בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שובו של הצמד לפופ הישראלי

אחרי "הדודאים, "הפרברים" ואפילו "הג'ינג'יות", הצמד החדש "עבודות עפר" מחזיר מעט מהזוהר הזוגי למוסיקה הישראלית

14תגובות

בתקופה האחרונה נרשמת התעוררות משמחת בגזרה זנוחה בפופ הישראלי - הגזרה של הצמד. הזמר העברי והפופ הישראלי הישן אהבו צמדים: "הדודאים", "הפרברים", "אילן ואילנית". אבל בעשורים האחרונים הצמד איבד את מקומו בהרכב הפותח, ורק לעתים רחוקות הבליח זוג יוצרים יצירתי ומעניין - "ג'ינג'יות"! - ונעלם כעבור זמן קצר.

הצמד לא באמת חוזר למרכז הבמה של המוסיקה הישראלית (אפילו למלה עצמה, צמד, אין קיום בשפה של 2012), אבל האופציה הזאת, שלא נעשה בה שימוש במשך תקופה ארוכה, חוזרת להיות רלוונטית ומעניינת, בעיקר בזירת המוסיקה העצמאית אבל לא רק בה.

אהד פישוף וישי אדר, אנשי "נושאי המגבעת" לשעבר, חזרו אל עולם הפופ עם הצמד המצוין "בני המה"; עברי לידר חבר אל המפיק הצעיר יונתן גולדשטיין והצמד שהשניים הקימו, "TYP", חתם לאחרונה על חוזה הקלטה עם חברת יוניברסל; הצמד הירושלמי "יאפים עם ג'יפים" הוציא אלבום נהדר ונגיש (בסטנדרטים הלא כל כך תקשורתיים של ההרכב) וגם חזר להופיע אחרי כמה שנים; והבשורה האחרונה שיוצאת מתוך הפורמט המתעורר: "עבודות עפר", הלא הם יונתן תורג'מן ואסף חזן. האלבום הראשון של השניים, שיצא לאחרונה, הוא לטעמי אחד מאלבומי הבכורה הטובים ביותר שהפופ הישראלי ידע בשנים האחרונות. אלבום נפלא ממש.

דניאל צ'צ'יק

שובו של פורמט הצמד קשור מן הסתם למשבר שבו מצויה להקת הרוק בכלל ולהקת הרוק הישראלית בפרט. התחושה היא שקשה מאוד להגיד דבר חדש ומעניין עם שתי גיטרות-בס-תופים. הפורמט של הצמד מוותר ביודעין (ובשמחה) על העוצמה, הסמיכות והדחיפה הקצבית של להקת הרוק. דווקא היעדרם של המרכיבים האלה, הנחשקים לכאורה, פותח פתח למקוריות ורעננות. בין שמדובר בהרכב אלקטרוני ("בני המה") ובין שהנטייה היא יותר אקוסטית-קוצנית ("יאפים עם ג'יפים"), הצמד הישראלי החדש מחליף את העוצמה הרוקיסטית בתחכום מסוגנן, את הסמיכות הרוקיסטית בצליל יותר אוורירי, ואת המהירות הרוקיסטית בפסיעה קצבית יותר מתונה.

האיכויות האלה מאפיינות גם את המוסיקה הנהדרת של "עבודות עפר", ועוד לפני שמקשיבים לשירים של תורג'מן וחזן, אפשר לחוש בהם כשמביטים בעטיפת האלבום החדש, שעיצב איתמר חפץ. כבר הרבה זמן לא נראתה כאן עטיפת אלבום שמשקפת בצורה כל כך מדויקת את התוכן שלו. מה יש בה? רקע לבן שתופס את מרבית שטח העטיפה, ובתוכו צורה בעלת שלושה קווים, שאפשר לראות בה חץ ואפשר גם לקרוא בה את האות ע', האות הראשונה בשתי המלים שמרכיבות את שמו של הצמד (הורים לתינוקות עשויים לראות בצורה הזאת סל-קל, אבל זה כבר סיפור אחר).

הרקע הלבן משקף את הבחירה של חברי "עבודות עפר" להשאיר המון אוויר בתוך המוסיקה שלהם, בחירה אסתטית שהרכבים צעירים בדרך כלל לא מבינים את היופי הגלום בה (או מפחדים שהמוסיקליות הלא מספקת שלהם תיחשף בתוך התפאורה המינימליסטית). החץ משקף את העובדה שחרף האווריריות והעדינות של שירי "עבודות עפר", יש בהם כיוון ברור וחד ותחושה של מטרה. החץ צבוע בגוני ירקרק-כחול-חום, ששטים בתוך הרקע הנייטרלי ויוצרים דינמיקה של צבעוניות קטנה בתוך לבן גדול - דינמיקה מרתקת שמורגשת היטב גם במוסיקה.

העטיפה מבטאת עוד ממד שקיים בשירים, ובעיקר בטקסטים שלהם: חידתיות. הטקסטים של חזן ותורג'מן לא מספרים סיפור, אלא משרטטים קווים קטועים של תנועות רגש לא פתורות. הפתרון, אם ישנו כזה, הוא מוסיקלי, וגם הוא לא תמיד שלם. המוסיקה של "עבודות עפר" לא מחבבת שורות תחתונות ומכבדת את רצונם של הטקסטים לא להתעכל בקלות, אבל באותו זמן היא גם עומדת על זכותה להיות נגישה ומלודית. בדרכם הפיוטית והלא סימטרית, השירים של "עבודות עפר" הם שירי פופ.

"עבודות עפר" - ים

32 דקות נמשך האלבום היפהפה הזה, וכמעט שאין בו צליל מיותר או נפילת מתח. אדם שפלן, שהפיק וניגן בגיטרות וסינתסייזרים, עשה עבודה נהדרת, וכך גם המתופף רם גבאי והנשפן אייל תלמודי. אם אתם חובבי מוסיקה שמחפשים הרכבים ישראליים חדשים ומצוינים ועדיין לא נתקלתם בצמד הזה, כדאי לכם להיכנס לדף ה-bandcamp של "עבודות עפר" (http://avodotafar.bandcamp.com/album). אפשר לשמוע שם את האלבום ולהוריד אותו בחינם, ואולי תחשבו, כמוני, שמדובר באחד מאלבומי השנה.

"עבודות עפר" - "עבודות עפר". הוצאה עצמית



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו