בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ביקורת הופעה

"Consider the Source" ו-"אטליז"

סולואים בלתי נגמרים של הגיטריסט ומוטיבים מזרחיים לא מרשימים איפיינו את ההופעה של הלהקה הניו יורקית "Consider the Source". אבל אז באה "אטליז" והוכיחה מהי מוסיקה ישראלית חדשה בשיאה

3תגובות

יותר ויותר להקות אינדי ישראליות יוצאות בשנים האחרונות לסיבובי הופעות בחו"ל. מאחר שההנדסה של סיבובי ההופעות האלה היא מבצע לא פשוט, ומכיוון שהלהקה הישראלית אינה מוכרת בדרך כלל לקהל המקומי, היא חוברת לפעמים ללהקה מקומית שפועלת באותו ז'אנר, והלהקה הזאת מצרפת את הלהקה הישראלית לסיבוב שלה ומכירה אותה לקהל המקומי. אחר כך הגלגל מתהפך, והלהקה הישראלית מארחת את הלהקה מחו"ל בישראל. "הם הראו להם את שלהם ועכשיו אנחנו מראים להם את שלנו", כפי שהיטיבה לנסח לי טריפון, סולנית להקת "אטליז", את הקשר בין הלהקה הישראלית לבין הלהקה הניו-יורקית "Consider the Source".

"Consider the Source" ו"אטליז" הופיעו יחד בארצות הברית ובשבוע שעבר השלישייה האמריקאית באה לישראל ועשתה סיבוב קטן עם השישייה הישראלית. ההופעה שהתקיימה בבר הנתנייתי דאג וטוני היתה ההופעה המשותפת האחרונה בסיבוב הזה, והיו לפחות שלוש סיבות טובות לפקוד אותה. ראשית, הרצון להיות שותף לאחוות האינדי הטרנס-אטלנטית והאמונה שהתמיכה בהופעה משותפת כזאת מסייעת (בדרך עקיפה מאוד, ובכל זאת) ללהקות ישראליות שנוסעות להופיע בחו"ל. שנית, האהבה ל"אטליז", אחת הלהקות הישראליות המבריקות של השנים האחרונות, והמחשבה שאם היא חוברת ללהקה כלשהי, הלהקה הזאת אמורה להיות שווה משהו. ושלישית, הצפייה בקטע אחד של "Consider the Source" ביוטיוב. לא קטע מפיל, אבל היה בו איזה פיתול מעניין שעורר את התקווה שמדובר בלהקה טובה.

אך אבוי, בסיום ההופעה של "Consider the Source" התברר שהקטע שנצפה ביוטיוב הוא הקטע הכי טוב של הלהקה, ובהפרש ניכר! הקטע הזה סגר את ההופעה בנתניה, וכל מה שקדם לו היה משעמם ואף מתיש. "Consider the Source" מנגנת מעין "פרוגרסיב פאנק מטאל אוריינטל" - קטעים אינסטרומנטליים מורכבים ומבוססי גיטרה, על מצע של בס-תופים אגרסיבי-אך-פאנקי, עם חיבה לסולמות מזרחיים. על הנייר יש פוטנציאל, אבל המימוש היה שחוק וצפוי - סולואים בלתי נגמרים של הגיטריסט, עם יחס של רעיון ראוי אחד (וגם זה בקושי) על כל אלף צלילים. ובנוגע למוטיבים המזרחיים - הם אולי מעניינים קהל במדינות אחרות, אבל את מי שגדל במרחב של אריס סאן ויהודה קיסר קשה להרשים עם הסחורה הזאת. לרגעים אפשר היה להתנחם בעיצוב היפה של הגיטרה הדו-צווארית, שנראתה קצת כמו צאצאית כפולת ראש של הגיטרה בעלת הקימורים המוטרפים שעליה פרינס נהג לעגוב בשנות ה-90, אבל אחרי כמה דקות האסוציאציה של הגמד הגאון רק ליבתה את האכזבה ממה שהתרחש על הבמה.

כש"Consider the Source" ירדה מהבמה התחשק לרטון קלות בכיוונם של חברי "אטליז", שהיו ערבים לאיכויותיה (הלא קיימות, לדעתי) של הלהקה האמריקאית, אבל ברגע שהם התחילו לנגן, וברגע שטריפון פתחה את הפה, כל המחשבות השליליות התנדפו, והשעה הבאה היתה תענוג צרוף.

ערב לפני ההופעה בבר בנתניה, "אטליז" הופיעה עם "Consider" במועדון הבארבי בתל אביב. זאת היתה ההופעה המרכזית של הסיבוב. ההופעה בבר הנתנייתי היתה עלולה להיות מעין אפטר-פארטי לא מחייב, אבל חברי "אטליז" לא חיפפו לרגע. ששת המוסיקאים נדחקו איכשהו לבמה הקטנטנה וניגנו בהתלהבות, ברצינות, בחדווה ובתיאום מרשים את שיריהם המתפוצצים מרוב אינפורמציה. טריפון שרה חזק ומתוק, התנועעה ברוב חן, והקעקוע הענק על גבה החשוף (ציפור? מטוס?) היה אפילו יותר אטרקטיבי מהגיטרה של "Consider".

היה מעניין להיווכח ש"אטליז" מיעטה מאוד לנגן שירים מתוך האלבום האחרון שלה. האלבום הזה נפל מאלבום הבכורה של הלהקה ומהאי-פי שיצא אחריו, והעובדה שהוא כמעט לא זכה לייצוג בהופעה נדמתה כמעין הודאה של הלהקה בכך שהתוצרת האחרונה שלה היתה מעט מאכזבת. היו בהופעה שניים-שלושה שירים חדשים מהאלבום העתידי של "אטליז" (קשה לומר עליהם משהו אחרי האזנה אחת בלבד), אבל נתח הבשר העיקרי היה השירים הנהדרים מהאלבום הראשון ומהאי-פי, שירים שהעיקרון המארגן שלהם הוא בדרך כלל כזה: בהתחלה יש תנועה בו-זמנית של כמה ערוצים מוסיקליים שמתנגשים זה בזה, ופתאום כל הזרמים מתאחדים ושועטים יחד למטרה אחת.

האסתטיקה הזאת קיבלה את הביטוי המרהיב ביותר שלה בשיר "Sunshine", וכשטריפון צעקה "We Should Be Lying in the Sunshine Todaaaaaaaaaaay!", מרכזי העונג במוח הופגזו ונכבשו ללא תנאי. יש מי שטוען שהמוסיקה של "אטליז" שכלתנית מדי. זכותו לחשוב כך. אני חושב שכך נשמעת מוסיקה ישראלית חדשה בשיאה.

"אטליז" ו-"Consider the Source". דאג וטוני בנתניה, 20.10



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו