ראיון

למה אנדרו בירד הקליט אלבום באסם

הוא סבור שאפשר ליצור מוסיקת פולק גם בלי גיטרה, ואפילו לחבר בה בין המדעי לאישי. בראיון מספר הזמר והמלחין מהיכן הוא שואב השראה לשיריו

אורי זר אביב
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אורי זר אביב

אנדרו בירד התכוון לנסוע בסתיו הקרוב כדי לנגן ג'אם-סשנים עם לבון הלם, מתופף "הבנד", באסם שלו בניו-יורק. בראיון עם בירד היה אפשר לשמוע כי הוא מצפה לכך בקוצר רוח, אבל שבוע לאחר מכן נודע על מותו של הלם, שהיה גם זמר פולק משפיע.

אפשר בהחלט להבין את החיבור בין בירד, בן 38, להלם. כמוהו, גם בירד הוא מוסיקאי פולק אמריקאי עד לשד עצמותיו. בנוסף, הוא גם כנר, זמר וכותב. אלבומו האחרון והמצוין "Break It Yourself", השישי במספר, שיצא לפני כחודשיים הוקלט בתוך אסם בדומה ל"The Barn" של הלם (שממוקם בוודסטוק, ניו יורק) שבו נהג בשנות האלפיים להזמין אליו מוסיקאים לנגן אתו. ההופעות שהתקיימו באסם של הלם נועדו לגייס כספים לטיפול בסרטן שבסוף הכריע אותו.

הראיון עמו מתקיים בזמן שהוא באוטובוס של להקתו בדרך להופעה בסן פרנסיסקו. הוא ידוע ברעיונותיו המוזרים לשירים, והנטייה שלו לרומנטיקה הולכת יד ביד עם חשיבה פתוחה מאוד. באלבום החדש ישנו שיר, "Eyeoneye", שהוא ביצע במארס האחרון בתוכנית "דו"ח קולבר". "השיר מדבר על מעין גידול סרטני שבתוכו תאים חיים משכפלים את עצמם, ממש איברים שלמים", הוא מסביר. "כך שאם תפתח את הגידול תוכל למצוא בפנים שיער או שן. זה דוחה, אני יודע, אבל זה גרם לי לחשוב על כך שכמו בפידבק של גיטרה שמתקרבת מדי למגבר ויוצרת צליל נוראי, כך קורה גם בטבע, כשדברים מתקרבים יותר מדי למקור שלהם; כמו מחלת הפרה המשוגעת, או כשמאכילים חיה באותה חיה". בדיעבד ובאופן די ביזארי, השיר הזה מתקשר לתחושה שחווה בירד כששמע על מותו של הלם. גם השיר שפותח את האלבום "DesperationBreeds", מתייחס לכך.

אנדרו בירד. "פולק הוא לא הכלי עליו אתה מנגן אלא שייך למי אתה"

זה נכון שהשיר מדבר על היכחדותן של הדבורים?

"זה חלק מהרעיון שהתחיל אצלי כשטיילתי בספרד וראיתי סרט על דבורים. באופן בסיסי, נדמה שבכל פעם שאנו מנסים לכפות איזושהי סימטריה על הטבע, זה חוזר אלינו בהפוכה". באלבום החדש הצליח לראשונה, לדבריו, לפרוץ את מה שהוא מכנה "המחסום בין המדעי לאישי. שיר שהוא שניהם".

גם אלבומו של בירד מ-2005, "The Mysterious Production of Eggs & Andrew Bird", עוסק במידה כלשהי במדע וטבע. הוא מסכים כי באותו אלבום חל שינוי בתפישה המוסיקלית שלו. "כן. זה האלבום הראשון שבו אימצתי את כל עניין ההפקה". באלבום הזה ההפקה היתה פומפוזית ובומבסטית יותר. "תמיד הייתי מודע באולפן לנושא של הפקת שירים, שאחר כך גם יהיה ניתן לבצע אותם על הבמה באותו אופן", הוא אומר. "זה נחמד אם אתה בקטע של סימפוניות באוזניות, אבל ככל שאתה הולך לשם יותר, כך אתה יותר מתרחק ממה שאני מוצא בו משיכה במוסיקה".

באחרונה חזר להפקה רזה יותר, חיה ופחות טכנולוגית - אל "הדבר הפשוט: מישהו ששר שיר", לדבריו. הוא לא אוהב כשהשירים נשמעים מושלמים, "אין בזה יושר", הוא אומר. "את האלבום שהזכרת נדרש המון זמן לעשות, הוא הורכב בזהירות רבה".

נשמע שאתה סבור שהוא מופק יתר על המידה.

"לא, לא. אני יודע מתי אני מגזים בהפקה ואז זה לא נכנס לתקליט. העניין הוא שצריך לשמור על האנרגיה של הלייב כמו באלבום האחרון שלי. האלבומים ‘The Mysterious Production of Eggs' ו'Noble Beast' מאוד מופקים. הם ארכיטקטורה".

המיתוס של דילן

נדמה שבשנים האחרונות כל מוסיקאי אינדי שתופס גיטרה אקוסטית וכותב שיר שהוא מבצע בעצמו מתויג מיד כזמר פולק. "בוב דילן הנחיל איזה מיתוס שאומר שמוסיקת פולק מוכרחה להיות עם גיטרה", אומר בירד, "אבל פולק הוא לא הכלי שעליו אתה מנגן. זה יותר שייך למי אתה. פולק הוא מוסיקה של אנשים. אני לא מכיר מוסיקה של סוסים. מדובר במסורות שעוברות מדור לדור כמו שפות, באופן טבעי בין אנשים".

נדמה שבירד הוא מעט טכנופוב. עם זאת, האלבום החדש שלו מקודם באמצעות אפליקצית שיתוף התמונות אינסטגראם. באתר האינטרנט שלו כל אחד יכול להעלות תמונות, תוך שימוש באפליקציה, ולשתף עם אחרים. הקונצפט לא לגמרי ברור. גם בירד לא מבין אותו כל כך. כשהשם "אינסטגראם" עולה, בירד קוטע: "אינסטגראם?"

כן, האפליקציה לשיתוף תמונות. האם קהל היעד שלה הוא גם קהל היעד של המוסיקה שלך?

"נראה לי שאני האדם הלא נכון לשאול אותו את השאלה הזאת. אני לא באמת מבין בזה. בגדול הכל נהיה כל כך מחובר חברתית, אז חשבנו להשתמש באינסטגראם כפלטפורמה לאנשים להכיר, אולי אפילו להתאהב".

בעמוד השיר "The Sifters" ביוטיוב כתב מישהו שהכיר בחורה לצלילי השיר וכשהציע לה נישואים ניגן אותו שוב ברקע ואחר כך גם בחתונה שלהם. האם בירד מכיר סיפורים דומים? "תשמע, אנשים מביאים לי את התינוקות שלהם להופעות ואומרים שהם נולדו בזכותי. זה קרה כמה פעמים, ומה שעוד יותר מוזר, מישהו פעם ביקש ממני שאחתום לו על התינוקת".

וחתמת?

"לא, זה לא פייר כלפי התינוקת".

בירד התחנך בשיטת סוזוקי מאז גיל ארבע. "בסוזוקי אתה לומד מוסיקה כמו היתה שפה כבר כשאתה מאוד מאוד צעיר", הוא מסביר. "קל יותר אחר כך ללמוד שפות מוסיקליות נוספות. אם אני שומע משהו, אני יכול לנגן את זה". ב-1996 קיבל תואר ראשון בנגינה בכינור וגם הוציא אלבום סולו ראשון, "Music of Hair".

"השם לקוח מתוך ‘Wait', פואמה שכתב גאלווי קנל", הוא אומר. קנל הוא משורר אמריקאי בן 85, זוכה פרס פוליצר לשירה. בירד מצטט את הפואמה: "מוסיקה של שיער/ מוסיקה של מכאוב/ מוסיקה של נולים טווה את אהבותינו שוב".

ב-1998 הקים את להקת "The Bowl of Fire", שעמה הוציא שלושה אלבומים ובהם "Oh the Grandeur" מ-1999 שחשף אותו לקהל הרחב. הוא שילב בו פולק עם מוסיקת סווינג והשפעות ג'ז משנות ה-30 לצד שריקות שמזוהות כעוד כלי נגינה שלו.

מאז שיצא לקריירת סולו הוא השתתף באלבומים של זמרים אחרים ובהם אני דיפרנקו ובוני פרינס בילי. אנני קלארק ("סנט וינסנט") מבצעת עמו דואט באלבומו החדש. הוא גם כתב שיר לקרמיט הצפרדע שהופיע בפסקול הסרט "החבובות" שיצא באחרונה.

בגובה התקרה

בין אלבום אולפן אחד למשנהו, הוציא בירד גם אלבומי הופעות חיות רבים. ב-2002 יצא הראשון בסדרת האלבומים "Fingerlings" של הקלטות מהופעות. עד כה יצאו יותר אלבומי הופעות חיות שלו מאשר אלבומי אולפן. מדוע הקליט את אלבומו האחרון באסם? "יש באסם הזה תקרה ממש גבוהה. כל אלבומי הג'ז הישנים שאני ממש אוהב הוקלטו באולפנים שבהם אתה בקושי יכול לראות את התקרה מרוב שהיא גבוהה. זו לא רק ההרגשה שאתה נעשה קטן לעומת המבנה, אלא שבאמת יש שם יופי של סאונד. כל הלהקה מנגנת יחד בחדר אחד, ללא הפרדה לערוצים, עם החלונות פתוחים, כשלהקלטה נכנסים גם קולות של ציפורים וצרצרים. זו היתה חוויה מאוד טבעית להקליט את האלבום הזה, לא מאוד נקייה".

אולי זו ההגדרה ההפוכה למה שמכנים "מוסיקה אורבנית". הקלטת בעוד מקומות מעניינים?

"שני האלבומים הראשונים שלי הוקלטו במפעל בניו אורלינס והשלישי בתוך אחוזה. כשאתה מקליט באולפן לבד החלל לא באמת משנה לך. אבל אם אתה מנסה להקליט עם קבוצה של אנשים, שכולם נמצאים באותו החלל, זה לא כך".

עטיפת האלבום

אף שהמלים באלבומיו אבסטרקטיות מאוד והקומפוזיציות לעתים מורכבות, שיריו בדרך כלל מסבירי פנים, גם אם בוחרים להתעמק במלים וגם אם האלבום רק מתנגן לו ברקע.

תסכים לבוא לראשונה להופעה בישראל?

"בהחלט, עובדים על זה כבר לא מעט זמן".

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ