טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

נתן זך? לא, סמנתה פוקס

המשורר אלכס בן ארי ינסה להציל את הכבוד האבוד של להיטי הפופ הטראשיים במופע "להיטס", שיתקיים היום בלבונטין 7 בתל אביב

תגובות

"השיר הזה אומר דבר מאוד מדויק על הנפש שלנו", אומר המשורר אלכס בן ארי. הוא מחזיק ביד דף ובו שורות קצוצות של שיר, שמתחיל כך: "על העיר ירח/ והלילה רך/ היה לי לב שבור/ היה לי גוף מוכרח// אז יצאתי לצוד/ ואני הפיתיון/ עמדת שם/ זה היה כל כך נכון// הנה זה בא/ הנה זה בא/ הנה זה בא/ כל כך רוצה אותך/ תן לי/ תן לי/ אני רוצה לגעת/ לפעום צמוד אתך/ תן לי!/ תן עכשיו!"

12 נקודות לפותרים נכונה. זה התרגום של בן ארי ל"Touch Me" של סמנתה פוקס, שצרוב במוחו של כל מי שהתבגר בשנות ה-80. אבל רגע, מדוע לתרגם את השיר הזה, שנתפש כהתגלמות הטראש הנחות? ומדוע בן ארי טוען בתוקף שהוא אומר דבר מאוד מדויק על הנפש שלנו?

"'טאץ' מי' מסתכל על הפער בין מי שאנחנו באמת, בפנים, עם כל החולשות והפנטסיות, לבין מי שאנחנו מעמידים פנים שאנחנו כדי שהפנטסיות שלנו יוכלו להתגשם", אומר בן ארי. "לכאורה, זה שיר מאוד מונוליטי. חזק מאוד, עם קצב חייתי, וסמנתה היא לגמרי In your face. כוחנית, גסה אפילו, מין man eater כזאת. אחת שיכולה לעשות הכל: לכבוש, להצליח. אבל כשאתה מקשיב טוב אתה שם לב שבתוך החומה הכוחנית הזאת פזורות נקודות לא בטוחות, קווים עדינים של צל.

 

"למשל, השורות ‘I was hungry for love/ I was hungry for fun' ("היה לי לב שבור/ היה לי גוף מוכרח" בתרגום של בן ארי). יש שם חזית של מישהי כוחנית, אבל יש גם משהו עדין, נואש, הרעב לאהבה. או השורה ‘I didn't mean to hesitate'. יש שם היסוס. אפילו שם השיר, ‘Touch Me'. מצד אחד זה מאוד מיני, In your face, אבל זאת גם בקשה רגשית עדינה.

"מה שהכי יפה בשיר בעיני זה הפרופורציות בין הכוח לעדינות", מסכם בן ארי. "אין שוויון ביניהם. המאסה הגדולה היא של כוח. גם המוסיקה משדרת את זה. אבל מדי פעם יש אזורים של רוך והזדקקות. הפרופורציות האלה מאוד מדויקות. ככה זה באמת בעולם. זה לא שיש שוויון בין הגרעין הפנימי של האדם לבין מה שהוא מראה בחוץ. זה יותר לכיוון 1-99 לטובת החוץ. האזור הרך מהבהב מדי פעם, ו'Touch Me' עולה על זה מאוד יפה".

"Touch Me" הוא רק דוגמה אחת - די קיצונית, יש להודות - לטענה הפרובוקטיבית של בן ארי, שתככב במופע "להיטס" שיתקיים היום ב-16:00 במועדון לבונטין 7 בתל אביב. "הטענה שלי היא שלהיטי ענק, גם אלה שנחשבים נחותים וטראשיים, הם יצירות משוכללות ומשמעותיות לא פחות מסרטי איכות, מאמנות פלסטית טובה או משירה", אומר בן ארי. ‘Touch Me' בדיוק כמו שיר של נתן זך, מחולל את הדבר הלא מילולי שאני מרגיש כשיצירת אמנות טובה עובדת עלי ומפעילה אותי".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות