בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מהשוליים של תל אביב לשוליים של ישראל

אחרי שצבר תאוצה ורכש לעצמו קהל נאמן, יתקיים בסוף השבוע פסטיבל אינדינגב זו השנה החמישית. האם הוא עדיין מייצג את המוסיקה האלטרנטיבית?

6תגובות

פסטיבל אינדינגב ה-5 יתקיים מיום חמישי עד שבת במקום שבו מאז ומתמיד חגג - מצפה גבולות שבנגב המערבי. כמו בשנה שעברה, גם השנה יתקיימו בו יותר מ-70 מופעים של מוסיקאים ישראלים, בדגש על קידום אמנים ולהקות שפועלים בשולי תעשיית המוסיקה בארץ. במקום יהיו גם שיתופי פעולה חד פעמיים והפקות מיוחדות.

מתן נויפלד ומתן קזדו, יוזמי הפסטיבל, מבקשים ליצור קהילה גדולה, מאוחדת וחזקה למען העצמת כוחה של האמנות העצמאית. השנה, בעקבות היעלמותם של אוהלים משדרות ומרחבים ציבוריים ברחבי בארץ, הוחלט להתמקד במתחם האוהלים שבו יועברו סדנאות ותהיה במה פתוחה.

הטריו האלקטרוני "קומפיוטר קאמפ" צובר קהל מסור בעיקר בתל אביב מאז החל לפעול לפני כשנה. לצד "3421", "Umlala", "לורנה בי" ו"One 2 Many", זהו אחד ההרכבים שיופיעו בפסטיבל ומשלבים סולן או סולנית עם מוסיקה אלקטרונית מרקידה.

תצלום: מיכאל טופיול

בשביל "קומפיוטר קאמפ" זו תהיה הופעה ראשונה מול קהל גדול. נדב שפיגל, הסולן, מסכים עם ההנחה שהפסטיבל מייצג את מוסיקת השוליים הישראלית. "תמיד יהיו את אלה שיגידו ‘למה אין יותר מזה ופחות מזה' ברשימת המופיעים", הוא אומר, "אבל גם כשההד-ליינרים שם מפורסמים, הם עדיין פונים לשוליים". האם הוא תולה תקוות לחשיפה גדולה בעקבות ההופעה בפסטיבל? "לתלות תקוות יהיה טיפשי. אנחנו מקווים להופיע כבר על במה שבה אנחנו לא מרגישים את המרפקים אחד של השני כל הזמן". הופעה שאסור לפספס? "שמעתי ש'בני המה' של אוהד פישוף וישי אדר מופיעים. אני מעריץ שרוף שלהם. זו לא הלהקה הכי פופית וקליטה, אבל היא מאוד מעניינת".

להקת "שממל" היתה אחת ההפתעות הגדולות של אינדינגב בשנה שעברה. עם שיר על לביבות של חנוכה בהופעה בצהרי היום, "שממל" הקפיצו המוני אדם. והיה חם רק למי שלא רקד, כי מול הבמה ממטרות מתיזות מים מלמעלה. מוקדם יותר השנה, מעט לפני שפרצה גם כאן מחאה חברתית, הוציאה "שממל" גרסת כיסוי לשיר "Talking ‘Bout A Revolution" של טרייסי צ'פמן. בקליפ שבו נראים חברי הלהקה וחבריהם מחופשים, שרים את השיר בסגנון מצרי שכולל קטע ראפ. "אם היינו 20 שנה אחורה, הלהקה שלנו היתה לגמרי מיינסטרים בישראל", טוען ויידמן. "אפשר להגיד את זה על גם עוזי רמירז, ‘פאנקנ'שטיין' וה'קולקטיב' שכבר הופיעו בעבר בפסטיבל".

לחצו לצפייה בווידאו: "שממל" באינדינגב 2010

בנוגע לגיוון והיצע ההופעות השנה מודה ויידמן כי "אני לא ממש יודע מה הולך בעולם, אבל אני מניח שאם אנשים היו רוצים לשמוע יותר מוסיקה מהשוליים של השוליים בפסטיבל, אז הליין-אפ היה אחר, אבל הוא לא. אני לא חושב שהפסטיבל בנגב מהווה איזשהו פיצוץ של הבועה התל-אביבית. זה כמו להביא את הבועה, איך שהיא, דרומה".

אחרי ההופעה המוצלחת בשנה שעברה באינדינגב, לא רק שהתחיל לבוא יותר קהל להופעות של "שממל" אלא ש"זו השנה שאנשים התחילו להכיר את השם שלנו". ויידמן ממליץ בחום לראות את להקת "The Angelcy". "זה ויולה, קלרינט, קונטרה בס, שני מתופפים שחולקים מערכת תופים אחת, גיטריסט וסולן. מוסיקה מעניינת שמעלה חיוך על הפרצוף".

בלי חסויות

מעט אמנים מזוהים עם פסטיבל אינדינגב כמו יהוא ירון, שהופיע בפורמט זה או אחר בכל ארבעת הפסטיבלים שהתקיימו עד כה ויופיע גם בסוף השבוע. "הופעתי פעם ראשונה סולו, פעם שנייה עם להקה, פעם שלישית עם האחים הרמירז ועם רות דולורס וייס וברביעית שוב עם הלהקה", הוא מפרט. "השנה אני אשתתף בשלוש הופעות מיוחדות".

לחצו לצפייה בווידאו: רות דולורס וייס ויהוא ירון עם האחים רמירז באינדינגב

ירון הוציא בינואר האחרון את אלבום הבכורה "דברים יום-יומיים כאלה". בפסטיבל השנה הוא יופיע במחווה ל"מלכת אמבטיה" של המחזאי חנוך לוין, ובהופעה משותפת עם סתיו בן שחר (המתופף של "אנרגיה חולנית") וזאב טנא.

"אין כאן חסויות, חברות בוקינג וחברת יחסי ציבור מקצועית", הוא אומר. "זה פסטיבל שמפיקים אנשים שאוהבים מוסיקה ולכן הם מביאים אליו את האמנים האלה ולא אחרים". אף שעברו ארבע שנים רצופות ומוצלחות על הפסטיבל, הוא אומר שאינו מרגיש שהפסטיבל התמסחר או התמסד. "אני לא מרגיש שהוא מאבד מהלכלוך ההכרחי של הרוקנרול שתמיד היה לו. הרבה אנשים מתחלפים כל שנה, אז מה אם חלק גם חוזרים. יש המון להקות שהכרתי בשם, אך רק באינדינגב יצא לי לשמוע ולראות לראשונה. הוא ממליץ לא לפספס את ההופעה של "דבקה רפיח": "האקורדיוניסט בוריס מרצינובסקי וטליה אליאב מלחינים מחדש שירי רועים ישנים. זו גם הופעה חד פעמית כי זה שהגה את ההרכב הזה בכלל מפולין. מעבר לזה הדבר שאני הכי מצפה לו הוא הרבה בחורים ובחורות בגילי רוקדים מתחת לספרינקלרים".

נגה שלו, שהופיעה באינדינגב הראשון עם הסינגר-סונגרייטר החריף דני הדר ומאז נעדרה ממנו, חוזרת השנה לפסטיבל בהרכב חדש. שלו פעילה בגזרות השוליים של המוסיקה הישראלית כבר שנים והיתה חברה בלהקות "שוורצעקינדר" ו"NX2". אפשר להגיד שגם בנוף האינדינגבי שלו קצת יותר אזוטרית ומחתרתית. לפני כארבעה חודשים הוציאה אלבום בכורה עם ה"תאומים", אלרן דקל (הבס) וסער קדם (תופים). "המוסיקה שלי עם ה'תאומים' היא דווקא רוקנרולית ובעברית והרבה יותר קלה למשתמש מדברים ישנים שלי" אומרת שלו. האם היא היתה באה לפסטיבל אם לא היתה מופיעה בו? "אני לא יודעת, לא מכירה עדיין ממש את הליין-אפ", היא אומרת, "אבל ההרכבים שאני אוהבת בארץ לא מופיעים שם. ‘מורחת לאקום', ‘זאקה' ו'אינגה דינגו' למשל, שכולם קרובים ללייבל פתקית, לא מופיעים השנה. זה אמנם עניין של טעם ונכון שאינדי זה שם כללי, אבל הייתי שמחה אם היו השנה דברים שהם קצת יותר הארדקור".

צפו בווידאו: ב-2010 הם כן היו - "אינגה דינגו" באינדינגב

"נקמת הטרקטור", שחגגה החודש 22 שנות פעילות ואלבום חדש, נחשבת לאחד מהמופעים המרכזיים הגדולים באינדינגב השנה לצד "איזבו" ו"בני המה". "זה מראה שחבר'ה צעירים מעריכים ומוקירים את העבודה שלנו ווזה עושה הרגשה טובה", אומר אבי בללי, סולן הלהקה. הוא סבור כי הפסטיבל לא ממש יכול לעזור למוסיקאים להתקיים כאן "כי הכל ממילא קטן בישראל. הייתי רוצה להקים קרן, כמו קרנות שתומכת בבמאים ואמנים, שתתמוך כלכלית באינדי. זה קורה בעולם. אני רוצה שהממסד יתחיל לתמוך באלטרנטיב. מארגני הפסטיבל לא צריכים להתעסק רק במוסיקה, אלא גם בבניית תשתית לאנשים שעוסקים בה". הוא ממליץ בחום לראות את "טייני פינגרז". "זו להקה עם גיטריסט יוצא דופן. אני הרוס על הלהקה הזאת. נוסף עליהם יש גם את אבי עדאקי. בחיים שלי לא ראיתי אמן שעושה מוסיקה מזרחית עם הומור שהוא דרך של חיפוש ולא סתם דאחקה".

תצלום: ניצן לוטם

מתן נויפלד, אחד מיוזמי הפסטיבל, סבור שאינדינגב מייצג את מוסיקת השוליים בישראל אבל לדבריו "אנחנו מנסים לזהות מגמות וכיוונים במוסיקה הישראלית שימשיכו הלאה ומנסים לתת להם ייצוג. יש אמנים שלפעמים פשוט יותר מתאימים למקומות כמו הגדה השמאלית. אמני נויז למשל".

הקו האמנותי של הפסטיבל מכיל, לדבריו, "הכל מהכל". "כשהתחלתי לעבוד על הליין-אפ הרגשתי שעברה עלינו שנה ללא בשורות מדהימות באינדי ובכלל במוסיקה הישראלית", הוא אומר". בנוגע לטענה שאין די שמות ממש חדשים ולא מוכרים השנה בפסטיבל הוא עונה: "יכולתי להביא ליין-אפ שלם של אמנים לא מוכרים, אבל צריך לזכור שיש אנשים שבאים כי הם רוצים לראות את ‘Umlala' או נעם רותם ועל הדרך הם נחשפים לעוד 50 הרכבים שהם לא הכירו קודם".

ככל שהפסטיבל מתבסס, הוא אומר, כך גם "יותר ויותר להקות מתחילות לקחת את העניינים לרמה מקצועית, שוכרות משרד יחסי ציבור, נותנות למעצב לעשות את העטיפות ואת הפליירים. אני חושב שזו מגמה מבורכת. לא צריך להיתקע על ההגדרה של אינדי בקטע של להקה שמתעקשת לעשות הכל לבד".

מכנה משותף

האם האמנים המשתתפים השנה מייצגים את טעמם של מארגני הפסטיבל כפי שנגה שלו ויהוא ירון משערים? "לא בהכרח. אני לא מתחסד, הטעם האישי שלי הוא באמת מרכיב מאוד קטן בתוך הבלנדר הזה, שמה שיוצא ממנו בסוף אני מקווה שיהיה אחיד ונכון". מבחינת הקו מוסיקלי אפשר לזהות מכנה משותף של להקות ואמנים שמופיעים לאורך שנות הפסטיבל, "אבל זו לא הגדרה ז'אנרית" לטענתו. "מה שהכי חשוב בהרכבים המשתתפים הוא איכות הכוונה שלהם. כלומר מוסיקאים, שיוצרים ממקום של כנות. לא כאלה שרוצים רק להיהפך לכוכבים".

האם המארגנים היו רוצים להגדיל את הפסטיבל? "אין לי התנגדות עקרונית לכך, אבל לא הייתי מגדיל אותו לרמה שיגיעו המוני ילדים זבי חוטם, שבכלל לא מעוניינים להכיר מוסיקה או להתחבר לרוח של הפסטיבל. הרעיון שלנו קצת יותר עמוק מאשר רק לבוא, לרקוד ולהעלות אבק במדבר".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו