בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ההגה בידיים של מרסדס בנד

אחרי סכסוכים, משברים ואלבומים שנגנזו, חברי הלהקה עולים על מסלול חדש. עם אלבום שלישי הם מודים כי אף פעם לא באמת שאפו להיות בשוליים

4תגובות

"אנחנו חלק מהתעשייה, אפילו שהתרגלנו להיות להקה עצמאית. אנחנו מתחילים למצוא את מקומנו ברוק המקומי", אומר גל תורן, סולן להקת "מרסדס בנד". "אחרי טונות של הופעות, שלושה אלבומים ודו שיח מתמשך עם המעריצים, אני מרגיש שיש לנו מקום בלב הקהל הישראלי".

"מרסדס בנד", שהוקמה ב-1998, התאפיינה באלבומה הראשון מ-2004 שנקרא על שמה כלהקת פאנקי-רוק עליזה ומשוחררת. לעומת זאת, האלבום השני, "תביאו בירות", שיצא ב-2009, כבר הציג להקה כסאחיסטית ומסוכסכת עם עצמה. בין לבין היא גם גנזה שני אלבומים. עכשיו, אחרי שיצא האלבום השלישי והחדש, "זהות", זו הזדמנות להיפגש עם חברי הלהקה באולפן ההקלטות ולדבר על מקומה ברוק הישראלי ועל הדרך המפותלת שעברה.

הפריצה הגדולה שלה הגיעה אחרי הסדרה "תעשה לי ילד", ששודרה בהוט ב-2008. תורן, בן 36, כיכב בסדרה הפרובוקטיבית כסולן שמקלקל את היחסים עם חבריו ושוכב עם כל דבר שזז. שנה לפני כן נקלעה הלהקה למשבר. המתופף אורי גת, בן 36, הוא היחיד פרט לתורן שנשאר מהלהקה המקורית. הגיטריסט רונן כוכבי עזב ואת מקומו תפס גיא שמי, בן 33, שהיה חבר בלהקת ה-Fאנק-מטאל המצחיקה "אינפקציה". גם בסיסט הלהקה, אריאל שרבקובסקי, עזב וכיום הוא עושה חיל בניו יורק עם אשתו, שגית שיר, כצמד האלקטרו-Pאנק "Hank and Cupcakes". את מקומו תפס יוני כהן, בן 27, אחיו של השחקן אסי כהן.

בר און דניאל

לא מתלוננים

אחרי שכיכבו בטלוויזיה והופיעו על במות גדולות, האם חברי "מרסדס בנד" עדיין מרגישים כמו להקת שוליים מרדנית? "תלוי כמה קהל בא", עונה שמי. "אם אין הרבה אנשים בהופעה, אז התשובה כן ואם באים הרבה, אז לא. אנחנו בכל אופן לא מתלוננים". לדברי תורן, הם מעולם לא שאפו להיות להקת שוליים.

לקחתם כיוון קצת יותר קשוח באלבום "זהות". האם מעריצים שלכם מתקופת הפאנק היותר קליל זורמים אתכם גם על הקו הכבד הזה?

"אני חושב שהיתה איזושהי תחלופה בקהל באזור האלבום השני", אומר גת, שזוכר את האנשים שראה בכל הופעה בשנותיה הראשונות של הלהקה ומאז הפסיקו לבוא. "פעם ‘מרסדס בנד' היתה יכולה להיות משהו שלך פרטי ואז נהיינו גדולים מדי לזה", אומר תורן. "חוץ מזה, אנחנו כבר קיימים 14 שנה. הגיוני שתהיה תחלופה".

עשו לנו לייק בפייסבוק וקבלו את מיטב הכתבות של גלריה ישירות אליכם

זהו בעצם האלבום הראשון של "מרסדס בנד" שלא לווה במריבות בין חבריה. הדבר ניכר בסאונד המגובש והבוגר שלו ובמגוון סגנונות רחב יותר. מפתיע היה לראות את הלהקה בשבוע שעבר בתל אביב מקפיצה את מועדון גוסיפ בתל אביב שהיה מלא בקהל דתי לרגל מסיבה של אוניברסיטת בר אילן. קודם לכן הם עלו להופיע באוניברסיטה העברית בירושלים ובזאפה ברמת החייל בתל אביב.

"פעם הופענו ואחרינו עלה דודו אהרון, הקהל מחא כפיים באותו קצב. מבחינתי זו מחמאה", מספר שמי. "פעם הופענו בחיפה מול כ-15 אלף איש והתחילו לזרוק עלינו אבנים", נזכר תורן. "חשבתי שזה מפני שהם רוצים שעומר אדם יעלה כבר לבמה, אבל כשהוא עלה, הוא גם חטף אבנים והורידו אותו אחרי שיר אחד. החזקנו יותר זמן ממנו".

בר און דניאל

אחרי הצלחת "תעשה לי ילד" היו לא פחות מ-200 הופעות שליוו את האלבום "תביאו בירות". "95% מהן היו מפורקות לחלוטין ומפוצצות בקהל", אומר גת. אסף גובר, המנהל, שמנגן אתם מדי פעם בגיטרה, מוסיף שהיו אז "משהו כמו שמונה ביקורים באילת בשנה וחצי. רק היום אנחנו קולטים כמה זה היסטרי".

האם ההרכב הנוכחי יציב יותר?

תורן: "מבחינתי, הדבר הכי חשוב הוא שהלהקה שלנו היא משהו שהיה כיף לעשות אותו, הפסיק להיות כיף ועכשיו עם ההרכב הנוכחי חזר להיות כיף. היום, בניגוד לבעבר, אני יודע להגיד לאילו מקומות אני לא מוכן להיכנס עם הלהקה. זה יותר קל כשכל אחד בלהקה יודע באילו תנאים הוא לא מוכן לעבוד".

האלבום החדש נפתח ב"תמיד", שיר שקט עם כינורות שמסתיים במלים "תמיד נוכל לשמוח בגינה על יד העץ, שם שנינו צעירים תמיד". אבל אז בא השיר "פטה מורגנה" עם פאואר קורדס וגרוב זועק וכואב ואחריו השיר "וודו" נוטף הסקס. האם המשך הקו הרוקיסטי הקשוח הוא ביטוי של מה שיוני וגיא מביאים ללהקה?

תורן: "רובנו גדלנו בניינטיז ותור הזהב של המוסיקה בשבילנו כלל להקות כמו ‘רד הוט צ'ילי פפרז', ‘ג'יינז אדיקשן' ו'פיית נו מור'. לכן זה טבעי מאוד שיהיו באלבום גיטרות חזקות והשפעות כבדות של Fאנק וגרוב".

אף שהגדירו את עצמם "מאותגרים טכנולוגית", הם השכילו לאמץ את פייסבוק לטובתם. ברשת החברתית הם מציעים למעריצים לצאת לשטח, לתלות פוסטרים ולחלק פלאיירים. "למעגל הקהל היותר קרוב אנחנו שולחים הנחות להופעות, סטיקרים וכאלה", אומר גובר.

תורן: "יש בקהל חבר'ה שרוצים להיות פעילים. לא גייסנו אותם, הם פשוט צצו".

שמי: "זה הדבר הכי טוב שיכול לקרות ללהקה, שיהיה לה מעריץ שבשבילו הלהקה היא הדבר הכי חשוב לו בעולם. לי מספיק אדם אחד שבשבילו אנחנו מה ש'פרל ג'אם' היו לי כשהייתי בן 15".

גת: "אצלי העונג הוא לראות בני נוער מוציאים אקורדים מיוטיוב ותפקידים של כלים משירים שלנו".

שמי: "עם כל הכבוד להצלחה שבאה עם השנים והעבודה הקשה, אנחנו עדיין לא ‘יו-2' ובכל פעם שאני מרגיש שהאגו שלי מתנפח, יש משהו שיזכיר לי שהכל בסדר. כמו שכר דירה".

גובר: "כשהופענו בהתחלה מול 10,000 איש, ראיתי שחברי הלהקה ‘עפים על עצמם' ותוך כדי בודקים את הקרקע, לראות שהבמה אמיתית".

מה הרעיון מאחורי השיר "לדרוך עליך" ומי זו סופי מהשיר שנקרא "סופי"?

תורן: "כמה שאתה סובל, ככה הכיף שלי יותר גדול. אם זה בדברים שאתה לא יכול בלעדיהם, שאתה מכור אליהם, אם זה מערכות יחסים שנהנו מהחולשות שלך ואם זה נובע מהמקום הזה שמזיק לי ונהנה מזה. וסופי יכולה להיות כל אחת. זה שיר על מצוקה נשית, הרי זה כל כך גורף מה שהבדידות עושה לנשים, שרק צריך היה לתת לבחורה בשיר שם כלשהו. אהבתי את השורש שנמצא בשם סופי".

אתה עדיין מתחבר למלים שכתבת בשירים ישנים שלכם כמו "משנכנס אדר אמא שלך זונה"?

"כתבתי את ‘משנכנס אדר' כשהייתי בן 17". היום הוא כבר לא רוצה לעשות רוח עם שירים גסים ומוטרד יותר מהתחושה הקולקטיבית. "אף אחד כבר לא כותב על שותפות הגורל של הישראלים ואני מרגיש שאנחנו בתקופה שכל דבר שנעשה, עלול להיות הדבר האחרון שיעשה".

שמי: "זו אחלה גישה להקליט אלבומים כששאתה חושב שזה יהיה האחרון שלך. אבל יש לי הסבר פשוט יותר לשינוי בטקסטים של גל. הוא פשוט השתפר בכתיבה".

האם התחושה שלך של סוף קרב ושותפות גורל באה לידי ביטוי בשירים שבאלבום החדש?

תורן: "לא, רובם נשארו בחוץ כי דאגנו שהאלבום הזה יתמקד בסיפורים אישיים שלנו ולא בשירים שמדברים על המצב הכללי".

אתם מעלים גם מופע אקוסטי.

תורן: "יש קו שלם של שירים שלנו שהבנו שהם מתאימים לכיוון אחר, לא של הכאפה הזאת של שתי גיטרות. לפני שלוש שנים נסענו לחדר חזרות באיזה ואדי והתחלנו לנגן אקוסטית ושם זה התחיל. זהו מופע שאנחנו מתכננים לנגן אותו הרבה בהופעות לפני שנוציא אותו כאלבום. רוב השירים שם הם לא מה שמכירים מהדיסקים שלנו".

שמי: "זה מופע רגוע אבל מאוד כבד, כמו של להקה אחרת".

גובר: "זה ממש לא מה שחושב מי שתאמר לו: ‘מרסדס בנד אבל אקוסטי'".

בר און דניאל

האלבומים הגנוזים

שני האלבומים הקודמים של הלהקה יצאו בהפקה עצמאית. דווקא שני האלבומים שהפיקו מפיקים מקצועיים כמו חיים אוליאל וכפיר טבת נגנזו בסופו של דבר. את "זהות", האלבום החדש, הפיק הבסיסט יוסי פיין, שעבד בין השאר עם "הדג נחש" ו"שב"ק ס'". אבל התברר כי זו משימה קשה לאלף להקה כמו "מרסדס בנד". היחסים בין חבריה ובין פיין היו לא פעם מתוחים עד שבסופו של דבר הבחירות האמנותיות של האלבום הוכרעו בידיה. "לא היה פשוט לעשות את זה", מודה תורן. "אבל מצד שני, קיבלנו השראה גדולה מהעבודה אתו".

אבל בחרתם אותו.

אפלבאום תומר

"הלכנו אתו עד איפה שיכולנו", אומר כהן. תורן לא מסכים לטענה כי קשה לעבוד עם הלהקה אבל מבין ש"כשהמוצר שאתה עובד עליו הוא ערך כל כך עליון בהוויה שלך, זה לא קל להיות קליל ביחס אליו".

שמי: "למדנו הרבה מה לא לעשות, זה היה מאוד מחנך. בכל פעם שראינו שזה הולך לכיוון של ‘אני אעשה אתכם עשירים', התעצבנו".

פיין אומר בתגובה: "אין כזה דבר מסחרי. נוסף על כך, בניגוד אליהם, אני ראיתי את האלבום כמשהו מאוד שמח. הם מוסיקאים מעולים שיודעים כבר מה הם רוצים והם לא ממש היו צריכים אותי שאגיד להם מה לעשות, אלא יותר שאגרום לדברים לקרות בזמנים וביעילות".

למה לא סיימת אתם את האלבום?

"הייתי צריך לטוס. אני הייתי סוגר את האלבום באותו שלב, אבל הם רצו לפתוח אותו ולבחון את הדברים מחדש, וזה בסדר. אני מאוד אוהב ומעריך אותם. הגעתי עד איזשהו מקום שאני עוזר ומשם הם יכולים לבד וככה אני הייתי רוצה שמפיק שלי יעשה אתי. זו לא החלטה קלה מבחינת האגו, אבל הבנתי שזה תהליך שהם צריכים לעבור עם עצמם".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו