפייסבוק שלה סרטון וידיאו שלה מבלה הערב בהופעתו של הזמר פאר טסי באירוע "לא לדאוגוסט" בלוד. "הפרסומים השקריים תפסו אותי בחגיגת 'לא לדאוגוסט' בלוד", כתבה, "התקשורת יכולה להמשיך להוציא דברים מהקשרם, מה שחשוב הוא החיוכים של האנשים בפריפריה, השמחה שהבאנו לנוער, להורים ולילדים בחופש. 20,000 תושבים מתרגשים פה איתי, אין על זה בעולם! הכל נעשה בסמכותם ובאישורם של גורמי המקצוע והמשפטנים, הכל נעשה כדין ולא פחות חשוב מזה, נעשה באהבה! וככה נמשיך! מתלוננת רק על החום".

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ