בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בין קינגסטון לי-ם: להרחיב את גבולות ההיפ הופ היהודי

בין "שיר השירים" לרגאיי - ארז ספר, אמריקאי-ישראלי בן 32 שהקים את הלייבל "שמספיד", מבקש להרחיב את גבולות ההיפ הופ היהודי

3תגובות

"הייתי שדרן בתחנת הרדיו של של קמפוס מרילנד ב-2003 וגם חבר בלהקת רוק אינסטרומנטלי. באותה תקופה גם התחלתי להפיק ולהוציא אלבומי היפ הופ של ראפרים מקומיים, לא יהודים בהכרח", מספר הראפר Diwon על תחילת דרכו במוסיקה.

Diwon הוא ארז ספר, אמריקאי-ישראלי בן 32. הוא המייסד ובעליו של הלייבל וחברת ההפקות הניו-יורקית Shemspeed, שמתמחה במוסיקה אורבנית יהודית. בילדותו נהגה משפחתו של ספר לנדוד בין ערים בארצות הברית והוא בן לאם ישראלית ולאב יהודי-אמריקאי.

"אני לא חוזר בתשובה או משהו כזה, תמיד הייתי דתי", הוא מספר, "למדתי במשך שנה בישיבה בישראל. הצד של אמי יותר מסורתי לעומת משפחתו של אבי שהיא דתית קונסרבטיבית. הקהל שלי בהופעות לא בא מרקע חסידי, אלא כזה שרוצה להתחבר לתוכן".

שניאור מנקר

מאז שהקים את שמספיד, לפני ארבע שנים, הוא נבחר בעיתון היהודי הניו-יורקי "פורוורד" לרשימת 50 היהודים המשפיעים בעיר, וכמו כן התראיין ברשת סי-בי-אס ובחדשות העולם של בי-בי-סי.

איזו מין מוסיקה היית משדר ברדיו בקולג'?

"זה היה די פתוח מבחינת ז'אנר, מאקספרימנטל דרך ג'ז, רוק, היפ הופ ומיקס של כל מיני דברים שיצאו באותם ימים".

אז גם המוסיקה ששידרת אז לא בהכרח היתה קשורה ליהדות.

"נכון, מצד שני באותה תקופה התחלתי לנגן בלהקת פאנק-ג'ז וכלייזמר וגם השמעתי קטעים שלנו ברדיו. הושפעתי אז רבות מג'ון זורן (סקסופוניסט יהודי מניו יורק, בעל הלייבל 'צדיק' של מוסיקת כלייזמר ואוונגרד - אז"א). אפילו עשינו עם הלהקה שלנו קאבר לשיר של זורן שנקרא ‘Masada' (מצדה). אפשר להגיד שהפרק של המוסיקה היהודית האלטרנטיבית בחיי נפתח עם הגעתי לניו יורק".

אלא שהמוסיקה של שמספיד רחוקה שנות אור מהמוסיקה האלטרנטיבית של "צדיק". בעוד ש"צדיק" יוצרת "מוסיקת עולם" ג'זית וקשה לעיכול, שמספיד פונה לקהל היהודי הצפון-אמריקאי בפרט, ולקהל הצעיר והמיינסטרימי הרחב עם הפקות פופ מהודקות שמתאימות לכל מסיבת כיתה.

אילו מסרים ורעיונות יהודיים יש במוסיקה של שמספיד?

"המכנה המשותף של האמנים בשמספיד הוא פוזיטיביות, אנחנו לא כותבים ראפ על בחורות, סמים וכל זה. הרבה השפעות חיוביות גם מגיעות מהרגאיי ומפילוסופיות יהודיות. המוסיקה שלנו מכוונת החוצה לכל העולם. הדברים שאנחנו כאמנים מביאים מהיהדות לתוך המוסיקה שלנו, הם כאלה שגם לא יהודים יוכלו להתחבר אליהם בקלות".

אנשים חוששים שינסו להחזיר אותם בתשובה.

"אף אחד מאתנו לא מנסה לגרום לקהל שלו להמיר את דתו או להיות דתי יותר. הרעיון הוא לתת השראה לאנשים. מה שהם יעשו אתה זה כבר עניין פרטי שלהם. אתה לא יכול להתכוון מראש לשנות אנשים ברמות עומק שכאלה ולצפות להצליח. עדיף פשוט להיות עצמך".

Tj Di Hitmaker, אמן ראגאמאפין בן 24 החתום בשמספיד, נולד בשכונת העוני ווטרהאוס שבקינגסטון ג'מייקה שבה גדלו כמה מגדולי זמרי הרגאיי ובהם קינג ג'מי ודון קרלוס. "פגשתי את Describe באירוע קייטרינג שעבדתי בו והוא סיפר לי שהוא ראפר יהודי ושהוא עובד עם שמספיד", הוא אומר, "מאז התחברנו והקלטנו שיר שמעולם לא יצא. כשארז שמע אותו הוא ממש אהב והציע לי להמשיך לשתף פעולה עם הלייבל".

האם אתה מרגיש שייך?

"אני מרגיש מקובל בקהילה היהודית אף שאני לא יהודי. לא מזמן אפילו השתתפתי בחגיגת סוכות של הלייבל, שם פגשתי מעריצים יהודים שבכלל לא ידעתי שיש לי".

שמספיד, כך מתברר, יחד עם "התו השמיני", עומדים גם להוציא אלבום ללהקת "Shtar", להקת אברכים שהופיעה באינדינגב האחרון. "הם בצד היותר דתי מבחינת התוכן של השירים, לעומת דברים אחרים שאנחנו מפרסמים בשמספיד", אומר ספר, "אבל אני ממש אוהב את מה שהם עושים. מוסיקה מלודית וקלה. הם מזכירים לי את ה'גורילז'".

חברת ההפקות והתקליטים האמריקאית Jdub, שמזכירה בייעודה את שמספיד, הודיעה ביולי האחרון על סגירתה. Jdub הוציאה אלבומים לאמנים אמריקאים וכן לישראלים כמו "בלקן ביט בוקס", "סגול 59" ו"סוליקו".

האם האמנים של Jdub פנו לשמספיד כדי למצוא בית חדש?

"חלקם. אבל זה לא כל כך התאים, כי לאמנים שהיו חתומים שם יש אוריינטציה יותר לרוק או מוסיקת עולם ולא להיפ הופ". עם זאת, הוא אומר, "'אקסום' יכולים להתאים". בנוסף הוא מנהל מגעים להחתים את "סוליקו".

בשמספיד חתומים לא רק אמנים ג'מייקנים או אפרו-אמריקאים, אלא גם יהודים-ישראלים כמו "SHI360" (שי חדד), שאמנם גדל בקנדה אבל מתגורר בארץ. חדד הוא ראפר ותיק, שעבד בעבר עם קולקטיב הראפרים הישראלי "טאקט", שממנו צמחו "סבלימינל והצל", וכמותם גם הוא משלב פופ מזרחי בשיריו. תוך כדי סיבובי ההופעות שלו בתור "SHI360" ובמשך העבודה על אלבומו, פגש במקרה בארז ספר ומאז הוא מייצג אותו בחו"ל. "עכשיו חזרתי מסיבוב הופעות בקנדה וארצות הברית ועוד מעט נשיק את האלבום", הוא מספר.

חדד בא מבית מסורתי לא דתי, וכראפר הוא חושב שטוב לו יותר להיות בלייבל מחו"ל כמו שמספיד,מאשר בלייבל אחר. "לשמספיד קהל נאמן", אומר חדד, "אני מכוון את המוסיקה שלי לקהל בצפון אמריקה, היכן שיש הערכה גדולה יותר להיפ הופ מאשר כאן בישראל".

מסרים שונים

Brody (בנימין ברודי), אמן היפ הופ יהודי בן 23, ישראלי אמריקאי, חתום גם הוא בשמספיד. הוא ממוצא מרוקאי ואת ההשפעות המוסיקליות מהבית הוא משלב בפופ האתני-אלקטרוני שלו. "הקלטתי פעם גרסה של הפיוט ‘לך דודי' וידידה שלי השמיעה את זה במסיבה שבה ארז ספר היה", הוא מספר. "למחרת הוא כבר התקשר אלי ואחר כך הוצאנו יחד אלבום".

אתה מאוד פרו-ישראלי באלבום שלך "שיר השירים". האם זו לא גישה ואידיאולוגיה שעלולות לפגוע בפופולריות שלך כאמן בקרב קהל אמריקאי לא יהודי?

"האמת שכן, קצת. המסר שלנו הוא די גלובלי, אבל מי שאינו פרו-ישראלי אולי פחות יתחבר. אני כותב על סוגיות של הקונפליקט הישראלי-פלסטיני". לדבריו, הפתרון הוא להוציא דברים מסוימים רק לקהל ישראלי.

זה לא מוזר להיות אמן שמשדר מסרים שונים לקהלים שונים?

"יש דברים שאני שר ויכולים לא להתקבל טוב בעיני העולם. יש פרויקט שלי, אלבום ששמו ‘Ad Matai', שהחלטנו להפסיק את העבודה עליו, מכיוון שהבנו ששניים מהשירים בו עלולים לא להתקבל יפה בעיני הרבה אנשים. אמרתי שם כמה דברים בסגנון יהדות היא ‘הדרך היחידה לחיות' ודברים שיכולים להרגיז אנשים".

גם ייטץ (יצחק) ג'ורדן, הידוע בכינויו Love-Y, הצטרף לשמספיד עוד בתחילת דרכה. וואי-לאב הוא ראפר אמריקאי שחור שהמיר דתו ליהדות ולפני כשבועיים הוציא יחד עם Diwon (ארז ספר), Tj Di Hitmaker והקומיקאי אנדי מילונקיס, קליפ לסינגל ראשון מתוך אלבומו הקרב "The Takeover". הרי לכם ראפ-פופ כשר, לא רק ליהודים אך בעיקר לצעירים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו