מי השתנה, היא או אנחנו

"רמזים", האלבום החדש של ריטה

בן שלו
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
בן שלו

מה פשר האיפוק המעודן ששורה עליה פתאום? לאן נעלמה הזמרת הגדולה מהחיים, שנה וחצי בלבד אחרי ספקטאקל הבלהות של "One"? האם זו ריטה שהשתנתה או שמא היא נותרה כשהיתה ומי שהשתנה הוא העולם שסביבה?

העולם השתנה, זה בטוח. כשריטה החלה את דרכה, באמצע שנות ה-80, היא הביאה לפופ הישראלי איזו רגשנות הומה, מוחצנת, עולה על גדותיה, שנחשבה עד אז לא ראויה. כידוע, היא שינתה את כללי המשחק. לאור המודל שלה הרגשנות נהפכה ממלת גנאי למחמאה ואחר כך, בשנים האחרונות, לחזות הכל. כולם רוצים קודם כל לרגש. את התוצאות הקשות אפשר לשמוע, למשל, באלבום החדש של שירי מימון או באלבום האחרון של מירי מסיקה, שתי אינסטנט-דיוות שהן תוצר של תרבות הרבה יותר צמאת ריגושים, הרבה יותר מיידית ואגרסיווית מזו שהצמיחה את ריטה. וכך הטון המרוגש של ריטה, הפטנט שרשום על שמה בטאבו של התרבות הישראלית, נשמע כיום כמעט מתון, ואם לא מתון אז לפחות בומבסטי עם עומק.

ובכל זאת, נדמה שגם אצל ריטה עצמה זז משהו. זה לא שהיא השתנתה, בוודאי לא בצורה דרמטית. השירה שלה ב"רמזים", אלבומה החדש, היא מאופקת בעיקר ביחס לעצמה. רונה קינן היא כבר לא תהיה, וגם לא חוה אלברשטיין. אבל אפשר לחוש בשירים החדשים שהיא מעדיפה לא להיסחף אל הקטבים של מנעד ההגשה שלה - לא אל הקוטב המלחשש ולא אל הקוטב הסוער והאופראי.

האם האיפוק היחסי של ריטה מיטיב אתה? בתחילת האלבום נדמה שדווקא לא. בשיר הראשון, "היינו גדולים", הליווי של כלי המיתר מזכיר מאוד את "Nothing Compares to You" של שינייד אוקונור, ולרגע אחד, בעטיה של האסוציאציה לשיר הלב השבור הגדול הזה, מתעוררת התקווה ש"רמזים" יהיה אלבום פרידה נוקב, אולי אפילו שותת דם. התקווה הזאת נכזבת כמובן, וממילא היא חסרת יסוד. המבט של ריטה היה תמיד מצועף, סנטימנטלי, מאוד לא קונקרטי. דם לא נראה ממנה, למרבה הצער.

וגם לא יזע ודמעות, וזה דווקא טוב. מאחר שלא מעט שירים ב"רמזים" מדברים במפורש או רומזים על אהבה שעלתה על שרטון, נדמה שאפשר לראות בו אלבום פרידה. אין בו, כאמור, זעם או שנאה, ולמרבה השמחה גם לא בכי ורחמים עצמיים. ריטה מביטה לאחור אל הימים האבודים שבהם היא והוא היו צעירים ויפים ובטוחים בעצמם, ואז מחזירה את מבטה אל ההווה שבו הכל התפרק, ושוב מביטה לאחור ושוב חוזרת להווה. היא לא אומרת שום דבר מקורי או פוקח עיניים על יחסים שהתנפצו, אבל אי אפשר להחמיץ את העצב, העייפות והשבירות בקול שלה. אולי זאת הסיבה שהיא נשמעת מאופקת הפעם: פשוט לא היה לה כוח לשיר מהריאות.

מעניין להקשיב לעצב ולשבירות בקולה של ריטה, אבל הם לא מבטיחים שהשירים שלה יהיו טובים. בשביל זה דרוש גם לחן מוצלח, וכאן נחלקים המלחינים שעבדו עם ריטה לשתי קבוצות - רמי קליינשטיין (שהלחין חמישה שירים) וכל השאר (שהלחינו ביחד שישה). כל השאר הם עידן רייכל, עילי בוטנר, ענבל סמדר, עודד ארביב ומפיק האלבום עברי לידר, והלחנים שלהם נעים בין הסתמי לסביר לדי מוצלח ולא מאפשרים לריטה לפרוח. לעומת זאת, כמעט כל הלחנים של קליינשטיין פוגעים בול (יוצא דופן הוא שיר הנושא, שעושה טעות פטאלית כשהוא נפתח בדיוק כמו "ימי התום"). יש אירוניה נוגעת ללב בכך שדווקא אלבום שנעשה סביב הפרידה בין בני הזוג מבהיר עד כמה קליינשטיין הוא השותף האידיאלי של ריטה. בהמשך לאסוציאציה של שינייד אוקונור, אף אחד לא ישווה אליו.

השיר היפה ביותר באלבום, לחן של קליינשטיין למלים של ריטה, הוא "איך זה קורה". זה שיר חריג במקצת, ואולי זאת הסיבה שהוא היחיד שממש זקף את אוזני, שנותרת בדרך כלל אדישה לקסמיה של ריטה, גם כשהיא במיטבה. הוא מתחיל במעין דיבור על רקע נגינת ויברפון (שמעוררת אסוציאציה לפתיחה המפוארת של "עטוף ברחמים"), נמשך בפיתול מזרחי מעניין ונשפך לתוך פזמון מתוק, עדין ויפהפה. המלים של ריטה עוסקות בבלבול ("לא ידעתי אם באה או הולכת, מובילה או מובלת, חולמת או ערה") והעיבוד (של לידר בשיתוף אסף דר) מכניס את השיר לאווירה של חלום או הזיה, עם תפקידים נהדרים של מיתרים וקרנות.

חבל שהעיבודים וההפקה של יתר השירים לא מתאפיינים באותה מקוריות. במקום לנצל את הנכונות של ריטה להחצין תחושות כמו שבירות ובלבול ולעצב לאלבום צליל שישקף אותן, לידר הלך על הפקה מנומסת וצפויה. יכול להיות שהוא רצה להעז יותר, אבל התבקש להתאפק. עם שוברת קופות כמו ריטה לא עושים ניסיונות, מה גם ש"רמזים" נתפש כ"אלבום גורלי" להמשך הקריירה שלה.

אנשי הד ארצי יכולים להירגע. ההספדים של ריטה ככוכבת ענק היו מוקדמים. "רמזים" נשמע כמו סיפור הצלחה קופתי. אבל האריזה הזהירה מונעת ממנו להיות האלבום המוצלח שהוא יכול היה להיות.

"רמזים" - ריטה. הד ארצי

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ