שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
בן שלו
בן שלו
בן שלו
בן שלו

הידיעה המוזיקלית הכי חשובה של יום אתמול היתה אמורה להיות הבשורה על בואה של הזמרת האמריקאית מריל גרבוס, הפועלת בשם הבמה tUnE yArDs, להופעה אחת בישראל בתחילת השנה הבאה. גרבוס היא זמרת פנטסטית, פצצת כישרון בקליבר של ביורק, אחד המקרים היחידים שמצדיקים את הקלישאה "אין דברים כאלה". אבל הידיעה המשמחת על בואה לישראל נאלצה לזוז הצדה ולפנות את מקומה לידיעה מוזיקלית יותר חשובה והרבה יותר עצובה: ירידתה של "הקצה", תוכנית המוזיקה הכי טובה ברדיו הישראלי, מלוח השידורים של גלגלצ בסוף השנה האזרחית.

מדוע "הקצה" היא (עוד מעט ניאלץ לומר "היתה") תוכנית המוזיקה הכי טובה ברדיו הישראלי? במשפט אחד: מפני שהיא התוכנית היחידה (ברדיו הממוסד לפחות) שמשמיעה את מריל גרבוס. וגרבוס היא כמובן רק דוגמה לאמנית נפלאה שמייצגת את ההווה של המוזיקה, את הדבר שקורה עכשיו.

זה מה שאנשי רדיו חדורי שליחות עשו מאז ומתמיד: הם השמיעו את המוזיקה של ההווה וניסו להגיש למאזינים את המיטב שלה. אבל בשנים האחרונות השליחות הזאת מופקרת. הרדיו משמיע את המוזיקה העכשווית הכי פופולרית, או שהוא משמיע את המוזיקה של העבר - "אולדיז". יש לכך הרבה סיבות, ואחת מהן היא השפע הבלתי נתפש של מוזיקה חדשה, אבל המציאות היא שכמעט אין אנשי רדיו שטורחים להקשיב באובססיביות למוזיקה שנעשית היום ולברור מתוכה את הדברים הטובים. התוצאה של המציאות הזאת היא שאף אחד לא משמיע את מריל גרבוס, כמשל. פלא שהדעה המקובלת היא ש"כבר לא עושים מוזיקה טובה היום"?

אייל פרידמן, "קוואמי"

בדרך לאיחוד עם ערוץ 24? עשו לנו לייק וספרו איפה אתם שומעים מוסיקה טובה

קוואמי (אייל פרידמן) ונדב רביד, שעורכים ומגישים את "הקצה" מיומה הראשון, מקשיבים למוזיקה חדשה באדיקות ובתשוקה שאין להן מתחרים, ואת ממצאי המחקר שלהם הם משדרים בכל יום ראשון ושלישי מעשר עד חצות. קוואמי הוא בעל הפרסונה היצרית יותר, רביד יותר מאופק, אבל שניהם כאילו שולחים את ידם מתוך הרדיו, תופסים לך בצווארון ואומרים "תקשיב לדבר הזה!".

לפעמים - הרבה פעמים - נדמה שהם מתלהבים יתר על המידה, שהאמונה בחשיבותה של המוזיקה החדשה קצת מערערת את כושר השיפוט שלהם. אבל אז הם משמיעים דיסק של להקת דיסקו-פאנק נפלאה שלא הכרת, או של צמד אלקטרוני צרפתי מעולה שלא שמעת את שמו, או של הרכב ישראלי מצוין ואלמוני ("הקצה" עשתה המון לקידום מוזיקה ישראלית חדשה שמסרבת לעשות נעים), או של זמרת אמריקאית קצת מוזרה, מריל גרבוס שמה, שנשמעת כמו הכלאה בין ג'וני מיטשל, הרכב היפ-הופ וזמרת אפריקאית זקנה ואדירה.

לכאורה, בעידן האינטרנט לא צריך מתווכים כמו קוואמי ורביד. הכל נמצא ברשת. אבל האמת היא שצריך אותם יותר מאי-פעם מפני שכמויות האינפורמציה הן אינסופיות. דרוש מישהו שיעשה סדר, ורצוי שהוא יהיה לא רק מעודכן אלא גם רחב אופקים, חדור שליחות, פתוח, ידען, סקרן ורהוט. עוד חודשיים, כש"הקצה" תרד, חובבי המוזיקה החדשה בישראל יאבדו את שני המתווכים הכי טובים שלהם, והאופק התרבותי של הרדיו הישראלי יוסיף ויצטמצם.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ