"גולדפראפ" מדלגים בין רחבת הריקודים לבלדות אפלות - מוזיקה - הארץ

"גולדפראפ" מדלגים בין רחבת הריקודים לבלדות אפלות

האוסף הראשון של הצמד, שמציין 13 שנות פעילות, מייצג היטב את הזגזוג האופייני להם בין כיוון אלקטרוני עם נגיעות גלאם-רוק לאווירה אינטימית יותר

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
משה קוטנר

אליסון גולדפראפ הופיעה לראשונה כבר באמצע שנות ה-90, כזמרת בקטעים אלקטרוניים מוכרים. הניסיון הראשון שלה היה עם אחד ההרכבים האלקטרוניים המרכזיים של התקופה, "אורביטל", בשיר "Are We Here", קטע דראם אנק בייס אוורירי. בהמשך השתתפה באלבום של טריקי, "Maxinquaye", כששרה לצדו בשיר "פאמפקין". זה היה אחד מהאלבומים שהגדירו את סגנון הטריפ-הופ וגולדפראפ, כמו דומיה לז'אנר, שרה בו באווירת הזיות ענוגה ומתייסרת, שלא היה בה רמז לגלאם שיגיע ממנה בהמשך.

אבל המפיק המוסיקלי ויל גרגורי שם אליה לב לראשונה בעקבות הקטע הזה. בהתחלה ניסו השניים ליצור יחד פסקול לסרט, אבל במקומו נולד האלבום הראשון של הצמד, שמציין עתה 13 שנות פעילות עם אוסף סינגלים ראשון.

להקלטת אלבומם הראשון, שנמשכה כשישה חודשים, שכרו השניים בונגלו באזור כפרי באנגליה. הבדידות שחוותה גולדפראפ בתקופת ההקלטות, לצד המזיקים בבונגלו, שימשו השראה לטקסטים באלבום הראשון של הצמד, "Felt Mountain", שיצא בשנת 2000. באוסף החדש מופיע הסינגל הראשון ממנו, "Lovely Head", שעדיין נשמע מסתורי ואפקטיבי. השיר נכתב בהשראת שירלי בייסי וכלל את השירה המרוחקת והשברירית של גולדפראפ לצד שריקות ואווירת רטרו קולנועית. שירים אחרים באלבום הראשון הושפעו מפסקולי ג'יימס בונד וסרטי רומן פולנסקי והאווירה המעושנת נוסח "פורטיסהד".

באלבום הבא כולם כבר שכחו מההשוואות ל"פורטיסהד". "בלאק שרי" יצא ב-2003, תקופת האלקטרוקלאש, ו"גולדפראפ" יישרו קו עם התקופה - כשהם משלבים את האווירה החולמנית עם השפעות נשכניות יותר של סינת-פופ וגלאם רוק, וכיוון ידידותי יותר לרחבות הריקודים. אליסון גולדפראפ גם עידכנה את הדימוי שלה למראה של נערת בורלסק פתיינית עם איכות אוונגרדית.

באלבום נכללו שניים מהקטעים המפורסמים של הצמד, המופיעים באוסף החדש: "או לה לה" ו"סטריקט מאשין", שהיה אחד מלהיטי האלקטרו הגדולים של התקופה, ונשמע כמו עדכון מחוספס לצליל הדיסקו האלקטרוני של דונה סאמר וג'ורג'ו מורודר. את השיר כתבה גולדפראפ בעקבות ניסוי שקראה עליו ובו מדענים דימו תחושת סיפוק לעכברים שמילאו אחרי פקודות. גולדפראפ שרה בו על שליטה וסקס, ורבים הגדירו אותו כשיר סאדו-מאזו, ואת גולדפראפ כדמות הדומיניטריקס החדשה של הפופ האלטרנטיבי.

השילוב של הכיוון האלקטרוני הרקיד עם גלאם-רוק איפיין גם את האלבום הבא של "גולדפראפ", "סופר נייצ'ר" ב-2005. מתוכו מופיע באוסף הקטע הפותח, "או לה לה". הקטע היה המצליח ביותר של ההרכב עד כה והראשון שלו שכלל נגינת גיטרה חשמלית. קטע נוסף מהאלבום המופיע באוסף הוא "Ride a White Horse" שנכתב על תקופת הדיסקו במועדון "סטודיו 54" עם אזכור לכניסה של ביאנקה ג'אגר על סוס לבן.

לקראת סוף העשור הקודם זנחו "גולדפראפ" את רחבות הריקודים וחזרו לאווירה אינטימית יותר, שכללה פולק, בלדות, הפקה תזמורתית ושירים בהשפעת פגאניזם ועולמות סוריאליסטיים של ספרי ילדים עתיקים. את "A&E" מתוך האלבום, המופיע באוסף, כתבה גולדפראפ אחרי שהואבסה בסמי שיכוך כאבים. הוא נשמע רחוק מהדקדנס שאיפיין את ההרכב, כמעט כאילו נכתב כדי שיושר מסביב למדורה.

"גולדפראפ". כשהשירה הקטיפתית מועצמת

השיר "רוקט" מ"הד פירסט", אלבומם האחרון של "גולדפראפ", סימן חזרה לכיוון קצבי יותר, הפעם בהשראת האייטיז, בייחוד צליל הסינת-פופ של הרכבים כמו "סופט סל" ו"ניו אורדר". אם היה נדמה לרגע שתמו הקפיצות של ההרכב בין רחבת הריקודים והסינתיסייזרים אל הבלדות ואזורי הדמדומים, שירי האלבום הזה הבהירו שגולדפראפ במיטבה כשהשירה הקטיפתית שלה מועצמת על רקע הניגודיות של סאונד גס ומחודד. אבל על פי שני השירים החדשים הסוגרים את האוסף, היא שוב נשמעת שטה בעננים: "Yellow Halo" עם הסינתיסייזרים המרחפים וטקסט על הירח ו"שמים מלנכוליים" ששמו הולם את האווירה.

"גולדפראפ" - "The Singles" (הליקון)

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ