בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כשנירוונה היתה רק מלה

ב-1991 הן עוד היו להקות אינדי ואלטרנטיב בועטות בסיבוב באירופה. ואז הן נהפכו ל"נירוונה" ו"סוניק יות". סרטו של דייוויד מארקי תיעד את הרגע שלפני המיינסטרים

2תגובות

בקיץ 1991 פנו חברי "סוניק יות" לבמאי דייוויד מארקי והציעו לו להצטרף אליהם לסיבוב הופעות בפסטיבלים באירופה. לסיבוב שעתיד היה לחשוף את הרכב הנויז הניו-יורקי החלוצי לקהל הולך וגדל, הצטרפו כמה מהרכבי האינדי והאלטרנטיב האמריקאים העולים של התקופה - "נירוונה", "דינוזאור ג'וניור", "בייבס אין טוילנד" וגם האבות המייסדים של הפאנק, ה"ראמונז". מארקי צילם תשע שעות של חומרי גלם בסיבוב האירופי שנמשך כשבועיים, במצלמת הסופר שמונה שלו. כשנה מאוחר יותר יצא הסרט המסכם של הסיבוב הזה,"1991: The Year Punk Broke" .

הבמאי מארקי ו"סוניק יות" כבר הספיקו לשתף פעולה באמצע שנות ה-80, כשהלהקה ביצעה גרסת כיסוי לאליס קופר בסרט הטראש המחתרתי של מארקי מ-1986, "לאבדולז סופרסטאר". הסרט, שבו השתתף בין השאר גם זמר הפאנק ג'לו ביאפרה, צבר מעמד של פולחן בקרב חובבי רוק אלטרנטיבי, ועתיד היה לגרום לחברי הלהקות להתייחס אל הבמאי כאחד משלהם ולהתנהג במחיצתו בטבעיות - כלומר, להשתולל כמו ילדים היפר-אקטיביים בטיול שנתי, כשחברי "סוניק יות" הם בתפקיד המלווה המבוגר והאחראי. בין הטכניקות שנקט המבוגר האחראי, במקרה הזה קים גורדון מ"סוניק יות", כדי להרגיע את הילדים - "נירוונה" - היו מריחת אודם ומסקרה על חברי הלהקה לפני העלייה לבמה.

הבמאי טס עם חברי "נירוונה" מניו-יורק ללונדון, אחרי שהלהקה צילמה בלילה שלפני את הקליפ ל"מריח כמו רוח נעורים", בטיסה שבה הוגשו בעיקר בירות וקוקטיילים, והוא החל לצלם מיד עם הנחיתה בלונדון, כשחברי "נירוונה" סובלים משילוב של ג'ט לג ושכרות. זה היה תחילתו של מסע ההופעות בן השבועיים של הפלישה האמריקאית האלטרנטיבית: סיבוב פסטיבלים שכלל הרבה אלכוהול, חשיש באיכות ירודה וגיטרות מרוסקות.

אי-פי

בעוד מארקי הוזמן לצלם בעבור "סוניק יות", ובסרט הם אכן אלה שמקבלים את עיקר זמן המסך, הנסיבות הידועות הביאו לכך ש"נירוונה" יהיו אלה שישפיעו יותר מכל אחד אחר על גורל הסרט. "מריח כמו רוח נעורים" היה באותו סיבוב הופעות רק עוד שיר מתוך ההופעה של "נירוונה", אבל כמה חודשים מאוחר יותר הוא יתפוצץ כלהיט הקרוס-אובר של הגראנג', ויהפוך את "נירוונה" ללהקה הגדולה בעולם. ההצלחה של "נירוונה" היא זו שמשכה את מרב תשומת הלב לסרט כשיצא כקלטת וידיאו, ובהמשך - המחלוקות סביב הקניין הרוחני של "נירוונה" היו אלה שגרמו לעיכוב הארוך של הוצאת הסרט בפורמט די-וי-די, עיכוב שמסתיים רק עכשיו, 20 שנה אחרי יציאתו.

איש ממשתתפי הסרט לא דימיין את מה שעתיד היה לקרות ל"נירוונה" עד שהסרט יופיע, אולם השם שניתן לו משקף באופן נבואי להפליא כמה מההשלכות שהביאה אתה הפריצה הגדולה של המוסיקה האלטרנטיבית. "1991: השנה שבה הפאנק פרץ" היתה בדיחה פנימית של חברי "סוניק יות" והבמאי מארקי, שנולדה בתחילת צילומי הסרט, אחרי שצפו ביחד, בלסתות שמוטות, בלהקת המטאל "מוטלי קרו" מבצעת גרסה מצועצעת ומדוללת במים של "Anarchy in the U.K" של הסקס פיסטולז.

הסרט נפתח במונולוג זרם תודעה של תרסטון מור מ"סוניק יות" ברוח דור הביט, וגם בהמשך הסרט מור הוא הדמות המרכזית המלווה את הקטעים שבין ההופעות. מור מהגג, חורז נונסנס ברחובות וממקם את המוסיקה בהקשר פוליטי - נגד ג'ורג' בוש האב, חברות התקליטים הגדולות ומסחור האינדי - בזמן ששאר חברי הלהקות מספקים בעיקר דאחקות. בין קטעי ההופעות משובצות פיסות הווי מסורתיות של אחורי הקלעים: הגחכה של ראיונות עיתונאיים משמימים, תעלולים ומשחקי חברה שנועדו למנוע מהלהקות להשתגע משעמום וגם קורטני לאב, מעט לפני הזוגיות עם קורט קוביין, סתורת שיער ומוטרפת מבט, מבצבצת לכמה רגעים.

דייוויד מארקי

כמה חודשים לפני צילומי הסרט יצא הסרט "אמת או חובה" של מדונה, ו"סוניק יות", שכבר ביטאו אובססיה למדונה כשהקימו באמצע שנות ה-80 את פרויקט הצד "צ'יקון יות", שכלל קאברים לשירים שלה, שיחזרו בצילומי הסרט את אחת הסצינות מ"אמת או חובה". בגרסה של "סוניק יות" לסצינה שבה קווין קוסטנר מעצבן את מדונה, קוביין, בתפקיד קוסטנר, מחמיא לקים גורדון בצורה שכמעט גורמת לה להקיא ואז משפריץ שמפניה על חברי "סוניק יות" שפורצים במנוסה מהחדר, רגע לפני שהוא מנפץ את הבקבוק על הקיר. זה אחד מרגעי ההתפרקות הספונטניים הספורים שבהם חברי הלהקות משתחררים מול המצלמה.

ג'סטין יאנג, סולן הרכב האינדי הבריטי העולה ה"ואסינז", סיפר לאחרונה בראיון על השפעת הסרט עליו, והגדיר את חוויית הצפייה בו "כמעט כמו לצפות ברגע שלפני התנגשות מכוניות". ההתנגשות הזאת - המפגש החזיתי עם המיינסטרים, סכנת ההיבלעות בו ואיבוד הרוח הספונטנית - מרחפת לאורך כל הסרט. מור מתלונן בו שההצלחה הפכה את הלהקה לחבורת מפונקים, אבל בדיעבד הסרט מתעד את רגעי החופש האחרונים של המוסיקה האלטרנטיבית של אותה תקופה, לפני שהמיינסטרים שדד ממנה את עמדת האופוזיציה ואיים להשטיח אותה לכדי אסתטיקה בלבד - בדיוק האפקט שהחריד את חברי "סוניק יות" באותה הופעה אומללה של "מוטלי קרו".

"The Year Punk Broke :1991" הליקון



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו