שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

כשפטריק פגש את הפגאנים

האלבום "שיח אירי" מאת המלחין האירי הצעיר טאריק או'ריגן, שואב השראה מאירלנד העתיקה דווקא דרך השפעת המוסיקה הערבית עליה

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה

חגו של הקדוש פטריק, "יום סיינט פטריק" בפי יושבי הפאבים בתל אביב, הפציע לאחרונה בישראל, מוציא לרחובות כבר בשעות הערב המוקדמות בליינים שחלקם צובעים את פניהם בצבעי הדגל של אירלנד ומשאיר אחריו אדים חריפים של בירה שנלגמה כל הלילה. אלפים מכירים טובה לקדוש האלמוני שנותן להם סיבה למסיבה, אבל לא מפשפשים יותר מדי בתולדותיו: אירלנד עלומה וקרה, ותרומתה התרבותית לפרובינציה הישראלית מסתכמת ב"אירית אדומה" או "בושמילס". האלבום "שיח אירי", יצירה למקהלה, גיטרה ותוף עממי מאת המלחין האירי הצעיר (יליד 1978) טאריק או'ריגן, מאפשר לעצב תמונה מורכבת מעט יותר של התרבות האירית - ובדרך לגלות גם דבר או שניים על המוסיקה שמלחינים צעירים כותבים היום.

כמה הכרזות-נקישה רכות על תוף, כל אחת נגמרת בפריטה חרישית על מיתר, מקבלות את פני המאזינים לאלבום הזה. הדינמיקה מתגברת, הצלילים נעשים רמים יותר. הם מדברים, מספרים בעצמם סיפור. הפריטה מתגלה כנגינת גיטרה, והרוח העתיקה מרמזת על צלילים ומקומות רחוקים, וגם אינה אירית עממית כפי שהמתעניינים במוסיקה העשירה של הארץ הזאת מכירים אותה.

או'ריגן מגלה בדברי ההסבר שלו את מקור השראתו: הוא ממקם את המוסיקה בתוך ההשפעה הערבית - פרסית, צפון-אפריקאית ומזרח-תיכונית - על אירלנד באותה תקופה עתיקה. הוא ממוצא צפון אפריקאי, בילדותו שהה במרוקו, ואת הגיטרה כלל בפרטיטורה כהד של הדולצימר, כלי שבו נעשה שימוש באירלנד העתיקה, ולפי מחקרים הוא כלי זהה כמעט לסנטור הפרסי; וכן בתוף, תוף יד אירי עממי ושמו בודהדרין, שכלים דומים לו שמע או'ריגן בצפון אפריקה.

"שיח אירי" (שיח מלשון "שיחה"), "שיח החכמים" במקור - או "שיח הקדמונים" - הוא טקסט מימי הביניים, ברוח הטקסטים הנראטיביים שנכתבו בעבר הרחוק באיים הבריטיים, כמו "סיפורי קנטרברי", וכמו "דקאמרון" האיטלקי או "אלף לילה ולילה" הערבי. הסיפור נסוב סביב הקדוש פטריק, שבא לאירלנד במאה החמישית, והשיחות שהוא מנהל עם שניים מחבורת הלוחמים שהונהגה בעבר הקדמוני על ידי הגיבור פין מק'קומיל: השניים עדיין חיים, כ-200 או 300 שנה אחרי הקרבות האגדיים שבהם נטלו חלק.

"שיח אירי" מייצג את התנגשות התרבויות בין אירלנד הפגאנית של ימי הביניים המוקדמים, על המיתוסים האביריים והאגדות העל-טבעיות, לבין הרציונליות והאמונה של הנצרות, שהקדוש פטריק נושא עמו כרוח חדשה של מחשבה וגאולה. חוקרי התרבות האירית העתיקה מוצאים לא רק ניגודים חריפים בין שתי הגישות הדתיות-חברתיות-פוליטיות שמיוצגות בדיאלוגים בין נושאי העולם הישן לחדש, אלא גם הרבה מהמשותף.

או'ריגן מצביע בדבריו על ריבוי הפנים ביחס בין הקדוש הנוצרי ללוחמים הפגאנים: הוא לא רק

מחזיר אותם בתשובה ומטביל אותם לנצרות, אלא גם מקשיב להם; וכך הוא מלחין את המוסיקה שלו, כדיאלוג. מוסיקה טונאלית, לגמרי רומנטית, שעושה שימוש בכל האפקטים המקהלתיים: הד, דיאלוג גברים-נשים, אוניסונו שמתפצל פתאום לקולות, זמרה דקלומית כדיבור מסוגנן. לכל אלה מתגנבים פתאום פריטה על מיתר, כמעט בלתי נשמעת, או דרדור תופים חרישי.

ובתוך המרקם המקהלתי משתלבת גם מוסיקה דיסוננטית בעליל, שחותרת תחת המסגרת הרומנטית. המלודיה נזנחת, הדיאלוג מתגבר עליה, השכבות הפוליפוניות נהיות סמיכות יותר, החופש המחשבתי הקומפוזיטורי גובר. כל זאת ברמז: הטונאליות של היצירה הזאת לא מתערערת באמת, והמתיקות שלה, הנעימות, הסאונד המלטף - אלה לא מפנים את מקומם לביטוי חריף כלשהו. ימי הביניים כפי שרואה אותם או'ריגן היו כנראה זמן משגע, יפהפה, בלי הרבה מצוקות; ובכל זאת, לא תחושה של יצירה ריאקציונית מתקבלת מ"שיח אירי", אלא אותנטיות אמנותית - והרבה יופי.

והיופי הזה נובע גם מהרמה הגבוהה של המבצעים כאן. לאירלנד לא רק היסטוריה ארוכה של מיתוסים וסיפורי גבורה, דת והרפתקאות, אלא גם מורשת נהדרת של שירה. תענוג להקשיב למקהלה הקאמרית הלאומית שלה, ולקנא בשקט: בגברים וקולותיהם הצלולים שלעולם לא מתקהים בבאסים ולא מצטווחים בטנורים, ובנשים שמבטאות את המנעד הגבוה בעידון שנשמע הכי פשוט בעולם.

המנצח פול הילייר, שלו אוזן לצלילים מיוחדים כפי שהראה ב"אנסמבל היליארד" שאותו הקים והקדיש למוסיקה עכשווית, גם אוונגרדית, משייט עם המקהלה שלו - 16 קולות א-קאפלה. הליווי היחיד המצטרף אליהם הוא של צלילי גיטרה ותוף, רק לעתים, בצליליהם העדינים, במיקס מושלם כפי שרק טכנאי "הרמוניה מונדי" מסוגלים להשיגו. *

טאריק או'ריגן: "שיח אירי" (An Irish Colloquy) עם המקהלה הקאמרית הלאומית של אירלנד. מנצח: פול הילייר. הרמוניה מונדי 807486 HMU מ-2011. הפצה: התו השמיני

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ