בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

יש להם כיסוי

השירים באוסף הרטרוספקטיבי החדש של חברת טרויאן הם לא רק מצגת מוסיקלית מרשימה, אלא גם הוכחה לחשיבותה של המוסיקה הג'מייקנית, שהחלה את דרכה בגרסאות כיסוי והפכה לחממה של חידושים סגנוניים

תגובות

ארתור דיוק ריד, שוטר לשעבר, נהג להסתובב בשנות ה-50 עם משאית מסוג טרויאן ברחבי קינגסטון, כשרמקולים אימתניים השמיעו מתוכה את המוסיקה הג'מייקנית הכי חדשה. המשאית של ריד היתה חלק מסצינת הסאונד סיסטם - מועדונים ניידים שהתחרו ביניהם על ארגון מסיבות הרחוב הכי גדולות בג'מייקה. מערכות הסאונד האלה ניגנו בתחילה מוסיקת אר אנ' בי אמריקאית, אולם בהדרגה נהפכו מפעילי המערכות למפיקים מוסיקליים, והחלו להפיק גרסאות מקומיות של המוסיקה האמריקאית. זו היתה לידתה של המוסיקה הג'מייקנית המודרנית שנהפכה בסופו של דבר לרגאיי ולדאנסהול הפופולריים בימינו.

חברת התקליטים טרויאן הוקמה בשנת 1968 באנגליה, בהשראת המוסיקה שנוגנה מאותן משאיות מדגם טרויאן בג'מייקה. טרויאן הוציאה לאור אמנים ג'מייקנים ובריטים שניגנו את הסגנונות שהתפתחו באותה תקופה בג'מייקה: רוקסטדי, סקא ורגאיי מוקדם. התקליטים המוקדמים של טרויאן מסוף שנות ה-60 ועד אמצע שנות ה-70 היו מההצלחות המסחריות הראשונות של מוסיקה ג'מייקנית במערב, ולמשך כמה שנים הלהיטים ממסיבות הרחוב בקינגסטון שלטו במצעדי המכירות באנגליה.

אוסף רטרוספקטיבי חדש של חברת טרויאן מספר את סיפור ימיו הראשונים של הלייבל על גבי חמישה דיסקים הכוללים את הלהיטים הגדולים לצד חומרים נדירים, רובם לראשונה על גבי דיסק. 123 השירים באוסף מתפקדים לא רק כמצגת מוסיקלית מרשימה, אלא גם שיעור היסטוריה על הדינמיקה של מוסיקה פופולרית במאה ה-20, ואודות ההשפעה העצומה שהיתה למוסיקה שיצאה מהאי הקאריבי.

גטי אימג'ס

באוסף מקבלים ייצוג המפיקים והאמנים הגדולים שהשתתפו לאורך השנים בהוצאות הלייבל. השלישייה הצעירה בוב מארלי והוויילרז מופיעים כאן בשיר משנת 1967, "Stir It Up", טרום הפופולריות של הנטייה הראסטפרית ברגאיי, לצד חלוצים רבים כמו אוגוסטוס פאבלו, גרגורי אייזקס, לי פרי, מקס רומאו ודסמונד דקר.

אחד הלהיטים הגדולים באוסף הוא "Red Red Wine", שמוכר כיום בביצוע של ההרכב "יו.בי 40", והוקלט בטרויאן על ידי אמן הרוקסטדי טוני טרייב. זה היה הלהיט הראשון של חברת התקליטים שהצליח במיינסטרים הבריטי, בשנת 1969. כמו קטעים רבים שיצאו בג'מייקה באותה עת, השיר היה גרסת כיסוי לקטע אמריקאי במקור, בביצוע ניל דיאמונד. גרסת כיסוי אחרת היא "A Little Bit of Soap", שיר סול-בלוז שביצע לראשונה ההרכב האמריקאי "ג'רמלז", ומופיע באוסף בגרסת סקא קופצנית של ג'ימי קליף.

גרסאות הכיסוי והמחוות הנפוצות מבטאות את ההבדלים המהותיים בין ג'מייקה למערב ביחס לזכויות יוצרים במוסיקה. בשעה שהגישה המערבית ראתה בשימוש ביצירות קודמות גניבה אמנותית או חוסר השראה, הרי שבג'מייקה חוקי זכויות היוצרים היו הרבה יותר גמישים, והמוסיקאים הרבו ליצור מחוות ליצירות קיימות - גרסאות רגאיי מוקדמות היו נפוצות לשירים של הביטלס, ג'יימס בראון או קרטיס מייפילד.

אריאה בלי

הלגיטימציה לקבל השראה או ליצור שירי תשובה הפכה את הסצינה המוסיקלית הג'מייקנית לחממה פורייה שאיפשרה לסגנונות להתפתח באופן חופשי, באופן דומה לדינמיקה של מוסיקה עממית. המוסיקה נתפסה כמרחב קהילתי של יצירה משותפת קולקטיבית, שבה האפשרות להתבטא ולהגיב ליצירות קיימות גבר על עקרונות של בעלות הפרטית על יצירה. זו היתה דינמיקה של מערכת פרה-קפיטליסטית, שפירות ההשראה שלה מורגשים בעוצמה עד היום. די.ג'יי ספוקי האמריקאי, שערך לפני מספר שנים אוסף של קטעי הלייבל, הגדיר את התהליך המוסיקלי הזה כמודל המקביל לתוכנה שיתופית, המאפשרת קוד פתוח של התפתחות מוסיקלית. שנים מאוחר יותר, הגישה הזו חילחלה אל תרבות ההיפ-הופ, והציטוטים משירי פופ וקלאסיקות, לצד טכניקת המאש-אפים, נהפכו לחלק בלתי נפרד משפת הפופ במערב.

דוגמה נוספת לחלוציות של המוסיקה הג'מייקנית במסגרת הלייבל טרויאן הוא הקטע של ג'ו וייט "Expression In Dub", שהיה אחד מקטעי הדאב המוקדמים. דאב היה למעשה גרסה אלטרנטיבית לשיר קיים, בדרך כלל ללא ערוצי השירה ובתוספת אפקטים חלליים. הטכניקה נהפכה לבסיס הרעיוני של הרמיקס של ימינו - הרעיון ששיר הוא לא גרסה מוגמרת, אלא בסיס הפתוח לאינספור פרשנויות. המפיקים קינג טאבי ופרינס ג'אמי היו החלוצים בתחום, כשהתחילו לשחרר גרסאות אינסטרומנטליות של הלהיטים הגדולים של התקופה.

גם ההרכב סיימאריפ תרם לאוסף קטע בעל משקל היסטורי, "Skinhead Moonstomp". השיר היה אחד הראשונים שפנה לקהל של תת-תרבות הסקינהדס, שחבריה היו הצרכנים הכי נאמנים של מוסיקה ג'מייקנית באותם ימים, והקטע נהפך לאחד הלהיטים הגדולים של תת התרבות בימיה המוקדמים באנגליה. בסוף שנות ה-60, לפני שדבקה בהם התדמית הגזענית, גלוחי הראש היו תנועה של צעירי מעמד פועלים שקיבלו השראה מתרבות הרחוב והמוסיקה השחורה של ג'מייקה, וככאלה היו מזוהים דווקא עם מסר לשיוויון בין הגזעים. עד היום הסמל של פלג גלוחי הראש האנטי-גזעניים מבוסס על הלוגו של חברת התקליטים, זכר לחזון של אחווה בין שחורים ללבנים שטרויאן ייצגו בתחילת שנות ה-70 באנגליה.

אמנים שונים - The Story of" "Trojan Records, Trojan Records



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו