בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שחור של פעם

חברי "אלמנה שחורה" חוזרים אל המאגיה השחורה באלבומם הראשון, אבל מבקשים להראות את הצד הכייפי של התחום

תגובות

קלייב ג'ונס וג'אוף גריפיתס, שני פנסיונרים בריטים בעשור השביעי לחייהם, התעוררו יום אחד לגלות שעולם הפופ שהקיא אותם בעבר סוף סוף יישר קו עם מורשתם. עולם שבו ליידי גאגא, כוכבת הפופ הכי הגדולה בעולם, משפריצה דם מלאכותי ומשאילה טקטיקות זעזוע מלהקות הרוק הכבד של פעם, שבו להקת הרוק האוקולטי "Ghost" מופיעה בתחפושות של רוחות רפאים וזוכה להייפ עצום, והרכב הוויץ'-האוס "סיילם" הנערץ בנה לעצמו דימוי המערבב גותיקה, מאגיה ושימוש בקראק.

לג'ונס וגריפיתס היתה בסוף שנות ה-60 להקה בשם "בלאק ווידואו", שעשתה אז רעש גדול בגלל עיסוקה במאגיה שחורה, אבל בינתיים נשכחה. אבל כמה מההרכבים חובבי המאגיה של ימינו פישפשו מספיק עמוק בהיסטוריה הסודית של הרוקנרול כדי להציג את "בלאק ווידואו" כמקור השראה. כך שהזמן לאלבום קאמבק לא יכול היה להיות טוב יותר.

שטניזם, תורות הנסתר ורוקנ'רול

לפני שהפכו להיות "אלמנה שחורה", חברי ההרכב ניגנו בהרכב "פסקי ג'י!" שהושפע מ"הסאמר אוף לאב" של 67', וניגנו שילוב של מוסיקת סול ופסיכדליה. בהמשך הם החליטו לעבוד על פרויקט שיקבל השראה מתכנים מאגיים, והחליטו להחליף את שמם לשם שיהלום יותר את הכיוון החדש. "בלאק ווידואו" הצליחו, עם הרבה פחות מאמץ מזה הדרוש בימינו, לזעזע את החברה הבריטית השמרנית של סוף שנות ה-60. "בלאק סאבאת'", הרכב שנהגו להשוות אליו את חברי הלהקה מאז ומתמיד, הצליחו הרבה יותר, כשהם משתמשים באלמנטים דומים של מאגיה ואימה, באותה תקופה.

"בלאק ווידואו", מצדם, זכורים מאז ועד היום כאבות ז'אנר ה"אוקולט רוק", כאחת מהלהקות הראשונות שהכניסו דימויים של תורות הנסתר ושטניזם אל הרוק. ההבדל בין להקות כמו "בלאק ווידואו" להרכבי איצטדיונים כמו "הרולינג סטונז" שהשתעשעו באותם שנים עם אלמנטים ויזואליים דומים, היתה רמת המחויבות לקונספט. ובמקרה של "בלאק ווידואו", אמנם למשך תקופה קצרה, אבל המחויבות הזו היתה מלאה, והביאה לעלייתה ונפילתה של הלהקה.

בכתבה ב"גרדיאן" הבריטי על שובו של ה"אוקולט רוק" בשנים האחרונות, סיפר לאחרונה סולן הלהקה קלייב ג'ונס על הנסיבות שהובילו, בניגוד לרצונו, לזניחת הכיוון המאגי אחרי אלבום אחד בלבד בסיבוב המקורי של ההרכב. אמנם היה נדמה בתחילה שהאלמנט המאגי מייצר רעש חיובי סביב הלהקה, שכלל פרסום חינם מצד הצהובונים מייצרי ההיסטריה המוסרנית, מהסוג שהופך תופעות שוליים לשם שמוכר בכל בית.

האלבום "Sacrifice" של הלהקה, שיצא בשנת 1970, כלל את השיר הכי מפורסם של הלהקה - "קאם טו סאבאת'", שזכה מאז לגרסאות כיסוי רבות. בניגוד לז'אנרים מאוחרים יותר שמזוהים עם מאגיה שחורה, כמו בלאק-מטאל, מה שהיה הכי מטריד ב"בלאק ווידואו" היה אולי דווקא כמה שהם היו קומוניקטיביים. "קאם טו סאבאת'" הוא שיר פרוגרסיב רוק הכולל נגינת חליל, שהוגדר כ"ג'טרו טול עם טקסט שטניסטי". השיר הצליח במצעד הבריטי, ההרכב הופיע לצד "דיפ פרפל" ו"יס", וכשנדמה שפריצה עומדת בפתח, דברים החלו להשתבש. פרשיית הרציחות של חבורת צ'רלס מנסון קושרה לתכנים מאגיים והביאה לביטול הופעותיה של הלהקה בארצות הברית. במקומם נשלחו כהרכב מחליף דווקא "בלאק סאבאת'", שהכחישו אז כל קשר למאגיה. אל הופעות הלהקה החלו להגיע מטיפים נוצרים שהזהירו את הקהל בתור להופעה מהסכנה שאליה הם עומדים להיחשף, ובמקביל בי-בי-סי החרימו את שירי הלהקה, מה שהביא בסופו של דבר את חבריה לזנוח את יצירת המוסיקה בהשראת הצד האפל. הם הוציאו עוד מספר אלבומים שנכשלו והתפזרו לדרכם בתחילת שנות ה-70.

ב-2007 ההרכב התאחד אחרי הפסקה של 34 שנים, בהשתתפות שני חברים מההרכב המקורי, ג'ונס וגריפיתס. עכשיו יוצא האלבום הראשון שלהם מאז האיחוד הזה, "Sleeping with Demons". באלבום החדש חזרו חברי הלהקה אל המאגיה השחורה, אבל ביקשו להראות את הצד הכייפי של התחום, ש"זה לא רק לעבוד את השטן ולשחוט כבשים כקורבן". האלבום נפתח עם קטע בשם "הייל שטן", שבו מתארח טוני מרטין, הסולן לשעבר של "בלאק סאבאת'". השיר כולל הצעה של הזמר לשתות את דמו, כשמלווה אותה נגינת חמת חלילים בפולק פגאני, באווירת ריקודים היפיים מסביב למדורה, שמבהירה שבסיבוב הזה, גם אם הם שוב מזמנים שדים, העסק מלווה בקריצה.

הכיוון המוסיקלי, כמו גם שמות השירים, מייצרים בדיסק אווירה של אופרת רוק צוהלת, עד שלרגעים נדמה שעוד רגע יצטרף לחגיגה מיטלוף. קטעים בסגנון תסכיתי רדיו מצמרררים, פרוגרסיב רוק תיאטרלי ובלדות צ'יזיות על שדים וסיוטים הופכים את האלבום לסיבוב ברכבת שדים חורקת תוצרת שנות ה-80. *

"אלמנה שחורה", "Sleeping With Demons" (Cargo Records)



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו