בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מעבר לז'אנר

פסטיבל "אקספרימנט" שייפתח היום בתל אביב יאגד הפקות מקור שעלו בתיאטרון תמונע במשך השנים. מיצגים ומופעי מוסיקה, וידיאו ומחול יאתגרו את הקהל "מן הקצה החדשני של האמנות" כהגדרת מאיה דוניץ, ממשתתפות האירוע

2תגובות

מאז 1987 שוכן תיאטרון תמונע בשכונת מונטיפיורי בתל אביב. מועדון הפרינג' מעלה הפקות של תיאטרון שוליים, מחול, אמנות ומוסיקה, מרביתן מהשוליים והאינדי המקומי. היום ייפתח פסטיבל "אקספרימנט" הראשון, שיימשך ארבעה ימים ויאגד את מיטב הפקות המקור של תיאטרון תמונע במשך שנות פעילותו הענפה. הפסטיבל, בניהולה האמנותי של נאוה צוקרמן, הוא מעין לקט של ערבים שעלו בפסטיבלים השונים של תמונע וביניהם "אינטימדאנס", "א-ז'אנר" ו"אולטרסאונד".

"יש פה דברים יפים שממש לא מדברים גבוהה-גבוהה ואינם אמנות איזוטרית שאף אחד לא מכיר, אלא דברים שהם הרבה יותר שורשיים ושהתגובה אליהם היא אינסטינקטיבית", אומרת מאיה דוניץ - ממשתתפות הפסטיבל, אמנית רב-תחומית ואחת הדמויות הדומיננטיות בסצינת המוסיקה האלטרנטיבית בישראל - כמו מנסה להתמודד עם התדמית שעשויה להיווצר לפסטיבל כזה. "כל עבודה כאן היא גוש רגש טהור שמדבר מעבר לז'אנר. זה גם בדיוק מה שמאפיין את פסטיבלי המקור שמתוכם לקוחות ההופעות ל'אקספרימנט'. קח לדוגמה את פסטיבל ‘אינטימדאנס' - הוא פורץ את גבולות המחול, ויש שיגידו שזו בכלל הופעה של מוסיקה ולאו דווקא של מחול. גם את הופעות המוסיקה, שאף הן רב-תחומיות, קשה להגדיר בהווה. אחרי 20 שנה מהיום, כשנסתכל אחורה על העבודות האלה, אולי יהיה אפשר לתת לסגנונות שלהן שמות".

הקונצפטים של הפסטיבל, מבהירה דוניץ, "הם ראשוניים פה בישראל, בקונטקסט המקומי. הם לא ראשוניים בעולם. אבל בארץ משום מה לא עשו עדיין את ההתקדמות הזאת. לאנשים יש כאן הזדמנות לראות סקירה של דברים שקורים עכשיו בעולם ובארץ בקצה החדשני של כל תחומי האמנות. זהו הניסיון פה וזה בדיוק ההיפך מאיזוטריה. מדובר בעבודות מכעשרה פסטיבלים שונים; הופעתי ביותר מחצי מהם ותמיד היה מפוצץ. יותר מאלף איש הגיעו בכל פעם. האיזוטריה מתבטאת בפחד להגדיר את מה שאנחנו עושים".

יערה אורן

בכל אחד מארבעת ערבי הפסטיבל תתקיים בין השאר הופעה שבמרכזה המוסיקה. הערב יועלה "איש החץ", מופע של יואב גרוס מלהקת "שני/אחרון/אוקטובר". "איש החץ מארח וירטואלית חברי משפחה ואנשי תרבות מוכרים ומג'מג'ם אתם בלייב", מספר גרוס. "ביקשתי מחברים, משפחה, מוסיקאים ואנשים מהתחום, כמו תמיר אלברט ויואב קוטנר, שיבחרו שיר או טקסט וישירו או ידקלמו אותו למצלמה בטייק אחד ובאופן לא מקצועי בכוונה. את קטעי הווידיאו האלה אני מקרין על מסך ומהבמה מלווה אותם בנגינה בגיטרה ומפוחית ובשימוש דיסטורשן ומגאפון. 12 הקטעים יוצרים יחד סרט.

השראה מיוטיוב

"הווידיאו מכניס ממד ויזואלי למה שהתחלתי כפרויקט הסיום שלי בבצלאל ושעכשיו עולה לראשונה במתכונתו הנוכחית", ממשיך גרוס. "בגרסה הראשונה של ‘איש החץ' בבצלאל בניתי מעין פאב הופעות על הבמה, שאליו הזמנתי מוסיקאים כמו דן תורן והראל שרייבר (הידוע גם כ-Mule Driver וחבר בלהקת ‘מוג'הדין', אז"א) לג'אמים. אף על פי שכביכול אין קשר בין הקטעים שהאמנים בחרו לשיר למצלמה, שחלקם מקוריים וחלקם כאלה שהם פשוט אוהבים במיוחד כמו ‘Ballad of a Thin Man' של בוב דילן, נוצר איזשהו חוט מקשר בין כולם על הבמה. אני בעצם יוצר שם סיפור אחד".

בנוסף להופעתו של "איש החץ" יתקיימו הערב גם מיצגי וידיאו ופרפורמנס וכן שני ניסויים. במסגרת "אקספרימנט א'" תעלה מאיה דוניץ את המופע "YouMake, ReMake", שעלה לראשונה בפסטיבל "אינטימדאנס" 2010. גם כאן השימוש בווידיאו וערבוב הווירטואליות עם הפרפורמנס החי הוא בבסיס המופע. "הקונצפט הוא עבודות שמתקשרות עם סרטונים מיוטיוב", מסבירה דוניץ. "כל אחד בחר לעצמו איזשהו סרטון ומשם זה התחיל. לפעמים אתה רואה את הסרטון ואז את מה שמתחולל על הבמה, לפעמים להיפך ולפעמים בו בזמן.

אנה ויילד וגל גרופית

"קטעי הווידיאו שנבחרו הם לא מז'אנר מסוים, לא בהכרח קליפים אלא כל דבר אפשרי", היא מבהירה. "הגבול הוא רק יוטיוב ולכן יש שם מכל וכל, דברים מצחיקים, מוזרים ומופלאים. כל אחד לקח את זה למקום אחר. זה כמו פריק-שואו. אלה שמגיעים ממחול לקחו את זה לכיוון תנועתי, אני לקחתי את זה לכיוון מוסיקלי. יש למשל וידיאו של שני דובי גריזלי נלחמים שהפכו אותו לריקוד מדהים שמבצעים שני רקדנים מטורפים לגמרי".

היא עצמה, מספרת דוניץ, בחרה בסרטון של הזמרת נינה סימון שרה את "Feelings" בפסטיבל מונטריי. "זה וידיאו שמציג את נינה סימון במצב קשה. היא בדיוק חזרה מאפריקה והיתה מושפעת מריקודים אפריקאיים; היא ביקשה להעלות אותם לבמה בפסטיבל אבל נדחתה בטענה שמדובר בפסטיבל ג'ז. רואים את הכעס שלה על הפנים כשהיא עולה לבמה. פשוט ביצוע שלא ייאמן. בהופעה שלי אני מקרינה את הקליפ ובמקום שישמעו את הביצוע המקורי, אני שרה במקומה ורם גבאי מתופף".

בפועל, על הבמה, "כולם רואים את הווידיאו, אבל רק אני ורם שומעים הביצוע המקורי באוזניות", היא מסבירה. "מה שהקהל שומע זה אותנו מבצעים את הקאבר לשיר. בין מה שאתה רואה בווידיאו למה שאתה שומע ההתאמה היא אחד לאחד. אני הרי כל כך מבינה את נינה סימון בקטע הזה, שרשרת האסוציאציות שלה מאוד ברורה לי. מעבר להיותה פסנתרנית ויוצרת גדולה, משהו באנרגיה שלה, בכעס שלה, מאוד נוגע בי. אני חושבת שאנחנו קצת דומות בדברים מסוימים, אבל הנסיבות של החיים שלי אולי מאפשרות לי יותר כלים להתמודדות ולכן אני לא הולכת לסמים כמו נינה, אבל זה בקלות היה יכול ללכת לשם".

יצירה נוספת שתוצג בפסטיבל היא "אמה צונץ", סיפור קצר מאת הסופר הארגנטינאי חורחה לואיס בורחס בעיבוד של במאי התיאטרון אריאל אפרים אשבל והאמנית קרן אידה נתן.

כמו כן יוצג מיצג אינטראקטיבי, "טפל בי" שמו, שיצרה תכלת ויסטוב והוצג במקור בפסטיבל "א-ז'אנר". הקהל מגיע לבית שנבנה בתוך תיאטרון תמונע ובתוכו שחקניות. חלל המופע יוצר רושם של בית בובות. "אתה כקהל מגיע לבית הזה בתור הבייביסיטר", מסבירה דוניץ. "יש שם דייסה שאפשר להאכיל אותן בה, אתה רוחץ אותן, משכיב אותן לישון, ממש כל הסיפור".

ומה אמור לסמל המיצג והפעולות שהוא מביא את הקהל לבצע? "הוא לא אמור לסמל כלום לתפישתי. זה פשוט מה שזה וצריך לחוות את זה. כמו שאתה הולך לסרט, אז כאן החוויה היא פי מאה כי היא מערבת לך את כל החושים. אתה מגיע וממלא אחר הוראות שכתובות על דף, אבל יש שם עוד בן אדם ומערכת היחסים שנוצרת ביניכם היא מאוד אינטימית. אבל היא מוזרה. זו חוויה על מערכות יחסים, על תפקידים ודפוסים, שמעבירה את עצמה ללא מלים. זה כמו שתשאל מה זה חיבוק. אתה לא יכול להסביר, זה מה שזה. זו עבודה מקסימה".

מחאה ובית

הופעה נוספת שתתקיים בפסטיבל, ושמערבת בתוכה נציגות מכובדת מסצינת האינדי התל-אביבית, נקראת "ריקוד ריקוד המכונה". שותפה לו היוצרת אנה ויילד מלהקת "הפשרות" שעומדת להוציא בקרוב אלבום בכורה (שעל שמו קרוי המופע). קליפ ראשון לסינגל מתוכו, ששמו "הרקדן הכי טוב בעולם", יצא בשבוע שעבר לרשת. המופע ישלב בין חומרי האלבום של "הפשרות" לבין שעשועון לואו-טקי שיאתגר את הלהקה.

"מעולם לא הופענו באף הפקת פרינג' או משהו כזה", אומר עופר סקר מ"הפשרות", "פשוט אני ודניאל רוט מהלהקה היינו מעורבים בפרויקט הגמר של אנה בבית הספר לתיאטרון חזותי בירושלים וישר חשבנו עליה. תהיה שם תמה ויזואלית של משחקי וידיאו. יש פה בעצם מופע רוק של ‘הפשרות' בשילוב עם מה שאנה מביאה מהעולם שלה". ככל הנראה, כל אחד מחברי ההרכב יתחרה בתורו, ותוצאות המשחק לא רק יכתיבו את סדר השירים אלא גם יעמידו את חברי הלהקה במבחני אומץ למיניהם.

"אני חושב שהפסטיבל הזה ידבר גם למי שאין לו ממש נגיעה באמנות רב-תחומית", אומר סקר. "אותי זה מגניב אם פתאום חובבי תיאטרון אוונגרד יבואו לראות את ההופעה שלנו, וחוץ מזה השילובים של אמנות בין-תחומית עובדים גם על מי שלא מבין בתחום. לא חסרות דוגמאות לכך, למשל מעולם הגלאם רוק".

גם ערב ספוקן וורד - ז'אנר הצובר תאוצה - יתקיים בפסטיבל, מחרתיים. תערוך אותו מיכאלה למדן, מרצה לכתיבה יוצרת שעסקה עד כה במגוון רחב של אמנויות ובעיקר באמנות פלסטית ובמחול. "ספוקן וורד, או מלה/שירה דבורה", מסבירה למדן, "הוא תת-סוגה בעולם השירה הממקמת את עצמה בין שירה לירית לשירת מקצב דבורה בנוסח ראפ והיפ-הופ. ההבדל בין הספוקן לבין השתיים האחרונות הוא שאין חיוב לשמור בקריאה על מקצב קבוע ואפשר להתמסר לפעימה הלירית של השיר או לתת לו לבעוט באופן שונה מראפ או היפ-הופ, אבל עדיין לדבר אותו ולא לקרוא אותו. כמו כן, שיר הספוקן יכול להיות מצע לאלתור במקרים מסוימים או לפחות לתת את ההרגשה הזאת. מעין ‘הייד פארק פואטי', גם אם הוא נכתב מראש. בנוסף לכך, הז'אנר הזה פותח שעריו לאמנים מסוגים שונים (אמנות פלסטית, וידיאו, מחול) או לאקטיביסטים חברתיים, אנשי דת וכו' לומר את דברם מבלי שיצטרכו להשתייך פורמאלית לקטגוריה של "משורר/ת".

ערב הספוקן וורד ב"אקספרימנט" נקרא "בית - יציבות, תנועה ומחאה", וכשמו, הוא יתמקד במחאה החברתית שפרצה הקיץ וב"בית" כסמל מרכזי בה. בין המשתתפים זמרת האינדי טליה אליאב והזמר-היוצר אלי רוזן, המשתתפים שניהם באלבום "אוהלים אדירים" שיצא כתמיכה במאבק המחאתי וזמין להורדה חופשית ברשת.

ההופעות שצוינו כאן הן רק חלק קטן ממגוון יצירות האמנות שיעלו בשלושת חללי תיאטרון תמונע.

פרטים באתר תמונע: na.org.il-http://www.tmu



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו