בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מי תהיה ראש הממשלה הבאה?

שותפות חדשה של ארגוני נשים תדגיש היבטים מגדריים בפוליטיקה לקראת הבחירות. המטרה: שותפות מלאה בעיצוב מדיניות ובקביעת סדר היום

65תגובות

ייצוג נשי בבחירות לכנסת, הקרבות כנראה? זה חשוב, אבל לא מספיק. היינו שם, עשינו את זה - בבחירות האחרונות רבות הצביעו לציפי לבני, אז יו"ר מפלגת קדימה, במידה רבה מפני שהיא אשה שהתמודדה נגד בנימין נתניהו. זו אמנם היתה הוכחה - מבורכת - לקיומה של הצבעה מגדרית, אבל בפועל זה לא הועיל. ובעצם זה גם הוכיח, שלא די להצביע בעד פוליטיקאיות; תלוי באיזו פוליטיקאית מדובר. כלומר, איזו תפישת עולם וסדר יום חברתי-פוליטי היא מייצגת ומקדמת.

זהו רק אחד המסרים של התארגנות חדשה: שבעה ארגוני נשים מתאגדות עתה יחד לשותפות פמיניסטית. המטרה היא להיהפך לכוח משפיע, בעל פרופיל ציבורי גבוה, שותף מלא בעיצוב מדיניות ובקביעת סדר היום החברתי והכלכלי. ובמלים פשוטות: ששום מהלך ציבורי שמתקיים פה לא יחסר את ההיבט המגדרי - שכזכור, נוגע ליותר ממחצית האוכלוסייה. בכל עניין חברתי, פוליטי, ציבורי שיעלה על סדר היום הכללי - יישמע קולה של שותפות ארגוני הנשים, תוך תביעה נחרצת להביא בחשבון את האינטרסים של נשים בארץ, מכל השכבות. בעיקר בתחומי התעסוקה, הרווחה והכלכלה, אך לא רק בהם. את השותפות מרכיבים ארגוני הנשים אחותי, איתך-מעכי, שדולת הנשים, העמותה להעצמה כלכלית לנשים, מרכז אדווה, מרכז מהות ורוח נשית.

כפי שהדברים מתנהלים כיום, שני עולמות מקבילים מתקיימים להם, ונדמה שכמעט לעולם אינם נפגשים. באחד, שורה ארוכה של נשים פמיניסטיות, חרוצות ומסורות, עמלות לקידום רווחתן ומעמדן של נשים בישראל. בחקיקה, בהפגנות ועוד בשורה של פעולות. בה בעת, מאות אלפי נשים נהנות מפרי העבודה הזאת - אבל רבות מהן אינן מודעות לאחראיות לה: בזכות מי נדחתה התוכנית הממשלתית להעלאת גיל הפרישה לנשים, תוך התעלמות מאפלייתן בשוק העבודה; מי לוחמות כלביאות נגד המזימה לבטל את חזקת הגיל הרך ובכך לתת בידי גברים מכשיר סחטנות שאין כמותו בעת גירושים; בזכות מי גברים אינם יכולים עוד להמשיך להטריד נשים בלי לשלם על כך מחיר; ועוד ועוד - היריעה תקצר.

רויטרס

העבודה הפמיניסטית המשותפת של ארגוני נשים לא מתחילה עכשיו כמובן - בניגוד לסטריאוטיפ המטופש, המרושע והמגמתי, הסולידריות של נשים פמיניסטיות היא אחת מהתופעות המחממות לב שהתוודעתי אליהן מעודי. אז במה החידוש?

דורית אברמוביץ, מנהלת השותפות החדשה של ארגוני הנשים, מסבירה שזהו איחוד כוחות, הנובע גם מאידיאולוגיה וגם מהניסיון המצטבר, שלפיו ככל שהארגונים פועלים כקואליציה רחבה יותר כך האפקטיביות של הפעילות גדולה יותר. כך היה במאבקים נגד העלאת גיל הפרישה, למען הרחקת עברייני מין מהשלטון ועוד.

רויטרס

לקראת הבחירות מתכוונת השותפות החדשה לנהל קמפיינים בעניינים שונים הקשורים לאינטרסים של נשים. קרן שמש פרלמוטר, מנהלת הארגון איתך-מעכי שחברות בו יהודיות וערביות, אומרת כי רעיונות פמיניסטיים הולכים ומקבלים לגיטימציה, וחוץ מהמפלגות החרדיות, לכל המפלגות חשוב להיתפש כמיטיבות עם נשים. בכנסת המכהנת הוצגו הרבה מאוד הצעות חוק מסוג זה, אם כי רובן אינן מתקבלות לבסוף מטעמים תקציביים.

חשוב שנשים יידעו מי תומך בהצעות שיסייעו להן ומי מתנגד להן, מדגישה שמש פרלמוטר. ולא פחות מכך: שציבור רחב ככל האפשר של נשים יבינו שכל המאבקים קשורים זה בזה; שכל אשה, גם אם אינה מסכימה למאבק זה או אחר, מושפעת מהמדיניות וההיבטים המגדריים שלה, או העדרם.

רויטרס

ראשי הארגונים מבקשות איפוא לקדם הצבעה מגדרית. לדברי אברמוביץ, ברחבי העולם זוהי תופעה: נשים מכריעות למי יצביעו לפי המועמדת או המועמד שמבטיחים לשפר את מצבן. היא מציינת גם את הניסיון שהיה בארץ עם ציפי לבני ומוסיפה כי "אחד המאפיינים של הצבעת נשים לעומת גברים היא שנשים מרכיבות חלק גדול מהקולות הצפים. הן מתלבטות הרבה יותר". זאת, כמובן, לא משום שאנחנו קלות דעת ולא מסוגלות להחליט, כפי שאני מציעה ברשעות, אלא כי נשים בוחנות את הדברים לעומק ורוצות לקבל תמונה רחבה יותר מזו שמציגות המפלגות בתשדירי הבחירות, כדברי אברמוביץ.

את התמונה הרחבה הזאת מתכוונת השותפות החדשה לפרוש לפני ציבור הנשים בארץ באינטנסיביות רבה לקראת הבחירות. בימים אלה מתגבש שם מסמך דרישות שיוצג לכל המפלגות. "לא מדובר רק בספירת ראשים", מדגישה אברמוביץ. "אמנם יש חשיבות לשאלה כמה נשים יש בכל מפלגה ואם אשה עומדת בראשה; זה תנאי, אך הוא בוודאי לא מספק. אנחנו מדברות על מגוון אוכלוסיות (כלומר, לא רק יהודיות אשכנזיות) ועל תכנים מגדריים".

רויטרס

המסך המתגבש יבהיר למפלגות, כי מי שיתמוך בקיצוץ שירותים חברתיים, בהפרטה, בגזירות כלכליות על מוצרי יסוד, באפליית נשים ועוד פעולות הפוגעות בהן - הדבר יעלה לו בקולות של בוחרות. ויש לקוות שגם בוחרים.

אשר לסיכוי שהשותפות החדשה אכן תיקלט בקרב אוכלוסיות רבות ורחבות של נשים - מה שבדרך כלל לא קורה להתארגנויות פמיניסטיות - אומרת אברמוביץ, כי הנושאים הכלכליים-תעסוקתיים שבהם מתמקדת השותפות רלוונטיים לרוב המוחלט של נשים בישראל. בוודאי למוחלשות שבהן, אבל גם לנשים משכבות אחרות, שגם אם נדמה שיש להן כסף, לא תמיד הוא שלהן אלא של בני זוגן; וגם אם הן עובדות אין להן ביטחון תעסוקתי: כשהן צעירות בגלל הילדים וכשהן מבוגרות בגלל הגיל. זה נכון בנוגע למנכ"ליות ועל אחת כמה וכמה בנוגע לנשים מזרחיות, יוצאות אתיופיה, ערביות, יוצאות חבר המדינות. לכולן.

המפלגות והפוליטיקאים מוזמנים איפוא להיכנס לכוננות ספיגה: הפמיניסטיות הנמרצות האלה מתכוונות להציג לפני הבוחרות והבוחרים גם מה שהם עשו, או לא עשו, למען נשים, וגם מה שהם מבטיחים לעשות למענן. בהחלט הגיע הזמן.

בלי הנחות

"לחזור למידה 36 חודשיים אחרי הלידה!" - זה היה נוסח המודעה שהתנוססה מול עיני הנדהמות לא מזמן. מודעה למכון כושר, אם איני טועה.

36?!? לא מעטות מאתנו שכחו מהמידה הזאת כבר בגיל 15, פלוס מינוס. ובכל מקרה, חוץ מאצל נשים רזות מאוד באופן טבעי, זו לא מידה שמתקרבת לממוצע של נשים בכלל, ואחרי לידה בפרט.

אבל כידוע, כיום סופרוומן לא אמורה רק להחזיק במשרה בכירה, בן זוג שווה בטירוף וילדים מתוקתקים ורצוי-מחוננים: בו בזמן היא גם צריכה להיות חטובה-עד-כחושה, עם בטן קעורה פנימה גם אם ילדה לפני דקה.

במאמר ב"ניו יורק טיימס" לא מזמן, ג'ניס מין הכתה על חטא. מין, כיום עורכת בכירה ב"הוליווד ריפורטר", מספרת כי כשהיתה עורכת ה"יו-אס ויקלי", "שסיקר את הסוריז והשיילוז של הוליווד במשך שש שנים, סיפקתי את הסחורה שקהל הצעירות רצה: תינוקות חמודים ואמהות חמודות לא פחות. עד כדי כך, שטום וולף העיר פעם, ‘התרומה היחידה של "יו-אס ויקלי" לאומה היא שהוא הגביר את שיעור הילודה'".

לפיכך, היא כותבת, "אני אשמה במידת מה בגיהנום שאני עוברת עכשיו". כי מין ילדה לפני כמה חודשים, היא גרה בלוס אנג'לס, ו"ארץ הדברים המלאכותיים, משדיים ועד תוכניות ריאליטי, הצמיחה אשליה נוספת שאי אפשר לעמוד בפניה: אמא-פצצה. והיא לא עושה שום הנחות לכרס האמהית שלי".

אם פעם אפשר היה לראות בטלוויזיה אמא כמו רוזאן, היום נשים מן השורה נאלצות למשש את משמניהן מול סופיה ורגרה מ"משפחה מודרנית". סלבריטאיות שזה עתה ילדו, ומעזות להיראות כמו נשים שזה עתה ילדו, סופגות לינץ' תקשורתי. כך ג'סיקה סימפסון, איישוואריה ריי ואחרות. חשבון הטוויטר של הילארי דאף הוצף הערות מרושעות אחרי שילדה באביב. "אנשים כתבו בדף הטוויטר שלי שאני הולכת לשיעור פילאטיס בצעדי ברווז", סיפרה השחקנית. "זה ממש אכזרי. ילדתי תינוק לפני שלושה שבועות!"

כמעט מיותר לציין, אבל רק כמעט: זה רק עוד פן אחד של המכבש שמופעל על נשים; מכבש שמשלב את מיתוס היופי עם מיתוס השלמות והאומניפוטנטיות - שבפועל משאיר נשים, מדדות על עקביהן הגבוהים, הרחק הרחק מאחור.

לחלופין, אם אשה בוחרת לחזור לתפקד כמקודם מיד אחרי הלידה, כמו מנכ"לית יאהו מריסה מאייר שחזרה לעבודה שבוע לאחר שילדה - אילו קיתונות של גינוי היא סופגת. כך שלא משנה מה תעשי - הפטריארכיה, כך נדמה, תמיד תנצח. לפחות בינתיים, עד שתושלם המהפכה.

***שיעור העסקים בבעלותן של נשים בארצות הברית עלה מ-10% ב-1987 ל-30% כיום (נתוני מפקד האוכלוסין האמריקאי). האם יידרשו עוד 25 שנה להגיע ל-50%?

***

"סבתא שלי היתה אשה קשוחה מאוד. היא קברה שלושה בעלים. שניים מהם רק נימנמו"

(הקומיקאית האמריקאית ריטה רודנר)



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו