המסע של "אייר" לירח אינו נצחי כמו הסרט

בפסקול החדש לסרט "מסע אל הירח" עושים כאן את מה שהם יודעים הכי טוב, שזו מוסיקה נעימה ואוורירית אבל לא מהסוג המשנה חיים

משה קוטנר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
משה קוטנר

מאה ועשר שנים אחרי שעלה לאקרנים, סרטו של ז'ורז' מלייס, "מסע אל הירח", זוכה לתחייה. בנוסף לאזכורים הרבים בסרטו החדש והתלת-ממדי של מרטין סקורסזי "הוגו", הרי העותק המקורי של הסרט שוחזר לקראת הקרנתו בפסטיבל קאן בשנה שעברה, והצמד הצרפתי "אייר" הוזמן ליצור לו פסקול מקורי.

"מסע אל הירח", סרט אילם משנת 1902 שנוצר בהשראת ז'ול ורן וה"ג וולס, מתאר קבוצת אסטרונומים היוצאים למסע לירח בקפסולת חלל. הוא נחשב לסרט המדע הבדיוני הראשון שנוצר אי פעם ולפופולרי ביותר מבין מאות הסרטים שיצר מלייס. נעשה בו שימוש פורץ דרך באנימציה, פעלולי עשן ואפקטים מיוחדים.

בשנות ה-90 "מסע אל הירח" חזר להופיע בתרבות הפופ, כשהקליפ של "סמשינג פאמפקינז" לשיר "Tonight, Tonight", עוצב בהשראתו. קטעים מהסרט המקורי גם שובצו בקליפ של להקת "קווין" בשנות ה-90, בשיר "Heaven for Everyone".

השידוך החדש בין "מסע אל הירח" ל"אייר" רק מחזק את מעמדו האייקוני של הסרט בתרבות הפופ. חברי "אייר", ניקולא גודין וז'אן-בנו דאנקל, יצרו בתוך פחות מחודש פסקול שאורכו כ-14 דקות. אחר כך המשיכו לפתח את המוסיקה בהשראת הסרט, עד שהפרויקט תפח לאלבום שלם שיוצא עכשיו. זה אלבום האולפן השביעי של הצמד, שלוש שנים אחרי האלבום האחרון שלהם, "2 Love".

בעבר הם כבר כתבו את הפסקול ל"חמש ילדות יפות" של סופיה קופולה, אבל לדבריהם אין להם כוונה להיהפך מעכשיו לכותבי פסקולים. את הפסקול הנוכחי הם הסכימו ליצור רק כי העבודה עליו היה שונה מזו שבסרטה של קופולה וניתן להם חופש אמנותי מלא. בשנים האחרונות הם כתבו בין השאר מוסיקה למחול מודרני ולמשחקי מחשב.

הקשר של "אייר" לסרט הוא טבעי. האלבום הראשון שלהם, "מון ספארי" מ-1998, סבב גם הוא סביב פנטסיית חלל שקיבלה את השראתה ממדע בדיוני, "רשימות מן המאדים" של ריי ברדבורי. דאנקל אמר אז ש"כשאתה מתבונן ברעיונות של המדע הבדיוני הישן אתה רואה כמה הם טעו בנוגע לעתיד. הטעויות האלה נהפכות לפואטיקה והפואטיות הזאת היא שמוסיפה ממד למוסיקה".

במשך החודש האינטנסיבי שבו עבדו על המוסיקה ל"מסע אל הירח" צפו בו חברי הצמד בלי הפסקה, ימים ולילות. הצפייה המרתונית הזאת הביאה לסינכרוניזציה מושלמת בין המוסיקה לסצינות השונות של הסרט.

הסגנון המוסיקלי באלבום ממשיך את הצליל המוכר של "אייר": מוסיקת לאונג' מודרנית, גרוב מתוזמר, אורגני מהרגיל אצלם, ושימוש בסינתיסייזרים אנלוגיים לצד בנג'ו, צ'לו וסיטאר חשמלי. הקטע הפותח את האלבום, "Astronomic Club", יוצר גרסה אפלה של מוסיקת האיזי ליסנינג והופך אותה למוסיקת חלל קולנועית, מותחת ומבשרת סכנה. בשני קטעים באלבום יש קטעי שירה, שביצעו ויקטוריה לגראן מהרכב האינדי-פופ "ביץ' האוס" והרכב הדרים-פופ מוויליאמסבורג "Au Revoir Simone".

אבל אם יש קטע שמתבלט באלבום לעומת כל השאר, זהו דווקא קטע אינסטרומנטלי בעל גרוב רטרו סיקסטיזי ששמו "פארייד", שמצליח לזקק את הדרמה, המסתוריות והסטייל שמשלימים את הדימויים מתוך "מסע אל הירח". השילוב הזה נשמע כגרסה מעודכנת למוסיקת הגרוב והג'ז הפסיכדלי שליווה בי-מוביז בשנות ה-60 וה-70. אחד המפורסמים בהם, שגם זכה לחשיפה מחודשת בשנות ה-90, עם תחיית האיזי ליסנינג, היה סרט האימה הארוטי על ערפדיות לסביות "Vampyros Lesbos".

פסקולים כאלה היו מקום שבו גרוב מהודק פגש קאמפ דרמטי וטראשיות של עולם פנטסטי עשוי קרטון ביצוע; זו אווירה שאמורה לעבוד מצוין גם עם הסרט "מסע אל הירח", שיצר עולם ויזואלי פסיכדלי עשיר באמצעים דלים. לרגעים קצרים באלבום הזה "אייר" אכן מצליחים לתרגם את תחושת החלל והקסם של הסרט למרחבים מוסיקליים, אבל חוויית ההאזנה השלמה לאלבום אינה מתקרבת לפלאיות של הסרט שבהשראתו נוצרה המוסיקה. התפוגגותה המהירה בתום ההאזנה עומדת בסתירה לעל-זמניות של "מסע אל הירח".

"אייר" עושים כאן את מה שהם יודעים הכי טוב, שזו מוסיקה נעימה ואוורירית. אבל שלא כמו מסעם של האסטרונומים העתידניים שיצר מלייס, המסע שהם לוקחים אליו את המאזינים אינו מן הסוג המשנה את החיים.

"אייר" - "Le voyage dans la Lune" (הליקון)

תגובות