"אות הקלון": מהן חמש הפרסומות הסקסיסטיות ביותר של השנה? - תקשורת - הארץ

"אות הקלון": מהן חמש הפרסומות הסקסיסטיות ביותר של השנה?

לקראת יום האשה הבינלאומי פירסם ארגון ויצו את מדד "אות הקלון" לפרסומות הסקסיסטיות. בין ה"מנצחים": קמפיינים של "אגאדיר", "מילקי גולד" ו"גולדסטאר"

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
פרסומת ל"מילקי גולד"
פרסומת ל"מילקי גולד"צילום: צילום מסך מתוך ער�
איתי שטרן
איתי שטרן

לקראת יום האשה הבינלאומי שיצוין ביום שלישי הבא, ארגון ויצו פירסם היום (חמישי) את מדד "אות הקלון" לפרסומות הסקסיסטיות ביותר. בחמשת ה"מנצחים" לשנה זו מככבים קמפיין לרשת ההמבורגרים אגאדיר, פרסומת להלבשה תחתונה של חברת פיקס, קמפיין ללימודי אנגלית של העיתון "ג'רוזלם פוסט", קמפיין לבירה "גולדסטאר" ופרסומת ל"מילקי גולד".

קמפיין לרשת ההמבורגרים אגאדירקרדיט: Sasha Lander

לצד הפרסומות הללו קיבלו גינוי גם פרסומות לאבקת כביסה Tide, משקפי השמש קרולינה למקה, המשביר לצרכן וגלידת JOYA. על פי מועצת השופטים שבחרה נעמת, בכל הפרסומות הללו נעשה שימוש לא ראוי בדימוי האשה או בגופהּ.

פרסומת ל"מילקי גולד"קרדיט: DvarHamefarsem

מועצת השופטים, שכללה השנה לראשונה גם ייצוג גברי, צפתה בעשרות אלפי פרסומות ודירגה אותן לפי כמה קריטריונים קבועים הבוחנים את הצגת דימוי האשה, תפקידיה, השימוש בגופהּ, היקף הקמפיין ועוד. השופטים היו בילי מוסקונה לרמן, ענת סרגוסטי, שלומית ליר, לימור פנחסוב, אביעד קיסוס, עמית קמה ואחרים.

השופטים גם נימקו את הבחירה בפרסומות המדוברות. כך, למשל, הם הבהירו כי בפרסומת ללימודי האנגלית של "ג'רוזלם פוסט" אפשר לראות איש עסקים בדרך לפגישה חשובה כשבפיו אנגלית מצוחצחת בעוד שהמקבילה הנשית לו היתה אשה המכוסה בקצף אמבט ומסבירה עד כמה השתפרה האנגלית שלה. בקמפיין של "מילקי גולד" הונצחה תדמיתה של הבחורה הצעירה רודפת הבצע, שכל מבוקשה הוא לתפוס גבר עשיר ולסנדל אותו לטובת חיי נוחות.

קמפיין ללימודי אנגלית של העיתון "ג'רוזלם פוסט"קרדיט: ג'רוזלם פוסט לייט

בדומה לכך, הפרסומת לרשת אגאדיר הציגה צעירה עונדת טבעת יהלום שהוענקה לה על ידי גבר זקן ועשיר. הפרסומת ספגה ביקורת נרחבת בשעתה והובילה לקמפיין נגדי שקרא להחרמת הרשת.

קמפיין לבירה "גולדסטאר"קרדיט: תגיד תודה שאתה גבר

הקמפיין של "גולדסטאר" נכנס לרשימת הפרסומות הסקסיסטיות בשל שימוש משפיל בנשים, המציג אותן כמי שמוכנות לריב רק כדי לא לשבת בפינת שולחן, מחשש מקללה על דחיית החתונה. חברת פיקס להלבשה תחתונה נכנסה לרשימת הקלון בשל פרסומת שבה נראית צעירה רזה ומיוחסים לה שמות תואר כמו "הכל טעים" ו"מוגש חם".

פרסומת להלבשה תחתונה של חברת פיקסקרדיט: Lead

יו"ר ויצו ישראל, גילה אשרת, אמרה בעקבות פרסום "אות הקלון": "היום אנו רואים בכל מקום ייצוגיים פורנוגרפיים, שפעם הנגישות אליהם היתה מוגבלת והיום נהפכו להיות חלק נורמטיבי מהחיים שלנו. אין ספק שהדבר מחלל אלינו כחברה ומעוות את תפישת המיניות, בעיקר בקרב בני הנוער. מטרתה העיקרית של ויצו בקמפיין 'אות הקלון' היא לעודד צפייה ביקורתית בקרב הציבור ולהשפיע על החברות המסחריות ליזום פרסום צודק והוגן, באופן שיישקף מצד אחד את ערכי המוצר, אך מבלי לעשות שימוש שלילי בדימוי של נשים ובגופן".

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ