בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

העתיד המגדרי והעבר הסקסיסטי של ישראל

ביקור עתידי במדינת הנשים ומדינת הגברים שפעם היו מדינת ישראל * הפלגה אל העבר הבעייתי, הגזעני-סקסיסטי, של התנועה הציונית * וגם לרובוטים יש פוליטיקה מגדרית

13תגובות

מוזיאון ישראלה, אוקטובר 2111

שלום לכן אורחות יקרות,

בביקור שלכן היום נפליג יחד אל זמנים רחוקים, שבהם מדינת ישראלה ומדינת יעקב עוד היו מאוחדות. למדינה ההיא קראו מדינת ישראל, כפי שאתן זוכרות בוודאי מלימודי ההיסטוריה.

נשים וגברים חיו אז יחד, בערים משותפות, ילדים וילדות למדו יחד בבתי ספר, אפילו המשפחות היו מעורבות: אחיות גדלו לצד אחים, רוב הזוגות היו של אשה וגבר. אכן זמנים אחרים בתכלית מאלה של ימינו.

איור: יעל קליימן

שאלה מהקהל: איך בעצם הכל התחיל להשתנות?

מדריכה: זה התחיל מקבוצות דתיות קטנות, שנחשבו בזמנו שוליות לגמרי, הזויות אפילו. בהתחלה עשו הפרדה בכמה קווי אוטובוס: נשים וגברים אמנם נסעו באותו אוטובוס אבל נשים ישבו מאחור וגברים לפנים. אחר כך התחילו להפריד רחובות. בהתחלה רק בחגים, למשל בסוכות. אף על פי שבג"ץ של אז אסר זאת, הדתיים הקיצוניים הפרו את הצו שלו.

קהל: הפרו צו של בג"ץ? והמדינה לא עשתה כלום?

מדריכה: כלום. הנה יש לי כאן עיתון "הארץ" מלפני 100 שנה. תראו איזה יופי - מנייר!

(המבקרות מצטופפות להסתכל)

בכל אופן, יש פה ידיעה על כך שקבוצה של נשים וגברים, שקראו לעצמם "ישראל החופשית" - נאיבים שכמותם - ניסו ללכת יחד ברחובות מאה שערים, שכונה דתית קיצונית בירושלים, והותקפו.

קהל: ומה עשו לתוקפים?

מדריכה: כלום.

(מלמול של חוסר הבנה בקהל)

הציבור הישראלי אז - נשים וגברים גם יחד - היה בטוח שיש דברים חשובים יותר להתעסק בהם. מה גם שהשוביניזם בכלל לא היה ייחודי לחרדים: גם גברים חילונים רבים לקו בו. אגב, זה עוד היה לפני שקמה מדינת פלסטין, וכמובן רק אחרי שנים היא התפצלה לפלסטין-הבן ופלסטין-הבת.

למעשה, אפילו בצבא התחילו באותה תקופה להפריד חיילות מחיילים. וזה בצה"ל - בגוף של המדינה, שמומן בכספים של משלמי ומשלמות המסים, ונחשב בזמנו "הצבא הכי שוויוני בעולם", מפני שהיה נהוג בו גיוס חובה גם של נשים, לא רק של גברים.

קהל: צבא? גיוס חובה?

מדריכה: נו, אתן יודעות, עוד היו אז מלחמות. וגם הטרדות מיניות, בין השאר בצה"ל.

קהל: וואו, איזו תקופה חשוכה.

מדריכה: כן. אם כי יש חוקרות שטוענות שלחיים לצד גברים היו גם יתרונות. גם סבתא-רבתא שלי עוד זכרה משהו מהימים ההם וסיפרה לי. אבל כשהכוחות החשוכים ביניהם גברו לא היתה ברירה אלא להיפרד, זה היה או זה או לחיות בדיכוי מוחלט כמו פעם. מה גם שהטכנולוגיה מאפשרת לנו לחיות מצוין בלעדיהם מכל הבחינות.

מזרחיות בלתי-טבעית

ומהעתיד אל העבר:

"שואלים אותי: מדוע יש לפטור מחובה זו אשה נשואה (חובת הגיוס)? בימי שלום יש לשחרר לדעתי את האשה הנשואה משני טעמים. הטעם האחד הוא אנושי. אם נערה בת 18 מתחתנת, יש לתת לה שנה לשמוח עם בעלה. והטעם השני הוא ציבורי. אין להפריע לאשה נשואה מלהיות לאם" (דוד בן-גוריון, 1949, מתוך דברי הכנסת).

הציטוט הזה הוא רק אחד משורה של מובאות המועלות באתר חדש, "הצטטת" שמו, שמפעילים אורטל בן דיין, חוקרת ופעילה פמיניסטית מזרחית, ואסף קינצר, אקטיביסט נגד גדר ההפרדה.

היוזמה הזאת נולדה בעקבות סטטוס שהעלה קינצר בדף הפייסבוק שלו ובו ציטוט אחר של בן גוריון: "הם אוהבים שמעבידים אותם בפרך", אמר אבי האומה על העולים המרוקאים (מתוך פרוטוקול המוסד לתיאום, 14.6.1950, ארכיון מרכז מורשת בן גוריון).

הציטוט הגזעני הזה עורר המוני תגובות, פליאה וזעזוע מפעילי ופעילות שמאל, מספרים קינצר ובן דיין. "ההפתעה הכי גדולה מבחינתנו", אומרת בן דיין, "היא שפעילים ותיקים נחשפים לראשונה לחומר ההיסטורי הזה. בכל הנוגע לשיח המזרחי, השמאל נוטה להקטין, להעלים ולמחוק את הדיכוי המזרחי, ותגובות הפליאה חשפו את העובדה שהשמאל עדיין לא רואה בדיכוי המזרחים פרויקט שיטתי של הציונות ועדיין זקוק להוכחות לכך. בעקבות זאת החלטנו לפתוח בלוג שיעלה מדי יום ציטוט מדבריהם של אבות הציונות.

"המטרה המרכזית שלנו איננה השמאל האינטלקטואלי", היא מבהירה, "אלא דווקא בני נוער, שלהם אין כלל נגישות לידע מהסוג הזה. אם נער/ה שמכינים עבודה על בן גוריון ייפלו על ציטוט כזה, עשינו את העבודה".

בין הציטוטים שהועלו עד כה:

"הם (יהודי המזרח) המון היולי. אנו מארגנים אותם. הם משמיעים קובלנותיהם בשפת עילגים, שהיא בלתי מובנת לאדם תרבותי. אנו משאילים להם את לשונות התרבות. הם נדחקים, דחופים ומבוהלים ללא כיוון מסוים. אנו מראים להם את הדרך שבה הם צריכים ללכת" - דברי מקס נורדאו, ממייסדי תנועת הציונות.

שנים אחריו אמר אבא אבן, שר בממשלות ישראל: "המטרה צריכה להיות החדרת רוח מערבית, ולא להניח להם לגרור אותנו לתוך מזרחיות בלתי-טבעית. אחד החששות הגדולים המייסרים אותנו הוא הסכנה שמא עדיפותם המספרית של עולים ממוצא מזרחי תאלץ את ישראל להשוות את רמתה התרבותית לזו של העולם השכן" (1957).

וגם: "היהודים האשכנזים - ספק הוא, אם מוכשרים הם לעבודה אחרת חוץ מן המלאכה בעיר. כנגד זה יש יותר מקום ליהודי המזרח, ובעיקר לתימנים ולפרסים, גם במקצוע החקלאות. מתוך שהם מסתפקים במועט, אפשר להשוות היהודים האלה אל הערבים ומבחינה זו מסוגלים אף להתחרות עמהם. אילו יכולנו להביא לידי כך, שמשפחות תימניות ישתקעו במושבות בקביעות, נשיג גם זאת שהנשים והנערות יוכלו לעבוד במשק הבית, במקום הערביות העוסקות עכשיו כמשרתות כמעט בכל משפחה של קולוניסטים בשכר גבוה" (ד"ר יעקב טהון, המשרד הארצישראלי של ההסתדרות הציונית, 1908).

בן דיין מדגישה, כי "חשוב לנו להביא חומרים ארכיונים שמדברים בעד עצמם ומראים איך דיכוי נשים, מזרחים ופלסטינים הוא חלק בלתי ניתן להפרדה מפרויקט ההתמערבות הציוני. התייחסות קונקרטית לנשים ישנה רק בהקשרי ילודה ונישואים. אנחנו מתאמצים להביא ציטוטים שחושפים את מערכת הדיכוי הפטריארכלית ואת הדרך שבה השתמשו בנשים לצורכי ביטחון, מלחמה ומשק הבית. כלומר, גיוס הרחם. בולטות גם התייחסויות לנשים מזרחיות וערביות והשאיפה שנשים מזרחיות ידירו את רגלי הערביות מעבודות משק הבית. כך תהיה עבודה יהודית. מובן שאשכנזיות במשק הבית זה משהו שבכלל לא בא בחשבון. דוגמה מאלפת זו מסבירה בעקיפין איך יוצרים תחרות בין מזרחיות לערביות בשוק העבודה ומלבים שנאה שלמעשה נטועה במאבק הישרדות".

מגדר מלאכותי

ועכשיו לעניינים שבאמת ברומו של עולם:

"פנה ימינה" - ציווה עלי קול גברי שבקע ממכשיר הטלפון האינטליגנטי שלי. סליחה? ?Are you talking to me קודם כל, אם כבר, אז פני ימינה (או שמאלה, אולי עדיף?); אבל מעבר לזה, עברו כך וכך שנים מאז שקיבלתי הוראות, מסוג זה או אחר, מגבר, והסיכוי שאחזור לזה נראה לי קלוש במיוחד. כנראה ביבי ייהפך לסוציאליסט וליברמן לפעיל שלום הרבה לפני כן.

לכל זה קדמו שנים של תעיות בדרכים, נסיעות מרמת גן לחיפה דרך באר שבע וכדומה. מה לעשות, לפעמים גם פמיניסטיות עונות לסטריאוטיפים סקסיסטיים. מישהו אמר שהחיים לא מסובכים? תוכנת הג'י-פי-אס שינתה את התמונה, מה גם שעד מהרה גויס קול נשי למשימת ההכוונה.

מתברר שמדובר בסוגיה לענות בה. ה"גרדיאן" מדווח כי באייפון 4S, המכשיר החדש של אפל, לאפליקציית העוזר האישי - "סירי" - יש קול נשי בארצות הברית וקול גברי בבריטניה. למה בעצם? באפל סירבו להגיב לעיתון הבריטי על הסיבות לכך. אחת ההשערות שהועלו היא שהחברה בעלת התפוח הנגוס החליטה שהבריטים סומכים על קול גברי הנתפש כסמכותי, בעוד שהאמריקאים פתוחים יותר לקבל קול נשי.

וכך מתברר שגם כשמדובר ברובוטים יש פוליטיקה מגדרית. רבקה רוזן מהמגזין "אטלנטיק" בדקה את העניין והגיעה למסקנה כי בהודעות טלפוניות ובתחבורה ציבורית, הקול המנחה הוא בדרך כלל ממין נקבה, ואילו בתחומים אקטיביים או אינטלקטואליים יותר נשמע לרוב קול של זכר. על פי סקוט סיימון מרשת הרדיו הציבורית האמריקאית (NPR), קולות נשיים נבחרים בדרך כלל משום שהם נתפשים כמרגיעים. לטענתו, לרבים אף יש קונוטציות שליליות לשמע קולות של גברים. מתברר כי חברות מסחריות נרתעו מלהשתמש בקולות של גברים במכשירים אוטומטיים מכיוון ש"האל" מהסרט "2001: אודיסיאה בחלל" הפחיד את כולם.

וכך יוצא שכולם יכולים להיעלב: נשים כי קולן לא נתפש כאינטליגנטי, אמין וסמכותי דיו, גברים כי קולם מואשם בנימה מאיימת. מצד שני, אם ממש מוכרחים מלחמת מינים, עדיף שהיא תהיה בין רובוטים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו