טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מופע

ריקי גל ומתי כספי במפגש נוסטלגי, אבל מוצלח

למרות החששות ממקדם הנוסטלגיה הבעייתי ומעודף בומבסטיות, המפגש המחודש של ריקי גל ומתי כספי אחרי 25 שנה הניב הופעה טובה ומהנה מאוד

תגובות

בזיכרון הקולקטיבי נצרב השיר "נערת רוק" כרצועה הכי טעונה ומחשמלת באלבום הבכורה של ריקי גל, אבל בזמן אמת, לפני 25 שנה, זה לא היה כך בהכרח. "נערת רוק" היה מסעיר ואף מזעזע (במובן הכי טוב של המלה), אבל שיר אחר מאותו אלבום, "מערבה מכאן", הותיר רושם עז לא פחות. המקצב הקר והרובוטי, הלחן המונוטוני-אך-וירטואוזי, הטקסט החידתי והמרהיב של תרצה אתר, ובעיקר ההמרה הנפלאה של המקצב התזזיתי באווירה מנוגדת לחלוטין, מושהית וחלומית ("כשהערב יורד, יש לצאת ולטייל, עם ארנק, מטרייה, כפפה, מקל...") - ההתוודעות לשיר המעולה הזה, אז ב-1987, היתה חוויה חריפה במיוחד.

25 שנה אחרי, על במת המשכן לאמנויות הבמה בבאר שבע, הביצוע ל"מערבה מכאן" היה שיאה של ההופעה שפתחה את הסיבוב החדש של גל וכספי. הצליל שהלהקה הפיקה היה חד ורענן, הנגינה היתה הדוקה ומדויקת, גל שרה היטב, והעובדה שהשיר הזה, בניגוד ל"נערת רוק", לא התקבע כקלאסיקה ולא מושמע תדיר ברדיו רק העצימה את התענוג. מאחר שזה היה אחד השירים האחרונים לפני ההדרן, נדמה היה שהוא מסכם את ההופעה כולה, ממחיש את העובדה שהיא השתפרה מאוד תוך כדי תנועה, וגם מדביק על כל העסק חותמת כשרות. נכון, זאת היתה הופעה מז'אנר "25 שנה ל...", עם מקדם הנוסטלגיה הבעייתי של ההופעות מהסוג הזה; ונכון, היא לא היתה חפה מפגמים. אבל חרף כל זאת היא היתה הופעה טובה ומהנה מאוד.

אילן אסייג

ההופעה בבאר שבע הזימה את החששות המוקדמים שליוו את הסיבוב העכשווי של גל וכספי (ההופעה המרכזית בסיבוב התקיימה במוצאי שבת בהיכל נוקיה, והופעה נוספת תתקיים ביום שישי בקיבוץ יגור). על מנת לקדם את ההופעות, גל וכספי הוציאו לרדיו גרסה לאחד משיריהם הישנים, והיא היתה בומבסטית ומנופחת על גבול הטעם הרע. הוסיפו לכך את צילום הפרומו של השניים, שהיה באווירת פוטושופ-רצח, ואת הנטייה של גל להגשה גדולה מהחיים, וקיבלתם חשש מוקדם מפני עודף בומבסטיות, שהתגלה למרבה השמחה כחסר יסוד.

למעשה, תחילת ההופעה העלתה חשש אחר, הפוך. בשלושת השירים הראשונים גל התקשתה לתפקד. לא הגשה גדולה מהחיים, אלא הגשה קטנה, מהוססת ומבולבלת מאוד, שגרמה לכך ששירים נפלאים כמו "הנה פתחתי חלון", "ילד אסור ילד מותר" ו"לא ידעתי שתלכי ממני" עברו בקול ענות חלושה. למרבה השמחה, בשיר הרביעי העניינים התחילו להסתדר. גל התאפסה, ייצבה את קולה ושיתוף הפעולה עם כספי נהפך לדואט אמיתי. איזה תענוג היה לשמוע שיר כמו "טוקיו גדולה" אחרי כל כך הרבה שנים שלא שמענו אותו. מקסימום חן, מינימום בומבסטיות - זאת היתה המשוואה, והיא נותרה שרירה וקיימת עד סוף הופעה.

האם גל נתנה תצוגת שיא ווקאלית? לא. את מבחן "נערת רוק", למשל, היא לא עברה. השיר הזה, שחתם את ההדרן, הולחן בעבור זמרת פנתרה. ריקי גל מודל 1987 היתה פנתרה; גל מודל 2012 כבר לא. אבל גם בלי להיות פנתרה, השירה של גל (אחרי הפתיחה המגומגמת) היתה טובה, מדויקת ומלאת הבעה ורגש. אחרי הטיול הנהדר בטוקיו גל ירדה מהבמה והזרקור עבר אל כספי לבדו. מאוחר יותר כספי ירד וגל שרה לבדה עם הלהקה. החלוקה לא היתה שוויונית: הנאמבר של כספי היה יותר ארוך ויותר עמוק (החלק של גל כלל שני שירים בלבד, בהם "יש לי חולשה לרקדנים" המעצבן). על הנייר האי-שוויון הזה אולי נשמע צורם, מה עוד שלא היה לגמרי ברור מה שירים כמו "ימי בצורת" או "יום שישי חזר" עושים במופע משותף של כספי וגל. אבל בפועל זה לא הפריע, בוודאי לא לחסידיו של כספי, שמוכנים לשמוע את שירי הגיטרה הצולפנית האלה בכל סיטואציה, לא מנומקת ככל שתהיה.

מאחורי הלהקה הגדולה והטובה של כספי וגל הוקרנו מדי פעם סרטונים ובהם דמויותיהם הצעירות של שני הזמרים. מופעי ה"25 שנה ל..." כוללים בדרך כלל את התמונות האלה, והן לרוב מיותרות וסוחטות לחינם את בלוטות הנוסטלגיה. זאת היתה התחושה גם בהופעה של כספי וגל, למעט סרטון אחד שבו נראה אהוד מנור מדבר על כספי ואומר "את שירי האהבה הכי טובים שלי כתבתי עם האיש שבלעדיו במידה מסוימת אני מרגיש לא קיים". איזה משפט יפה ומרגש מפיו של פזמונאי שיודע שבלי מוסיקה - עילאית במקרה של כספי - השירים שלו אינם שלמים. בעולם מושלם כספי היה שר אחרי הסרטון הזה את "ימי בנימינה", אבל גם את "ילדותי השנייה" היה תענוג גדול לשמוע.

מתי כספי וריקי גל. המשכן לאמנויות הבמה בבאר שבע, 23.3



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות