ערוץ 14 הציע למועמדים בליכוד כתבות מחמיאות תמורת תשלום

על פי גלי צה"ל, הערוץ הציע לאנשי הליכוד "חבילת פריימריז" בתשלום, שכוללת התראות בנייד וכתבות עליהם הנחזות כתוכן חדשותי רגיל. ערוץ 14: "הוצעה חבילת פרסום אך ורק באתר וביישומון"

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
ח"כ יואב קיש בערוץ 14. על פי הדיווח בגלי צה"ל, גם לו היה חלק בתוכן השיווקי
ח"כ יואב קיש בערוץ 14. על פי הדיווח בגלי צה"ל, גם לו היה חלק בתוכן השיווקיצילום: צילום מסך: ערוץ 14

ערוץ 14 הציע למועמדים בליכוד "חבילת פריימריז" בתשלום עם התראות בנייד וכתבות מחמיאות עליהם הנחזות כתוכן חדשותי רגיל - כך דיווח הבוקר (חמישי) הכתב הפוליטי יובל שגב בגלי צה"ל. ברשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו הודיעו כי הם מנהלים בדיקה על התנהלות הערוץ.

כחלק מ"חבילת הפריימריז", הערוץ שלח לחברי כנסת מהמפלגה ולמתמודדים אחרים הצעת מחיר מפורטת, שלפיה יקבלו שלל הטבות קידום תמורת 50 אלף שקלים. בין ההטבות שהוצעו — כתבות מחמיאות באתר הבית של ערוץ 14, קידומים בעמודי הרשתות החברתיות של הערוץ, שתי הודעות התראה שיקבלו לטלפונים שלהם מי שמחזיקים בישומון של "עכשיו 14" ועוד.

כתבות שעלו באתר במסגרת זו לא סומנו במשך ימים כתוכן ממומן או תוכן בשיתוף, אלא נראו כתוכן חדשותי רגיל עם קרדיט כתיבה ל"דיגיטל 14". יועצים של שני חברי כנסת בליכוד אמרו לגל"צ שעל חלק מההצעה ביקשו הפונים מטעם הערוץ לדבר פנים אל פנים, ובשיחה נאמר כי רוכשי החבילה יקבלו גם ראיון בערוץ הטלוויזיה סמוך למועד הפריימריז. עוד מסרו היועצים כי אחרי שנטען בפני נציגי הערוץ כי ההצעה לראיון טלווזיוני היא בעייתית, אלה השיבו שההצעה לבסוף לא כוללת ראיון.

מתוך "חבילת הפריימריז" שהוצעה לחברי הליכוד

כך למשל, בכתבה שפורסמה על ח"כ יואב קיש נכתב: "ההישג ההיסטורי של הפלת הממשלה תוך שנה אחת בלבד – לא היה מתקיים ללא חה"כ יואב קיש, אחד מהגורמים המרכזיים להפלת הממשלה". המועמד בפריימריז טופז דויטש רם רכש שלוש כתבות בערוץ, וכולן עוסקות בכך שהוא הגיע עם שופל לביתם של הפרטי של בכירי מערכת המשפט לשעבר שי ניצן, אהרון ברק ואחרים. בערוץ 14 אף יצרו אתר נפרד שמוקדש לפריימריז בליכוד, שבו ניתן לראות ראיונות של חברי הליכוד, לקרוא כתבות עליהם ולהכיר את המתמודדים.

עד שהוגשה בקשת התגובה מטעם גל"צ, הקרדיט של כתבות אלו ניתן ל"דיגיטל 14". אתמול שונה הקרדיט, לדוגמה, ל"כתבה 'בשיתוף יואב קיש'". השינוי בקרדיט מעיד לכאורה כי בערוץ הבינו שעליהם לתקן את הפרסומים בדחיפות. לפי חוק הגנת הצרכן, אתרים מחויבים לסמן תוכן שהתקבל עבורו כסף באופן ברור כתוכן ממומן או תוכן בשיתוף. כמו כן אסור, לפי כללי הרשות השנייה, לשלב בתכניות אקטואליה תוכן שיווקי.

כתבה על קיש שפורסמה בערוץ 14, לכאורה תמורת תשלוםצילום: צילום מסך ערוץ 14

חוק הבחירות (דרכי תעמולה), על פי תיקונו האחרון שעבר בכנסת בקריאה שנייה ושלישית זמן קצר לפני שהתפזרה, מחייב לחשוף את פרטיהם של מי שיממנו מודעות בחירות בכל אמצעי תקשורת, כולל ברשתות חברתיות. החוק חל במפורש גם על תעמולה בבחירות מקדימות. בעבר מנע יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו את תיקון החוק, ולפי ההערכות עשה זאת מחשש שיפגע בקמפיין שלו.

יוזם התיקון, יו"ר ועדת החוקה גלעד קריב, פנה היום ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון יצחק עמית, וכן ליו"ר הרשות השנייה עדן בר טל, בדרישה לחקור את הפרת החוק לכאורה של ערוץ 14 ו"לחשוף מי מהמתמודדים בליכוד שילם לערוץ 14 בעבור תעמולת בחירות מוסתרת ומניפולטיבית".

ברשות השנייה הודיעו כי פתחו הבוקר בהליך בדיקה מול ערוץ 14, "זאת בעקבות שורה של פרסומים בשבוע האחרון אשר מהם עולה חשש להתנהלות פסולה של הערוץ ולהפרה של הוראות הדין. באם הדברים שפורסמו יתגלו כנכונים, הרשות לא תהסס לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותה".

מערוץ 14 מסרו בתגובה: "הוצעה חבילת פרסום אך ורק באתר וביישומון, כפי שמפרסמים הרבה מועמדים בהרבה אתרים. אין ולא היה שום קשר לתוכניות הערוץ והדבר הובהר לכל המתעניינים. ניתן לבדוק בקלות שבערוץ מתראיינים כל המועמדים ללא קשר לקמפיינים בדיגיטל. באשר לכתבות באתר, בוודאי שהן עם סימון מתאים של תוכן ממומן או תוכן בשיתוף".

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ