כך ניסחה ת'רד וורלד לאב את הצליל של הג'ז הישראלי החדש

קומפוזיציות יפות, נגינה נפלאה ותנועה מעניינת בין ג'ז למוסיקה ישראלית הן רק כמה מהסיבות להצלחתה של להקת "ת'רד וורד לאב"

בן שלו
בן שלו
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
בן שלו
בן שלו

את המהות, הייחוד והאיכות של "ת'רד וורד לאב" אפשר לסכם בשני משפטים. זה לא היה הרכב כל כך טוב ומיוחד אם ארבעת חבריו לא היו ג'זיסטים, וזה לא היה הרכב כל כך טוב ומיוחד אם ארבעת חבריו היו רק ג'זיסטים.

החצוצרן אבישי כהן, הקונטרבסיסט עומר אביטל, הפסנתרן יונתן אבישי והמתופף דניאל פרידמן הקימו את ההרכב לפני עשר שנים, בצורה מאולתרת לחלוטין ("נפגשנו, אכלנו, השתכרנו, ניגנו קטע של ויין שורטר - והיתה התפוצצות", סיפר אביטל). בתוך זמן קצר הם ניסחו את חתימת הצליל שלהם, שנהפכה במידה רבה לחתימת הצליל של הג'ז הישראלי החדש. הם יצאו מתוך ההכשרה העמוקה שלהם כג'זיסטים מובחרים, אבל שאבו משני מעיינות גדולים אחרים - המסורות השונות שמהן עשויה המוסיקה הישראלית (בעיקר זמר עברי ומוסיקה צפון אפריקאית) והשורשים הקצביים האפריקאיים של הג'ז.

ת'רד וורלד לאב בהופעה בבארבי בתל אביבצילום: ויקטור מופר

התוצאה היתה מוסיקה מורכבת ומזמינה כאחד, שכיוונה גם לראש וגם לרגליים ולא נשמעה זרה לאוזן הישראלית שאינה כרויה לג'ז. לכן, בדיעבד, זה לא מפתיע שמאות חובבי מוסיקה מילאו את ההופעות הראשונות של ההרכב, אי אז בתחילת העשור הקודם, אם כי בזמן אמת ארבעת הג'זיסטים הצעירים בוודאי לא הבינו מהיכן נפלה עליהם כמות כל כך גדולה של אנשים. בעשר השנים שעברו מאז הקמת הלהקה היא הוציאה חמישה אלבומים, האחרון שבהם לפני שבועות אחדים. קשה לדבר על חידושים מרעישים שנעשו במוסיקה של הלהקה, אולי כי חבריה עסוקים מאוד בקריירות הסולו שלהם ונפגשים לנגן רק כל כמה חודשים (האם הם עדיין משתכרים ומנגנים ויין שורטר?), אבל אפשר לדווח ללא היסוס שהיא לא איבדה את הגרוב שלה (גם אם הוא נעשה קצת יותר רגוע) ושהמוסיקה שלה נשארה נהדרת - קומפוזיציות יפות, נגינה נפלאה, תנועה מעניינת בין ג'ז למוסיקה ישראלית, ורוח של סיירת מגובשת. בעשור האחרון, שבו הלהקה חדלה להיות כוח מניע במוסיקה הישראלית, כמעט לא נולדו בבצה המוסיקלית שלנו להקות מעולות. "ת'רד וורד לאב" היא אחת מיחידות הסגולה שעשו את זה.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ