שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

הדגל בידיים שלו

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה

ברוס ספרינגסטין אמר, לפני שיצא אלבומו החדש "Wrecking Ball", שהוא כועס ופוליטי מתמיד. "We Take Care Of Our Own", השיר הפותח את האלבום, הוא עדות לכך. הוא חוזר בו בעוצמה אל האכזבה וההתפכחות מהחלום האמריקאי ואל ההבטחה לאחווה קהילתית. אבל גם השירים שבהם ידו קפוצה כאגרוף, נגמרים בשמחת חיים. התקווה הגוברת מתעלת את הזעם למסיבת אסם מאובקת, או לחוויית אקסטזה דתית.

הסיפורים שמספר ספרינגסטין באלבום, על "האנשים העובדים של אמריקה" במלותיו, וגם על המספר ההולך וגדל של אלה שאינם מוצאים עבודה, מושרים על רקע מוסיקה המושפעת מהצלילים שביטאו את הלך הרוח של החיים האמריקאיים בתקופות השונות: החל בגוספל וקאנטרי וכלה בבלוז ופולק. באלבום השתתפו עשרות נגנים, לצד הזמרת מישל מור ושתי מקהלות כנסייה. מורגשת בו השפעתו של האלבום "We Shall Overcome" שהוציא ספרינגסטין ב-2006 כמחווה לזמר הפולק הוותיק פיט סיגר, מהקולות המזוהים ביותר של התנועה לזכויות האזרח.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב כתבות "גלריה" ישירות לפייסבוק שלכם

גם כשספרינגסטין מתרחק מהסאונד הנפוח שהיה מזוהה אתו בשנות ה-80, המטען הגנטי של שיריו עדיין ממוקם באופן הכי טבעי במרחב של איצטדיונים פתוחים, כשאלפי גרונות ניחרים מלווים אותו בשירה. זה האלבום הראשון שלו מאז מותו של הסקסופוניסט קלרנס קלמונס שהופיע עמו במשך שנים, כחלק מ"אי סטריט בנד". הוא מנגן בשני קטעים באלבום וספרינגסטין סופד לו בחוברת המצורפת.

אלבום הדיסק

ל"We Take Care Of Our Own" יש אפקט דומה לזה שהיה ללהיט שסימן את ההצלחה המסחרית הגדולה של ספרינגסטין, "Born in the U.S.A". קל לטעות ולהתייחס אליו בהאזנה ראשונה כשיר פטריוטי, אבל שלא כמו השיר ההוא, עם הפזמון ההימנוני המרומם, הפעם קשה לדמיין שמועמד רפובליקאי לנשיאות ארצות הברית יבקש להשתמש בו במסע בחירות פוליטי כפי שרצה אז רונלד רייגן.

"Born in the U.S.A" נכתב על חייל שחזר מווייטנאם ומגלה כי החברה האמריקאית הפנתה לו עורף. אבל רוב המעריצים החדשים של ספריגסטין הקשיבו בעיקר לפזמון ונופפו בהופעותיו בדגלי אמריקה. הוא התנער מחיבוק הדוב של הרפובליקאים, אבל הקהל הרחב ראה בלהיט שיר הלל לאמריקה. אל הסיבוב הנוכחי הוא בא ספרינגסטין אחרי עשור של עשייה פוליטית שבה הביע תמיכה בג'ון קרי ובעיקר בברק אובמה. "We Take Care Of Our Own" כבר נכלל בפלייליסט של מסע הבחירות הקרוב של אובמה, אף שספרינגסטין הביע תחושות מעורבות בנוגע לתפקודו כנשיא.

ספרינגסטין נהג לספר שבכתיבת השירים הבתים הם הבלוז המתאר את הקשיים והפזמון הוא הגוספל החוגג את התקווה. השיר החדש הולך באותה הדרך. הפעם הוא עשה הכל כדי שהמסר ייקלט: מלות השיר מופיעות בקליפ לאורך המסך כך שאי אפשר להתעלם מהן. אל מול ההבטחה והגאווה שבדגל המתנופף, ספרינגסטין מזכיר את העלבון של תושבי ניו אורלינס שנזנחו אחרי הוריקן "קתרינה" ותוהה "איפה העבודה שתשחרר את ידי ואת נפשי", על התפוגגות המחויבות של המדינה לאזרחיה. עם ליווי של נגינת סינתיסייזר עם צליל אייטיז, השיר מסתיים בתפנית אופטימית - כשמקהלת גוספל הופכת את תחושת הנטישה להבטחה למחר טוב יותר וכשצילומי השחור-לבן נהפכים לצבעוניים.

בשיר "Jack Of All Trades" מתארח גיטריסט להקת "רייג' אגיינסט דה מאשין", טום מורלו. זוהי בלדה שקטה עם כלי נשיפה ומנדולינה, הרחוקה מהצליל של להקתו של מורלו, אבל לא ממסריה. "הבנקאי הולך ומשמין, האיש העובד הולך ומרזה", שר ספרינגסטין, בשיר שמתאר את חיי האנשים השקופים שעושים את העבודות השחורות.

אחד מהשירים החריגים באלבום הוא "Rocky Ground" שנפתח בסמפול הקלטה של זמר פולק דתי ממיסיסיפי הכפרית של שנות ה-40. ספרינגסטין שר בו לצד קטע ראפ של זמרת הגוספל מישל מור, שמשתלבת עם הטקסט הכולל דימויים נוצריים ואזכורים של המבול והארץ המובטחת. על רקע מקצב אלקטרוני, הנימה הקודרת דומה לזו שיש בשיר אחר שלו, "רחובות פילדלפיה".

ספרינגסטין שר באלבום על בגידת המדינה והעשירים. היו שהביעו תמיהה כיצד אדם עשיר כל כך יכול להשמיע את קולו של האדם הפשוט ולהישמע אמין. אלא ש"Wrecking Ball" מצליח, אמנותית ופוליטית, לשכנע שההיפך הוא נכון. השימוש שלו בסגנונות שהיו השופר העממי של האתמול, החל בקאנטרי וכלה בגוספל, ככלי לביטוי העוולות והתקוות של היום, עובר כעדכון אורגני של מסורת, שנוצר מתוך הבנה עמוקה של מוסיקה עממית שורשית, וגם את הביטוי הפוליטי שלה - סולידריות אנושית בסיסית.

ברוס ספרינגסטין - "Wrecking Ball" (אן-אם-סי)

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ