בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

האיש שדאג לתעד את המוסיקה של העולם

הפולקלוריסט והאתנו-מוסיקולוג אלן לומקס חלם ליצור תיבת נגינה גלובלית. עשור לאחר מותו מתגשם החלום: מוסיקה שאסף מרחבי העולם עולה לאינטרנט

5תגובות

הפולקלוריסט והאתנו-מוסיקולוג אלן לומקס אסף מוסיקה מסורתית מרחבי העולם ופעל ללא לאות לשימורה. זמן רב לפני עידן האינטרנט הוא חזה בעיני רוחו "תיבת נגינה גלובלית", שתפיץ ותנתח את החומר שאסף בעשרות שנים של עבודת שטח. עשר שנים לאחר מותו הדביקה סוף סוף הטכנולוגיה את דמיונו.

בהתאם לחלומו, הארכיון העצום שלו - כ-5,000 שעות של הקלטות אודיו, 3,000 סרטי וידיאו, 5,000 תצלומים וערימות של כתבי יד ופריטים שהיו מונחים בפינות נשכחות - עבר המרה לפורמט דיגיטלי, במטרה להעלות את האוסף לאינטרנט. כ-17 אלף רצועות מוסיקה יהיו זמינות מסוף החודש להאזנה באינטרנט חינם. בהמשך תוצע המוסיקה בחלקה למכירה בדיסקים או בקבצים שאפשר לטעון למחשב.

לפני כשבועיים, במלאות 79 שנה להולדתו של לומקס, הוציאה חברת התקליטים גלובל ג'וקבוקס את "אוסף אלן לומקס ממרכז הפולקלור האמריקאי": 16 הקלטות שטח ממקומות שונים ומתקופות שונות בקריירה שלו, שיוצעו לטעינה דיגיטלית. "כארכיבאי, זה מעורר בי תחושה של חלוציות", אומר דון פלמינג, מוסיקאי ומפיק תקליטים, מנהל אגודת נכסי התרבות המעורבת בפרויקט. "שאלתי את עצמי איך מפיצים את החומר הזה בעותקים דיגיטליים לכל העולם".

ניו יורק טיימס

עשו לנו לייק לקבלת מיטב כתבות גלריה ישירות לפייסבוק שלכם

לארכיון של אלן לומקס ביוטיוב

מאמצע שנות ה-30, אז ערך את הקלטות השטח הראשונות בדרום, היה לומקס חוקר המוסיקה העממית המוביל בארצות הברית. הוא היה הראשון שהקליט את וודי גאתרי ומאדי ווטרס. חלק ניכר ממה שהאמריקאים יודעים על מוסיקת פולק ומוסיקה מסורתית הוא בזכותו. פעולותיו הביאו לפריחת מוסיקת הפולק והסקיפל בארצות הברית ובבריטניה, וכתולדה מכך גם למהפכת מוסיקת הפופ משנות ה-60.

לומקס עבד הן בחוגים אקדמיים והן בחוגים פופולריים והגביר את המודעות למוסיקה המסורתית באמצעות תוכניות רדיו וטלוויזיה שערך; קונצרטים ופסטיבלים שאירגן; וספרים, מאמרים וכתבות שחיבר בשקדנות. בתקופה שבה היתה הבחנה חדה בתרבות האמריקאית בין "איכותי" ל"נחות", מוסיקה אפרו-אמריקאית ומוסיקת הילבילי נחשבו נחותות במיוחד. לומקס טען שהסגנונות המקומיים האלה הם התרומה הגדולה ביותר של אמריקה למוסיקה.

מצא את המשותף

לומקס, יליד טקסס, הקדיש את שני העשורים האחרונים לחייו לפרויקט ה"גלובל ג'וקבוקס", תיבת הנגינה הגלובלית. בחיפוש אחר קווים משותפים בין סגנונות מוסיקליים מהעולם, הוא נעזר במחשבים אישיים כדי לפתח אמות מידה לזיהוי ולמיון קווי הדמיון האלה. בתוך כך יצר מנגנון דומה לאלגוריתמים, המשמשים כיום את פנדורה ושירותי סטרימינג מוסיקליים אחרים.

אגודת נכסי התרבות, המפקחת על "גלובל ג'וקבוקס" ועל יוזמות נוספות הקשורות ללומקס, העבירה את כל האוסף שלו לפורמט דיגיטלי. תהליך דומה יתבצע עם תוכניות הרדיו, ההרצאות והראיונות של לומקס. "הפרויקט התפתח בד בבד עם הטכנולוגיה", אומרת בתו, אנה לומקס ווד, נשיאת האגודה לנכסי התרבות.

הקלטה מתוך הארכיון של אלן לומקס

מוקד העניין של לומקס היה המוסיקה והוא הקליט אותה גם באיים הקאריביים, בריטניה, אירלנד, ספרד, איטליה וברית המועצות. בעקבות ההקלטות ערך השוואות בין סגנונות מחול בעולם. ווד טוענת שזהו "האוסף הפרטי הגדול ביותר של סרטי מחול מהעולם".

עוד לפני השלמת תהליך הדיגיטיזציה של האוסף החלו מוסיקאים, מורים ואחרים לפשפש בו. באלבומו החדש של ברוס ספרינגסטין, "Wrecking Ball", שיגיע לחנויות במארס, נעשה שימוש בדוגמאות מהארכיון של לומקס. לפני כעשור השתמש המוסיקאי מובי בהקלטות השטח של לומקס מדרום ארצות הברית באלבומו המצליח "פליי". גם בסרט "אחי, איפה אתה?" נעשה שימוש בהקלטות.

"אנחנו רוצים שכולם יוכלו להשתמש בחומר, יהיה התקציב אשר יהיה", אומר פלמינג. "מוסדות חינוך או תקשורת יוכלו להשתמש בו חינם. מגופים עם תקציב נדרוש תשלום". ווד מספרת שאנשי גוגל פנו לאגודה והביעו רצון להקים אתר לשימור שפות נכחדות. ההקלטות שלומקס אסף בעצמו בעבודת השטח שלו עצומות בהיקפן, אך הארכיון מכיל גם חומרים שהשיג מחוקרים אחרים בעולם, ובהם דוגמאות של דיבור בשפות הולכות ונעלמות.

"מאחר שהתעניין בכל כך הרבה היבטים של שירה, ריקוד ודיבור בעולם, הוא אסף כל מה שהיה יכול למצוא מתרבויות שונות", אומר טוד הארווי, אוצר האוסף של לומקס במרכז הפולקלור האמריקאי של ספריית הקונגרס. האגודה לנכסי תרבות מנהלת גם "מפעל השבה", שנועד להחזיר את עבודתו של לומקס לקהילות שמהן נלקחה, ולשלם תגמולים ליורשי האנשים שהמוסיקה שלהם הוקלטה.

בינואר נתרמו הקלטות, תצלומים, סרטי וידיאו ומסמכים לספרייה הציבורית בקומו, מיסיסיפי, שם ערך לומקס ב-1959 את ההקלטות הראשונות של גיטריסט הבלוז פרד מקדואל. לימים הרכבים ואמנים כמו הרולינג סטונס, "אירוסמית" וה"וייט סטרייפס" הקליטו גרסאות לשיריו. "אבי האמין שמחובתו להשיב לאנשים כגמולם", אומרת ווד. "זאת דרך להכיר בערכה של עבודתם".

מאנגלית: אורלי מזור-יובל



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו