בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אליס קופר עדיין מצליח להפתיע

אייקון הרוק הכבד בן ה-63, מוכיח באלבומו החדש שיש לו עדיין כמה הפתעות בשרוול

3תגובות

האלבום החדש של אליס קופר נפתח באופן הכי פחות צפוי. קולו של מפלצת ההארד-רוק מסונטז באפקט אוטו-טיון, כאחרון כוכבני הפופ המהונדסים. הקטע, "I Am Made of You" מתפתח כאופרת רוק שמגיעה לבסוף ליעדה כבלדת רוק נוצרי (קופר הוא נוצרי ש"נולד מחדש"). זו פתיחה סוחפת ומלאת מודעות עצמית, שמוכיחה שלקופר בן ה-63, שממשיך להתאפר כמו שד מסרט אימה, יש עוד כמה הפתעות בשרוול.

"Welcome 2 My Nightmare" הוא אלבום המשך לקלאסיקה "Welcome to My Nightmare", אלבום קונספט שהוציא בשנת 1975. זה היה אלבום הסולו הראשון של קופר, שפעל עד אז במסגרת להקה שנקראה גם היא "אליס קופר". המפיק של האלבום, בוב אזרין, גייס לאלבום את להקת הליווי של לו ריד, ובין המשתתפים היה גם שחקן סרטי האימה וינסנט פרייס, מי שתרם את קולו גם לרצועה ב"מותחן" של מייקל ג'קסון כמה שנים מאוחר יותר.

ההצלחה של האלבום היוותה את ההשראה לספיישל טלוויזיוני ולסרט דוקומנטרי על המופע החי של האלבום. הקונספט של הסיוט המקורי של קופר היה עולם הסיוטים של סטיבן, ילד כבן שבע, וסבב סביב פחדים של הילד כמו "מה יש בארון שלי" ו"הצעצועים שלי קמים לתחייה". לקראת יציאת האלבום החדש אמר קופר למגזין "רולינג סטון" שכשהחליט לכתוב אלבום המשך רצה שהסיוט החדש ישקף את הסיוטים של אותה דמות, 35 שנים מאוחר יותר, בתקופה הנוכחית. "הסיוטים של אותו ילד שגדל היום" אמר קופר, "יהיו היפ-הופ, טכנולוגיה ולעבוד מתשע עד חמש בקיוביקל".

קופר זכור כיום בעיקר הודות ללהיט הענק שלו מסוף שנות ה-80, "Poison", שהכניס לכל בית את הצליל והדימוי של הרוק הכבד, בעזרת הפופולריות של רשת אם-טי-וי באותם ימים. אלא שקופר השפיע רבות על הדימוי של הרוקנרול הרבה קודם, כשבנה את הקונספט של דמותו של אליס קופר.

בשלהי שנות ה-60, כשקופר חיפש ייחוד ללהקתו בלוס אנג'לס, כל מה שראה סביבו היה רק גיבורי רוק. הוא החליט שהוא יהיה הנבל של הרוק, דארת ויידר עם להקה. ההשראה למראה שלו הגיעה ממקורות מפתיעים - בטי דייויס עם האיפור המרוח מהסרט "מה קרה לבייבי ג'יין" ודמותה של העריצה הגדולה מהסרט "ברברלה".

דמותו של אליס קופר עוצבה כפושע רצחני הלובש בגדי נשים. בעוד שלהקות התקופה שרו על שלום ואהבה, קופר ולהקתו התבלטו בזכות הופעות אלימות ופרובוקציות. אביזרי הבמה שלהם כללו גליוטינה, בובות תינוקות עם דם מלאכותי, ואווירת שדה קרב וכאוס על הבמה - הלהקה השליכה חפצים אל הקהל ובשיא ההופעה "חושמל" אליס קופר בכסא חשמלי.

תקרית במהלך הופעת הלהקה בטורונטו בשנת 1969, שבה נזרק מהקהל אל הבמה תרנגול, היתה זו שהעלתה את הלהקה לכותרות. קופר, שלא נתקל בתרנגול בעבר, זרק אותו לעבר הקהל, בציפייה שהעוף יפרוס את כנפיו ויעוף. אולם התרנגול נחת על הקהל בשורות הראשונות וזה עשה בתרנגול לינץ'. הצהובונים למחרת דיווחו שקופר היה זה שהרג את התרנגול בנשיכות וששתה את דמו. בעצת מנהל חברת התקליטים שלו, פראנק זאפה, קופר לא הכחיש את הדיווח. ההופעה התיאטרלית והפרובוקציות של הלהקה הולידו את זרם השוק-רוק, שממנו שאבו השראה הרכבים כמו "קיס", "הסקס פיסטולז" ומרלין מנסון, שניצלו את פרסומת החינם שהעניקו מתנגדים שמרניים וקולניים להרכבי רוק שערורייתיים.

להבדיל מהדימוי הנפוץ שלו כאייקון אימה ורוק כבד, לאורך הקריירה בת ארבע העשורים שלו, קופר נגע בקשת גדולה של סגנונות, והוא חוזר אל כמה וכמה מהם באלבום החדש. לצידו, בכמה מקטעי האלבום, לראשונה מאז שנות ה-70 גם כמה מנגני להקת "אליס קופר" המקורית.

אחד ממפגני הססגוניות הוא "What My Baby Wants" - דואט של קופר עם נערת הדאנס-פופ חובבת הנצנצים קאשה, שהלהיט שלה "טיק טוק" רחוק מרחק שנות אור מהאזורים המוסיקליים המזוהים עם אליס קופר. לדבריו, הוא מצא בה איכויות רוקנרול, והחיבור ביניהם בקטע הזה אכן נשמע מהשמיים, או מהשאול. הקטע מפגיש בין ההארד-רוק התיכוניסטי של קופר לביטים של דאנס שהביאה הכלה. המפגש ביניהם הוא רומנטיקה קלאסית בנוסח אליס קופר - "יש לך סכיני גילוח במקום שיניים" הוא מחמיא לה בשיר, והיא משיבה לו "אני אייבש לך את הוורידים ואעשה אמבטיה בתוך הדם שלך".

עוד על קשת הסגנונות, "I'll Bite Your Face Off", קטע רוקנרול במחווה ברורה ללהקה שרוחה שורה על כמה וכמה קטעים באלבום - הרולינג סטונז, בתוספת טוויסט ערפדי; ו"Last Man On Earth", מחווה של קופר למופעי הוודוויל, להם השפעה גדולה על הצד התיאטרלי בהופעותיו לאורך השנים, בה הוא מכריז "אני לא קבצן, אני בן מלוכה". קופר באלבום הזה הוא הגרסה המוסיקלית של פרדי קרוגר, מי שכבר עשה לקופר מחווה כשאירח אותו ב"סיוט ברחוב אלם" - אדיש להשפעת השנים שעוברות והסצינות המוסיקליות המתחלפות הוא חוזר להתקיף, מצוייד בכמויות של דם מלאכותי וסרקזם, עדיין בלתי מנוצח.

"Welcome 2 My Nightmare", Alice Cooper (הליקון, יוניברסל)



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו