בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אפריקה מתעוררת: על האוסף "במברה מיסטיק סול"

האוסף החדש ממשיך את שליחותו של הלייבל אנלוג אפריקה: לאתר מוסיקה טובה בפינות נידחות של העולם. הפעם נמצא הצליל הייחודי של בורקינה פאסו

תגובות

יש חברות תקליטים שקמות במטרה להוציא לאור מוסיקה חדשה ולחשוף דורות חדשים של מוסיקאים צעירים. ויש חברות תקליטים שמרדף אחרי מוסיקה חדשה הוא בשבילן רעיון מיושן, והריגוש שלהן הוא חשיפת העבר הנשכח של ההיסטוריה של המוסיקה הפופולרית במדינות לא מערביות.

במסגרת המהלך התרבותי הזה, הוצאות מחודשות של רוק פסיכדלי טורקי משנות ה-70 או מוסיקת פופ עיראקית משנות ה-80 נהפכו בשנים האחרונות ללהיטי אינדי. במקרה של הלייבל הגרמני אנלוג אפריקה, אובססיית הגילוי של פיסות היסטוריה נשכחות ומרתקות מתמקדת באפריקה ובדרום אמריקה. עד היום הם הוציאו לאור, אחרי מסעות וחיפושים אינטנסיביים בפינות נידחות ומאובקות של כדור הארץ, מוסיקת וינטג' מאנגולה ועד קולומביה.

הדי-ג'יי הגרמני סאמי בן רדג'ב הוא זה שיוצא למסעות לאפריקה ואמריקה הלטינית מטעם הלייבל בניסיון לצוד תקליטי ויניל נדירים של מוסיקת ריקודים מקומית. המוסיקה שאנלוג אפריקה אוהבים להוציא היא כזו שהפכה שילוב של השפעות מערביות ומקומיות לתמהיל שנשמע חד פעמי, פורץ גבולות ובלתי אפשרי בו בזמן. מדובר בטריטוריות שבהן המוסיקה האפריקאית פגשה בסול האמריקאי ובגרוב הדרום אמריקאי, טריטוריות כל כך פריפריאליות בסיפור הרשמי של המוסיקה עד שהן נשכחו לחלוטין. אבל הגילוי המאוחר והמחודש שלהן מפצה על כך במשהו, כמו גילוי די-אן-איי של זן נכחד. קשה להתחרות בקסם שיש למוסיקה הזו על אוזניים מערביות.

האוסף החדש של הלייבל, "במברה מיסטיק סול", מוקדש לסצינה המוסיקלית של המדינה המערב-אפריקאית בורקינה פאסו, תוך התמקדות בתור הזהב המוסיקלי במדינה, בין השנים 1974-1979. המדינה, הממוקמת בדרום הסהרה, ידועה כיום פחות בזכות המוסיקה ויותר כמדינה בעלת אחוזים גבוהים במיוחד של תמותת ילדים, אחוזי תת תזונה גבוהים ושיעור נמוך באוכלוסייה של יודעי קרוא וכתוב.

הצליל המוסיקלי הייחודי למדינה התפתח בתנאי הקולוניה הצרפתית של מערב אפריקה. אחרי העצמאות של המדינה ב-1960 קם דור של מעמד ביניים אורבני, מוסיקאים ולייבלים שהיוו את היסודות לפריחה המוסיקלית בשנות ה-70, במקביל למצב פוליטי יציב וזמני. עם שובה של חוסר היציבות וההפיכות של שנות ה-80, גם התנאים שאפשרו את יצירת המוסיקה הזו השתנו.

בחצי השני של שנות ה-70, השפעות מגוונת הובילו ליצירת הצליל של בורקינה פאסו, שאז עדיין נקראה אפר וולטה - מאפרו-פאנק ומקצבים לאטיניים שהביאו לאזור הרכבים קובניים נודדים, דרך מקצבים איסלאמיים מסורתיים וסגנונות גיטרה ממאלי. את המוסיקה במדינה הוציאו בעיקר שתי חברות תקליטים - וולטה דיסקובל וסי-וי-די, שקטעים שלה בעיקר מופיעים באוסף החדש.

שישה קטעים מתוך הדיסק מושרים על ידי אחד הקולות המזוהים בבורקינה פאסו, הזמר אמאדו באלק. באלק, כמו זמרים אחרים מהתקופה, הופיע תחילה מחוץ למדינתו והצליח בתחילת שנות ה-60 בהופעות עם הרכב במאלי. הוא נדד בכמה מדינות אפריקאיות לפני ששב בתחילת שנות ה-70 למדינתו כשהוא חתום על להיט בשם "פורקיופיין". הוא שילב השפעות של פאנק ושל ג'יימס בראון במוסיקה שלו, אבל דאג להשאיר בה בסיס של מוסיקה מבורקינה פאסו. מלות השירים התיייחסו בין השאר לסבל של האוכלוסייה הענייה במדינה.

באלבום כלולים קטעים של באלק כמו "באדן ג'וגו" המושפע ממוסיקה קובנית, "סאלי" שנשמע כמו שיר ערש מערב-אפריקאי ו"רנובו" שנשמע כמו ביקור של צלילי הכרם באפריקה. בהאזנה לקטעים, שנשמעים צלולים יחסית לז'אנר, מפתיע לגלות שרובם הוקלטו בשני ערוצים בלבד, בעזרת ציוד שהושאל מתחנת רדיו, כפי שסיפרו הוגי הפרויקט.

באלבום אפשר לשמוע גם נגיעות דיסקו ופאנק תזמורתי ב"לאב מיוזיק אנד דאנס" של מאמו לגמבה, ו"דמבקלה" של קומפאור איסוף מפגיש בין גרוב סיקסטיזי לשירה אפריקאית. אם זה בשביל הסלסולים המרגשים של באלק, אם כשיעור בתולדות הגרוב האפריקאי או כתמריץ לפתוח בשיחה על מורכבות המצב הפוסט-קולוניאלי, "במברה מיסטיק סול" מספק כמו שהוא מרתק. *

אמנים שונים, "Bambara Mystic Soul: The Raw Sound of Burkina Faso", אנלוג אפריקה



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו