בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תכלית בתחתית: על האלבום החדש של ג'ה וובל

בין דיסקו לפאנק. ג'ה וובל, מהבסיסטים המשפיעים באנגליה, ממשיך באלבומו החדש לערבב בין סגנונות מוסיקליים

תגובות

ג'ון וורדל, הידוע כג'ה וובל, הוא אחד הבסיסטים המשפיעים באנגליה בארבעת העשורים האחרונים. הוא ניגן והפיק לצד רבים מהמוסיקאים המצליחים בדורו, אבל הדרך שלו היתה עצמאית ומלאת מהמורות. בסוף שנות ה-70 יוחסו לו בין השאר תקיפת עיתונאי וניסיון להצית נגן שאתו עבד באולפן ההקלטות.

כשג'ון ליידון עזב את "סקס פיסטולז" כדי להקים את הרכב הפוסט-פאנק "P.I.L", החליף אותו ג'ה וובל והתחיל עם הלהקה פרק קצר ואינטנסיבי של מוסיקה חלוצית. סגנון הנגינה שלו, וכך גם שמו, הושפע מסגנון הדאב-רגאיי הג'מייקני. הוא הביא את ההשפעה הזאת אל הלהקה שאתה יצר את האלבום השני והמשפיע "מטאל בוקס".

במקביל לעבודה עמה הוא הוציא את פרויקט הסולו הראשון שלו, הואשם על ידי חברי הלהקה בשימוש בחומרים שיצר עמה ואז עזב אותה. בתחילת שנות ה-80 הוא ניגן בפרויקטים של המפיק המוערך אדריאן שרווד והלייבל און-יו סאונד, שיצר דאב עם אלקטרוניקה, פאנק ומוסיקה תעשייתית. הוא המשיך לפרויקטים נוספים לפני שעזב את תעשיית המוסיקה בשנות ה-80, בעקבות הביקורת שלו על התמסחרותה ובשל בעיות שתייה. באותן שנים עבד בין השאר בתחנת הרכבת התחתית בקובנט גארדן שבלונדון ובה נהג להודיע לנוסעים ברמקול: "פעם הייתי מישהו. אני חוזר, פעם הייתי מישהו".

כשחזר לנגן במשרה מלאה הביא עמו השפעות ממוסיקת עולם, לפני שהז'אנר נהפך למסחרי. כך הצליח לחזור לסיבוב שני על תקן פורץ דרך. אחד הלהיטים הגדולים שלו אז היה "Visions of You" שבו שיתף פעולה עם שינייד אוקונור בפרויקט "פולשי הלב".

ג'ה וובל סירב להצטרף לאיחוד של "P.I.L" שבא להופיע גם בישראל, משום שטען כי הוצע לו סכום מעליב. הוא לא הצליח אף פעם ליישר קו עם תעשיית המוסיקה ובשלב מסוים הפסיק לנסות. אחרי שנגמל מאלכוהול ונהפך לאדם רגוע יותר המציא את עצמו מחדש בשנים האחרונות כבעל הלייבל העצמאי 30 Hertz Records. כך הוא שולט בכל היבט של היצירה שלו. בשנים האחרונות נטה לפרויקטים אינסטרומנטליים שכללו שיתופי פעולה עם בריאן אינו וחברי להקת "Can".

את האלבום החדש שלו, שהוציא עם ג'ולי קמפבל, הגדיר כ"אלבום פוסט-פאנק באותה רוח שהניעה את ‘P.I.L', אבל לא במובן של מוסיקת מוזיאונים, אלא כעדכון של עקרונות הפוסט-פאנק המקורי". לדבריו, במשך שנים רבות ביקש לחזור לתקופה שבה פוסט-פאנק פתח אפשרויות חדשות לשילובים מוסיקליים ושבירת מבנים מסורתיים. לצורך כך חזר לעבוד עם גיטריסט "P.I.L", קית לוון.

קמפבל המנצ'סטרית, שיזמה את שיתוף הפעולה עם ג'ה וובל כששלחה לו מייל, הוציאה ב-2010 תחת השם "Lonelady" את האלבום הראשון שלה, "Nerve Up". היא שילבה בו מחווה לפוסט-פאנק עם אלקטרו-רוק עכשווי. "זה נכון, אני לא מתאימה למכונה", שרה קמפבל בתחילת האלבום בקטע "Tightrope" שמשלב את הבס האופייני של ג'ה וובל עם אלקטרו-דיסקו מושחז.

ברוח האקלקטיות שאליה מחויב האלבום, השניים נעים בין דיסקו, גיטרות, פאנק, פופ אייטיזי מרחף וגותי, ספוקן וורד ואפילו ג'זיות שמזכירה את פרינס משנות ה-80 בקטע בשני חלקים ששמו "Slavetown". הקטע "Isaura" הוא דאב לבן ואקספרימנטלי שחוזר אל היסוד הקבוע במוסיקה של ג'ה וובל ב-30 השנים האחרונות - ליין בס בעל גרוב מושהה תוצרת ג'מייקה. הוא ממשיך להפרות ולהפיץ אותו בעולמות מוסיקליים מגוונים ורחוקים מנקודת המוצא המקורית שלו.

ג'ה וובל וג'ולי קמפבל - "Psychic Life" (Cherry Red)



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו