בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לנענע את הישבן הקשה

להקת "בורקה סום סיסטמה" הפורטוגלית לימדה את העולם מה זאת מוסיקת קודורו, אבל האלבום החדש שלהם לא מצליח לשחזר את ריגושי העבר

תגובות

"בורקה סום סיסטמה" הם הנציגים הרשמיים בעולם של סגנון בשם קודורו ("ישבן קשה" בסלנג האנגולי), וריאציה מקומית על מוסיקת דאנס שמגיעה במקור מאנגולה. חברי ההרכב מגיעים מפורטוגל, שחולקת עם הקולוניה שלה לשעבר גוונים מוסיקליים דומים. בדומה לסגנונות כמו ביילה-פאנק מברזיל, הראגטון והקומבייה של אמריקה הלטינית, החשיפה של הסגנון למערב בסוף שנות ה-2000 נפלה על אוזניים מורעבות לטוויסט חדש במוסיקת ההאוס, הטכנו והאלקטרו, שחלקים גדולים בה נתקעו בלולאה של מיחזור ורטרו לעבר הלא רחוק של מוסיקת הריקודים האלקטרונית.

הצלילים האקזוטיים-אלקטרוניים שהביאו הרכבים כמו "בורקה סום סיסטמה" ריעננו את הנטיות השבטיות של האלקטרוניקה, תוך מתיחת קווים מחודשים בין הטכנו לגטו. ההרפתקנות של אמנים כמו דיפלו ומ.י.ה, שמסתובבים ברחבי העולם ומשלבים מוסיקאים וסגנונות מקומיים בתוך היצירה שלהם שנשענת על היפ-הופ ואלקטרו, התחברה באופן טבעי גם עם הקודורו (מ.י.ה התארחה באלבום הראשון של בורקה סום סיסטמה), והוסיפה פרק חדש בדינמיקה של היחסים המוסיקליים בין התרבויות, נגוע פחות בקולוניאליזם מהסוג שאיפיין יחסים אלה בעבר. ילדים אנגולים שיוצרים מוסיקה בסלולרי עם סמפולים של צלילים מהמסנג'ר, די.ג'יאים אירופאים ואמריקאים שמסתובבים ברחבי העולם ואוספים את המוסיקה המקומית ומנגנים אותה בצד השני של העולם, בזמן שבלוגים נלהבים מלונדון עד סאו-פאולו מפיצים את הבשורה - זו הדינמיקה שמרכיבה את הגרסה האלטרנטיבית לגלובליזציה תרבותית ומוסיקת עולם בפרט.

זהו תהליך של האבקה הדדית, שבמידה רבה הגשים את החזון הישן של המוסיקה האלקטרונית של שפה גלובלית אחת. אם בחזון האלקטרוני המקורי נעדרה כל שפה בדרך אל הגלובליות של המדיום, במוסיקת העולם החדשה הזו יש מקום לכל שפה שהיא, במיוחד כאלה שלא מובנות למאזינים במערב. "בורקה סום סיסטמה" הצהירו מצדם שהם מתייחסים לשימוש בשפה במוסיקה כעוד כלי קצבי. השפה הלא מובנת, בשילוב המקצבים הכאוטיים והמרטיטים שלהם, הביאו צליל שהוא מספיק זר כדי להקסים ולרתק אבל גם מספיק מוכר כדי להיות מעוקל ולהרקיד כל מועדון או פסטיבל במערב.

גטי אימג'ס

האלבום הראשון של ההרכב, "יהלום שחור", הגיע עם מסר פוליטי מובהק כחלק בלתי נפרד מהמוסיקה. האלבום, שנדד מוסיקלית בין אנגולה לסרי לנקה, פורטוגל וברזיל, היה על פי הלהקה על "עולם שבו ארצות הברית היא לא מרכז העולם". חברי הלהקה הביעו סלידה מהבלינג הראוותני של ההיפ-הופ האמריקאי ושרו על מסחר היהלומים הבלתי חוקי באנגולה, ועל המיליטריזם של החברה באנגולה.

האלבום החדש של ההרכב, "קומבה", קיבל את שמו וקו עלילתו ממסורת אנגולית, שבה כשבוע לאחר מותו של אדם משפחתו וחבריו מתקבצים וחוגגים את חייו של יקירם עם ריקודים, מזונות ומשקאות שאהב. הקונצפט הזה, שכולל אזכורים למסורת הוודו בהמשך הדיסק, לא מאפיין את האלבום באווירה מורבידית, אלא דווקא מבקש להזכיר שלא לקחת את החיים כמובן מאליו, בעזרת האווירה המסיבתית הקיצונית שלו, עם תחושת "נענע את הישבן כאילו חייך תלויים בזה", וצליל של שיעור זומבה שיצא משליטה.

הראפר הבריטי-ניגרי אפריקן בוי פותח את האלבום החדש עם הקטע "אסקלטו", ששילוב הסגנונות שבו מצביע על הכיוון הכללי של האלבום החדש - צלילים של צפצופי אלקטרו עם טוויסט אפרו-לטיני היפר-אקטיבי. סגנונות כמו סוקה, ביילה פאנק ודאנסהול מתערבבים כאן עם אלקטרו ואווירת דאנס משנות ה-90, וראפ ושירה עם אפקט אוטו-טיון, שמספקים זמרים אורחים כמו סטריאוטייפ וקיישה בפורטוגזית ואנגלית. ב"וודו לאב" משולבים מקצבים מטרינידד, עגת פאטווה ג'מייקנית של טרי לין וסינתיסייזרים של יורו-טראנס.

בניגוד לרעננות שאפיינה את פריצתם של "בורקה סום סיסטמה" בשנת 2008 עם להיטי ענק כמו "יה!" ו"קלמבה", מתוך אלבום הבכורה, ארבע שנים אחרי שלימדו את העולם מה זה קודורו, הנוסחה שלהם לא מספיקה בפני עצמה כדי לשחזר את ריגושי העבר. אחרי יציאתו של הפרויקט של דיפלו וסוויץ' - "מייג'ור לייזר" - לפני כשנתיים, נדמה שיותר מדי קטעים בז'אנר משחזרים את הפרויקט ההוא בלי להוסיף פנימה משהו חדש, וכמה מהקטעים באלבום החדש בהחלט נופלים למלכודת הזו. קטעים אחרים, כמו "לול אנד פופ", מצליחים להישמע רעננים לפרקים ולהפגיש את מוסיקת הגטו, הקרנבל ואפקט הוודו - כשהתגובה הפיזית ההולמת היחידה אליהם היא הנענוע הפראי ברוח ריקודי הדאנסהול הג'מייקני המופיעים בקליפים של הלהקה, ריקודים המציגים שילוב של מיניות, חייתיות וניצחון זמני של הגוף על השכל. *

"קומבה", "בורקה סום סיסטמה", Enchufada



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו