שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
אמיר מנדל
אמיר מנדל

"האמצעים המוזיקליים המתקדמים שנקט, ובעיקר השימוש הניכר בדיסוננס ממושך, הם שעוררו מתקפות עליו מצד השמרנים". המשפט הזה לא נכתב על סטרווינסקי או בולז, אלא על קלאודיו מונטוורדי, שהיום מציינים 450 שנים להולדתו. זה יום הולדת חשוב — בזכות המספר העגול, ובזכות מעמדו של המלחין. אף שלא ראה את עצמו כמהפכן ולא פיתח צורות מוזיקליות חדשות, שיכלל מונטוורדי אמצעים שפותחו בתקופתו, ושילב אותם ביצירותיו. בהדרגה הוא קידם את השפה המוזיקלית, והוביל את המוזיקה מהרנסנס, ששאף בעיקר לשלמות צורנית ודיוק מתמטי, אל הבארוק, שבו הבעה ורגש עומדים במרכז היצירה המוזיקלית. מונטוורדי הצטיין בביטוי רגשי באמצעות הגוונים וההרמוניות שניתן להפיק מהקול האנושי. הדיסוננס, שמבקריו הסתייגו ממנו, משמש אצלו כדי ליצור תחושה של מתח או מועקה. את הכלים שפיתח במוזיקה חילונית, ייבא גם לעבודתו במוזיקה כנסייתית.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ