האיש שהפך את "זגורי אימפריה" לאופרה - מוזיקה - הארץ

האיש שהפך את "זגורי אימפריה" לאופרה

איך מלחינים מוטיבים כמו אהבה בלתי־אפשרית, קללה או אבהות? תום כהן, המנהל המוזיקלי של האנדלוסית הים־תיכונית, מספר על כתיבת הפסקול של "זגורי אימפריה" ומגלה מה הוא חושב על המאבק המזרחי

נעם בן זאב
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
נעם בן זאב

הכל התחיל תוך כדי ריצה בצוותא של שני חברים בפארק הירקון: מאור זגורי, איש תיאטרון, במאי, שחקן ויוצר, ותום כהן, נגן מנדולינה, מלחין ומעבד ומנצח, שוחחו על סדרת טלוויזיה שעוד לא נולדה. בדבר אחד היה זגורי, יוצר הסדרה, בטוח — שאם יגשים יום אחד את חלום הסדרה הזאת, כהן הוא שילחין לו את המוזיקה.

כך היה. "זגורי אימפריה" אכן עלתה, מפתיעה ומרתקת רבבות, וכהן קיבל מראש את כל פרקיה, על עשרות הדמויות ונפתולי העלילה. "בסדרה יש המון דמויות, וכל אחת מקבלת נושא מוזיקלי משלה", מסביר כהן את דרך העבודה על ההלחנה, בטכניקת הלייטמוטיב, כלומר הלחנת נושאים מוזיקליים שכל אחד מהם מייצג מרכיב דרמטי, "לכל אחת מהדמויות נושא, וכל נושא מופיע בדרכים שונות על פי הרגשות השונים — שמח או עצוב, מהורהר או חופשי, בכלים שונים, בצורות שונות. ויש גם מוטיבים מוזיקליים למרכיבים מופשטים יותר, כמו אהבה בלתי אפשרית, או תקווה, או קונספירציה; ואם שתי דמויות מתאהבות צריך להשתמש בכל אחד מהנושאים שלהן ולהוסיף את נושא האהבה ולכתוב זאת כך שייצא משהו חדש שהוא השילוב של שתיהן".

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ