בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בן אדם אחרי קוף

עם אוסף של להקתו הווירטואלית "הגורילאז" ואלבום שיצר בשיתוף מוסיקאים מקונגו, דיימון אלברן לא מפסיק להפתיע

6תגובות

דיימון אלברן וג'יימי האולט הקימו את "הגורילאז" בתקופה שחלקו ביחד דירה בסוף שנות ה-90 בלונדון. בהייה משותפת במשך שעות באם-טי-וי הולידה את הרעיון ליצור פארודיה מוסיקלית-מצוירת על התכנים הדלים בערוץ שהשניים הגדירו כ"גיהנום".

האולט - יוצר "טנק גירל" הפאנקיסטית, מדמויות הקומיקס האיקוניות מחוץ לעולם גיבורי-העל - יצר את הדמויות המצוירות, המתוקות אבל קשוחות שהיו בחזית ה"גורילאז". אלברן, סולן להקת "בלר", ניצח על הצד המוסיקלי - ערבוב של היפ-הופ, רוק ואלקטרוניקה בהשתתפות ראפרים ומפיקים אנינים כמו דן דה אוטומטור. בשביל אלה שגדלו על "קיד וידיאו" באייטיז זה היה רק טבעי שהלהקה הכי אמיתית בתחילת שנות האלפיים תהיה מצוירת.

אי–פי

באמצעות הלהקה הווירטואלית ביקש אלברן לשלוח מסר לא רק על הנעשה בעולם המוסיקה, אלא גם על מקומו בתעשיית הכוכבות והתהילה. אלברן, בעל מודעות ביקורתית מחודדת נדירה למדי בתחום, ויתר כך על מקומו בחזית וחמק מפולחן האישיות. הוא אמנם היה סולן ההרכב באלבומים, אבל חלק את המשבצת עם "דה לה סול", שון ריידר מ"הפי מנדייז" ואחרים.

כעת, לציון עשור לצאת האלבום הראשון של הלהקה, שנקרא על שמה, יצא אוסף הסינגלים, שכולל את הקטעים שהכי מזוהים עמה. החל ב"קלינט איסטווד", שהיה הסינגל הראשון, דרך "פיל גוד אינק" ו-"Dare" המרגשים מהאלבום השני, "דמון דייז", וכלה ברמיקסים.

אנשי ה"גורילאז" רצו ליצור פרויקט פוסט תרבות פופ עתידני. הם תיכננו להפיק סרט על הלהקה אבל ויתרו על כך אחרי שהתאכזבו מציפיותיהם של מפיקים הוליוודים. הלהקה גם היתה אמורה לצאת לסיבוב הופעות שבו חבריה המצוירים יופיעו על הבמה כהולוגרמות, אבל הדבר לא יצא לפועל בגלל העלות הגבוהה הכרוכה בכך. אבל גם ללא כל אלה, ה"גורילאז" השאירו אחריהם הרבה רגעים מוסיקליים מתגמלים וחיבור בלתי מנוצח בין שירים יפים לגרוב אפקטיבי, שכיף לחזור אליהם באוסף הזה.

בחודש שעבר יצא פרויקט נוסף של אלברן שלא נח לרגע. זהו אלבום שהופק בשיתוף ארגון הצדקה אוקספם ונקרא "DRC Music: Kinshasa One Two". אלברן, שכבר יצר בעבר פרויקטים של מוסיקה אפריקאית, יזם הפעם משלחת של מפיקי דאנס והיפ-הופ אמריקאים ובריטים לקונגו כדי לשתף פעולה עם מוסיקאים מקומיים.

זה אינו פורמט חדש, אבל במקרה הזה הוא מנער את הדימוי המשמים של פרויקטים לצדקה. שיתוף הפעולה המוסיקלי נוצר לעורר מודעות למצב ההומניטרי הקשה במדינה בעקבות שנים של מלחמת אזרחים, ובו-בזמן גם לחשוף את המערב לסצינת המוסיקה המקומית.

להקלטות במדינה הוקדשו חמישה ימים בלבד ולצד אלברן השתתפו בפרויקט דן דה אוטומטור, אלווסט, מארק אנטואן ואחרים. הפרויקט תועד בסדרת קליפים ובלוג שבו אפשר לראות את המפיקים המערביים עם לפטופים, אייפד וסמארטפונים מול המוסיקאים מקונגו שבידיהם תופי עץ, פעמונים מסורתיים וחתיכות בקבוקי זכוכית. חלק גדול מהאלבום מאופיין באווירת ג'אם לא מלוטש, בין מקצבים ומזמורים שבטיים ורומבה וצ'ה צ'ה קונגואית לאלקטרוניקה שבורה בגוני דאב וטריפ-הופ.

גם בפרויקט הזה אלברן אינו עומד בחזית - הוא שר רק בקטע אחד, "האלו", דואט שלו עם נלי לימג' בקטע דאבי מהפנט, אחד הקטעים הכי מגובשים באלבום.

לנוכח הפרויקטים האחרונים של אלברן משעשע להיזכר בימי השיא של "בלר" באמצע שנות ה-90, אז נהגו להשוות בינם לבין "אואזיס" כלהקות מתחרות, לטובת מכירות התקליטים של שתי הלהקות ועיתוני המוסיקה עצמם. השוואה עכשווית לפועלם של האחים גלאגר, יחד ולחוד, שנותרו באותו פורמט מסורתי ועם אותו מאגר ציטוטים מאז ועד היום, מדגישה עד כמה אלברן סטה מהמסלול הצפוי של מנהיג להקת רוק מצליחה לטובת נתיב הרפתקני, מסקרן ומגוון - דבר כמעט חסר תקדים במיינסטרים של העשור האחרון.

ה"גורילאז", "The Singles Collection "2001-2011 (הליקון) "DRC Music: Kinshasa One Two" (Warp)



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו