רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מחקר: יותר מ–60% מהקוראים באתרי חדשות אינם מזהים תוכן שיווקי למרות הסימון

לפי המחקר, שיוצג בכנס אילת לעיתונות, מדי יום עולים בכל אתר 4–5 תכנים שיווקיים חדשים. בעיתונות הדפוס ובטלוויזיה מזהים ביתר קלות תכנים כאלה. הנושאים המובילים בידיעות שיווק: בריאות וצרכנות

תגובות
זהה את הכתבה השיווקית. הנחקרים זיהו בטעות כתבה לא-שיווקית משעממת - כשיווקית. תמונת אילוסטרציה
(Photo by Suzanne Kreiter/The Bo

למעלה מ–60 אחוז מהקוראים באתרי חדשות אינם יודעים לזהות תוכן שיווקי מסומן, כך עולה מסקר חדש שערכה "יפעת מחקרי מדיה". המחקר, שיוצג בכנס אילת לעיתונות, מצא כי במהלך הרבעון השלישי והרביעי של 2017 פורסמו באתרים 1,300 כתבות חדשות של תוכן שיווקי — יותר מ–20 כתבות חדשות בכל יום חול, כשהממוצע לאתר הוא 4–5 כתבות חדשות ביום. 86% מהכתבות הופיעו בדף הבית של האתר ו–13% מתוכן הופיעו בחלקו העליון של האתר — בכותרת הראשית או באייטמים המשניים. אייטם של תוכן שיווקי נשאר בממוצע בדף הבית במשך יומיים.

55 אחוז מכלל התוכן השיווקי באתרי החדשות מגיע מחברות מסחריות, תאגידים ומותגים, ומקורן של 18% מהכתבות הוא בגופים ציבוריים־ממשלתיים — והן בדרך כלל גם הבולטות יותר מבחינת מיקום וזמן נוכחות באתר. שאר התוכן השיווקי מפורסם על ידי נותני שירותים למיניהם (קופות חולים, מדורי משפט).

זיהוי של תוכן שיווקי בתקשורת

א.	באתרי החדשות
בין קוראי הכתבות שסומנו כתוכן שיווקי - 61% לא זיהו אף כתבה כתוכן שיווקי
בין קוראי הכתבות שלא סומנו כתוכן שיווקי -  66% לא זיהו אף כתבה כתוכן שיווקי


ב.
כ-50% מהציבור מודעים לתוכן שיווקי באתרי האינטרנט החדשותיים
כ–60% מהציבור מודעים לתוכן שיווקי בעיתונות הדפוס ובתוכניות בידור וריאליטי בטלוויזיה 

ג.
עד כמה מפריע לך תוכן שיווקי?
11% - מפריע מאוד
32%  - מפריע 
41% - מפריע מעט
12% - לא מפריע

בבדיקה נמצא כי שני הנושאים המובילים בכתבות תוכן שיווקי הם בריאות — 21% מהכתבות — וצרכנות, עם 18% מהכתבות. נושאים בולטים נוספים הם: אוכל, תיירות, חינוך, קהילה, משפט וכלכלה.

המחקר בחן כאמור גם את יכולות הזיהוי של תוכן שיווקי על ידי הציבור ואת מידת ההשפעה של תוכן כזה על עמדות הציבור. ממצאים נוספים ומשמעויות עבור רגולטורים, כלי תקשורת והעוסקים בתחום, יוצגו בפאנל שייערך בכנס באילת.

במהלך המחקר, שביצע מכון "פאנלס" עבור "יפעת" , הועמדו שני פאנלים נפרדים של 400 משיבים המייצגים את האוכלוסייה הבוגרת בישראל. פאנל אחד נחשף לשלוש כתבות עם סימון מפורש של תוכן שיווקי והפאנל השני נחשף לאותן כתבות ללא סימון. מהמחקר עולה כי בפאנל "המיודעים" 61% מהמשתתפים לא זיהו אף כתבה כתוכן שיווקי, כאשר בפאנל ה"לא מיודעים" 66% לא זיהו אף כתבה — פער קטן להפתיע. בשני הפאנלים, 26% מהמשתתפים הצליחו לזהות כתבה אחת כתוכן שיווקי.

לשני הפאנלים הוצגה כתבה נוספת שאינה שיווקית, והיא זוהתה בטעות כשיווקית על ידי 57% מהנשאלים, כאשר 39% טענו כי היא היתה הכי פחות מעניינת מכל הכתבות שהוצגו. ממצא זה מעלה את ההשערה שאנשים תופסים תוכן שיווקי כלא מעניין. עדות נוספת לכך מצויה בכתבה שיווקית שעסקה בנושא רעידות אדמה, וסומנה על ידי 77% מהנשאלים כמעניינת ביותר ובהתאם, רק 3% מהנשאלים זיהו אותה כתוכן שיווקי — שיעור הזיהוי הנמוך ביותר במחקר.

האם הציבור מודע להצבת תוכן שיווקי באתרי חדשות והאם אכפת לו מכך? מהמחקר עולה כי רק מחצית מהאנשים מודעים לקיומו של תוכן שיווקי באתרי האינטרנט החדשותיים. לעומת זאת, כ–60 אחוז מהציבור ידע לזהות כי עיתונות הדפוס הארצית והמקומית ותכניות הבידור והריאליטי בטלוויזיה מכילות תכנים שיווקיים. 43% בלבד ענו שתוכן שיווקי מפריע או מפריע מאוד מבחינתם, לעומת יותר ממחצית מהציבור שהנושא אינו מפריע לו באופן משמעותי: ל–32% התוכן השיווקי מפריע, ל–11% מפריע מאוד, ל–41% מפריע רק מעט ול–12% לא מפריע.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות