מדברים על אריק

זמרים ומוסיקאים שעבדו עם אריק לביא, או ביצעו את שיריו מספרים על השפעתו

אורי זר אביב
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
אורי זר אביב

דן תורן

"השירה שלו בעברית היתה קצת כמו מה שעשו השחורים עם האנגלית בבלוז האמריקאי, איך שביטאו מלים - מצד אחד ישר לפנים ומצד אחר גדולות מהחיים. הרגעיות, הציניות והרגישות של השירה שלו לא הסתכמה רק ב'איזה קול יפה יש לי'", אומר הזמר והכותב, ששר עם להקת "הזבובים" גרסה הומוריסטית ל"למה לא אמרת לי" (יצאה ב-1998 והיתה השיר הראשון שהוקלט לפרויקט "עבודה עברית"). "עם ‘הזבובים' התארחנו אני ומאור כהן ברדיו והעלו את אריק לביא לשידור. שאלנו אותו: ‘תגיד, אתה באמת מבצע את ‘למה לא אמרת לי' בהופעות שלך'? והוא ענה ישר ובשיא הכנות: נראה לך?! איך אני יכול לזכור ‘למה לא אמרת לי' את זה ו'למה לא אמרת לי' את זה? יש המון דברים שם'. נקרענו מצחוק, הוא היה איש של גוד וייבז גם בתקופות הכי קשות".

אפרים שמיר

"פעם היתה אהבה גדולה לזמרים שעושים המון דרמה", אומר הזמר שהיה חבר להקת "כוורת". "כלומר זה היה פופ, לאו דווקא לריקודים, אלא להקשבה. הוא לא היה כמו טום ג'ונס, כי ג'ונס היה עם רגל וחצי בתוך הבידור. לביא לעומתו, היה עולה לבד על הבמה וממלא אותה מכוח אישיותו ומבחירת התכנים. הופעות שלו היו שילוב של ערב שירה וערב זמר. גם מאיר אריאל היה כזה, רק לא מהצד של המגיש, אלא יותר מצד היוצר. היום זה כבר לא אופנתי להתמקד כל כך בהגשה של המלים כמו שהוא ויוסי בנאי עשו. אף שמה שלמה ארצי עושה כן פופי ומלא תפאורה, כיאה לימינו, אני עדיין חושב שברמה השאנסונרית ארצי הוא ממשיך דרכו".

צילום: תומר אפלבאום

עופר טל

"הייתי מאוד רוצה לסמפל את אריק לביא, אבל יש עניין של זכויות יוצרים", אומר הדי-ג'יי בלהקת ה"תפוחים" שהוא גם אספן תקליטים נדירים. "יש לו בשירים לא מעט ברייקס (נקודות שבירה ומעבר מוסיקליות) שאפשר לעשות אתן דברים יפים. אריק לביא הוא האלביס שלנו. יש לו שירים שמתאימים למסיבה כמו גם כאלה נוגים, שאותם אפשר לקחת לז'אנר אטי יותר של טריפ הופ".

צילום: דודו בכר

רונה קינן

"הוא היה בדרן במובן העמוק של המלה", אומרת הזמרת והמוסיקאית, בתו של עמוס קינן שכתב שירים שלביא ביצע ובהם "שיר סתיו". "כשראיתי אותו מאלתר הבנתי איזה טיימינג מושלם היה לו בשירה ובמשחק. היתה לו התייחסות שמקפידה על כבוד למקצוע, אבל לא לוקחת את עצמה ברצינות יתר על המידה. כל זאת להבדיל מחלק גדול ממי שכיום נחשב סינגר-סונגרייטר, שמביא את הדרמה לא מספיק בפרפורמנס עצמו. כלומר, זה לא משהו זול להיות מבצע וזה דבר ששואב ממסורות אמריקאיות וצרפתיות מאוד מכובדות. הוא ידע, לטעמי, יותר מכולם לתרגם את המסורות האלה לתמהיל של ישראליות".

יהוא ירון

"מעטים המוסיקאים שיכלו להגיש טקסט, להבין אותו ולהפוך אותו למשהו שמזוהה רק עם המבצע, לא משנה כמה גרסאות כיסוי ייצאו אחריו", אומר הזמר, המוסיקאי והמפיק. "אז מה אם אף אחד לא שר היום בסגנון של אריק לביא, את הרעיון של לגלגל כל הברה בפה ולחשוב איך להוציא אותה ממשיכה ממנו והלאה. אמן הוא אמן גם אם הוא רק מבצע ולא כותב את שיריו. אמנות מסועפת שאין להקל בה ראש היא ההגשה של השירים שבחר לביא לשיר. הרי גם פרנק סינטרה ובילי הולידיי לא כתבו את רוב שיריהם ובכל זאת נחקקו לדורות".

צילום: אלכס ליבק

בילי לוי

"אם אני אחליט מחר לעבור לשיר בעברית, כדי להתחבר לשפה כזמרת, הדבר הראשון שאעשה הוא לשלוף אלבום של אריק לביא", אומרת סולנית להקת "Billy and the Firm" שביימה את שני הקליפים אחרונים של לביא ובהם "My Way". "הוא שר עם כל כך הרבה פאתוס ובכל זאת נשאר קול. כשעבדתי אתו על הקליפים, חודש וחצי לפני מותו, הייתי באה לאולפן הרוסה לגמרי, כי הייתי צריכה להתמודד עם מחלה קשה שבה לקה אחי. באותם ימים לביא כבר היה במצב טיפולי. עם זאת הוא בכל זאת מצא לנכון לבקש ממני לפתוח מצלמה. כשעשיתי את זה הוא הקדיש שיר לאחי שמעריץ אותו. אחי כמעט התעלף. הוא גם הבריא".

צילום: מירב שחם

דרור אהבה רומם

"הוא היה מאוד גברי כזה, אבל דווקא לא דמות המאצ'ו האטום", אומר סולן להקת ה"גרובטרון" שמבצעת גרסאות רוק וFאנק לשירי ארץ ישראל היפה. "עשינו אתו חזרה קצת לפני מותו והוא עשה רושם של גבריות עדינה ופגיעה. תפישת הזמן במוסיקה, הקצב שלו הוא הדבר הכי מעניין אצלו שלדעתי אין לו ממשיכים כיום. זה אולי קצת לא מובן, אבל הצורה המאוד ייחודית שלו לתפוס את הקצב ואת האותנטיות של השיר. אני אף פעם לא יודע מתי הוא הולך להיכנס בשירה. הוא פשוט נתן דרור מוחלט לאינטואיציה שלו".

סיון טלמור

"לביא הוא אחד הטרובדורים הגדולים שלנו", אומרת הזמרת שהשתתפה בתוכנית "דה וויס" ותופיע היום במופעי המחווה ללביא בקאמרי". "גדלתי על המון מוסיקה ישראלית בבית ואריק לביא הוא מאבות המזון שלי. הוא מסמל בעיני ישראליות. אבצע בהופעות המחווה את ‘שחקי שחקי' שכתב שאול טשרניחובסקי. פעם היה כבוד למבצעים והיום כנראה פחות, כי אתה לא יכול להיות היום רק מבצע. ברדיו משדרים שירים כמעט אך ורק של יוצרים. לכן המקום היחידי שפוגשים היום רק מבצעים הוא בתוכניות ריאליטי בטלוויזיה".

איתי בלטר

"הוא עשה את הקברט הכי טוב בישראל", אומר הזמר והכותב שמבצע בהופעותיו את "היה או לא היה" ששר לביא. "הוא גם היה שאנסונר מאוד מיוחד. חצוף ופרוע אבל עם המון חן, לא סתם חצוף. כל פעם שאני שומע אותו הוא מפיל אותי. והיו לו גם שירי רוק מעולים כמו ‘לא גומר ת'חודש' (שכתב חיים חפר). אני לא חושב שיש לו ממש ממשיך דרך בישראל".

צילום: ברק יחזקאלי
צילום: טלי שני

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ