מי התעייף, מדונה או הקהל

הרגע שלפני תחילת ההופעה של מדונה, שבו עשרות אלפי אורות צבעוניים של מכשירים סלולריים נדלקו יחד בקהל - היה הרגע החזק ביותר בערב כולו

משה קוטנר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים4
משה קוטנר

בחלק הראשון של הופעתה של מדונה בשבוע שעבר היה נדמה שמקור השראתה הנוכחי הוא להבות השאול. קטע הפתיחה כלל צלב אימתני, שירה ששילבה חזנות בעברית וזמרה נוצרית ויצורים שטניים. קטעי הווידיאו על המסכים הציגו בין השאר דימויים גותיים מבתי קברות, באווירה מהסוג שמצופה למצוא אצל אוזי אוסבורן.

אחרי חימום מסיבתי של הדי-ג'ייז עופר נסים ומרטין סולווייג, פרצה מדונה מתוך תא על הבמה ופתחה את ההופעה בדאנס המהיר של "Girls Gone Wild" מאלבומה החדש,"MDNA". דימויים של חורבן ואלימות מילאו את המסכים, ואלה עוד התעצמו עם ביצוע השירים "ריבולבר" ו"גנג בנג". בחליפה שחורה, עוטה כפפות של שאנל ויורה ברקדניה באקדחים ורובה קלצ'ניקוב, ביצעה מדונה מהלכי ריקוד אקרובטיים עם קבוצת רקדניות באווירת סרט של טרנטינו.

מדונה באיצטדיון רמת גן. ציפייה דרוכה שלא התממשהצילום: אלון רון

ככלל, המופע הפותח בסיבוב החדש של מדונה, רגע לפני שהיא ממשיכה עם העיר הנודדת שלה אל היעד הבא, אבו-דאבי, היה מלא בתכנים שביקשו להצהיר על ערך מוסף והתבגרות אמנותית ­ אמירות ודימויים פוליטיים, הרבה נגינה של מדונה עצמה בגיטרה חשמלית ומגוון סגנונות אקזוטיים.

כפי שהודלף כבר מהחזרות למופע, מדונה החליטה להפתיע בשיר עקיצה לכיוונה של ליידי גאגא. גאגא, בפני עצמה יצירה טהורה של ציטוטים וגזור-והדבק מתרבות הפופ של עשרות השנים האחרונות, למדה את מדונה לעומק יותר מכל אמן אחר. כשהוציאה גאגא את השיר "Born this way" ההבדל בין השראה להעתקה נהיה מעורפל במיוחד, מאחר שנשמע קרוב להיות גרסת כיסוי ל"Express Yourself" של מדונה. מדונה עשתה בהופעתה מה שרבים רק זימזמו בראשם כששירה של גאגא יצא לראשונה ­ שילבה בשירתה בין השניים, במה שנשמע כשילוב טבעי, בעודה שרה "כבדי את עצמך", כמין המלצה לזמרת הצעירה. היא חתמה את המחרוזת בשורות מתוך שיר אחר שלה, שסיכם את נושא גאגא ­ "היא לא אני". זו היתה נקמה קופצנית שלוותה בהרמת חצאית שובבית, אולם לא היה אפשר שלא לתהות על האמנית הרווחית ביותר בעולם, הנכנעת למלחמות אגו עם ממשיכת דרכה הצעירה.

קרקס פוליטי

עוד לפני שנשאה בהופעה את נאום השלום שלה, שלפיו "אם יהיה שלום במזרח התיכון, השלום אפשרי בכל מקום בעולם... זה תלוי בכם, אתם העתיד, אל תשכחו", חילקה מדונה מאות כרטיסים לפעילים של ארגוני שלום ישראליים. אבל דווקא אחד הקטעים האינטנסיביים והטעונים פוליטית בהופעה היה חלק שבו הזמרת כלל לא נכחה פיסית על הבמה.

מדונה באיצטדיון רמת גן. דקות נדירות של פופ פוליטי בועט צילום: אלון רון

זה היה בשיר "Nobody Knows Me", ששימש כאחד מקטעי המעבר בהופעה. דמותה של מדונה ריצדה על המסכים כשהיא מחליפה במהירות דמויות של חיילים, נזירות ולבוש מוסלמי מסורתי, בעוד הרקדנים על הבמה, שגילמו שוטרים מתעללים ואסירים במדים כתומים, נראו כמו גרסת מחזמר קרקסית ומדכדכת של כלא גואנטאנמו. על המסך הוקרנו בינתיים קטעים מהפגנות חברתיות סוערות וכרזות ממחאת "לכבוש את וול סטריט", כמו "אנחנו ה-99%" והסיסמה האנרכיסטית "אָכלו את העשירים". ובזמן שמדונה שרה "אף אחד לא מכיר אותי" הוקרנו תמונותיהם של בני נוער שהתאבדו בשנים האחרונות בעקבות התעללות הומופובית.

כרצועה בפני עצמה אלה היו כמה דקות נדירות של פופ פוליטי בועט ועשוי היטב, אולם כחלק ממכלול המופע, דימויי המחאה נהפכו לתפאורה מרצדת נוספת לצד הגירויים הרבים האחרים. סמלים דתיים וסקס, יריות וזרמי דם לצד שוטרים הדולקים אחר מפגינים ­ אלה התערבבו באלה, מנותקים מההקשר המקורי שלהם, לטובת הפצצת החושים במקבילה הוויזואלית של מכות חשמל. אלא שעם התקדמות המופע ועוצמת הגירויים שבו, ניכר שהוא עורר רק אפקט רגשי מינורי. מה שעורר את התהייה, האם מדונה התעייפה או שאנחנו פיתחנו סבילות אל הזמרת?

ציפייה דרוכה

למדונה יש ברפרטואר כמה סוגים של נשק יום הדין שכמעט בלתי אפשרי להתנגד אליהם; ולמרות חסרונם של הרבה להיטים מוכרים ­ אולי עניין בלתי נמנע בהופעה של שעתיים של אמנית כמו מדונה ­ בכמה מהם היא עשתה שימוש, ולאחרים יצרה גרסאות הרפתקניות מדי לקהל שרצה לקבל את האהוב והמוכר.

את "Like a Virgin" היא שרה בעיבוד שקט בליווי פסנתר, שהקשה מעט על הקהל להפוך אותו לסשן שירה בציבור המוני. היו רבים שבכל זאת התעקשו לנסות. במשך השיר לש רקדן את הזמרת וכרך אותה במחוך הדוק. את "Gimmie all your Lovin" שרה מדונה בהעמדה דומה למופע שהעלתה בחצי הגמר של הסופרבול, ללא ניקי מינאז' ומ.י.ה אך בתוספת מקצבים שבטיים רועמים. גם "Open your Heart" הושר בעיבוד שבטי, בהשתתפות שלישיית "קאלאקאן" הבאסקית. בשיאו מדונה וצוות הרקדנים איבדו את עצמם בטראנס, והבמה נראתה כמו מעגל קפוארה עם משפחת אלייב.

בין הרקדנים על הבמה היה גם הבן של מדונה וגאי ריצ'י, רוקו בן ה-11, שהחליף בהופעה תלבושות של פאנקיסט גלוח ראש ונזיר. בהמשך, מינאז' בכל זאת הופיעה על המסך להופעת אורח וחתמה בשורה "יש רק מלכה אחת, וזו מדונה".

מדונה באיצטדיון רמת גן. המאמץ לשמור על מעמדה ניכרצילום: אי-פי

פסגת ההופעה היתה הביצוע ל"Like a Prayer", שמדונה שרה בתוספת מקצב האוס אייטיזי, עם האלמנטים המוכרים מהקליפ לשיר, שכללו להקת גוספל ואת מדונה יורדת בתחינה על ברכיה.

למרות פן ויזואלי מושקע במיוחד, שכלל שימוש יצירתי בהקרנות הווידיאו, במות שהשתנו בלי הפסקה ובשלב מסוים גם מתופפים שריחפו באוויר ­ בחלקים גדולים מההופעה הצד המוסיקלי לא יישר קו עם התזכורות הרבות למלכותה של מדונה.

קטעים רבים מאלה שביצעה לא פגעו - להיטים שהקהל ציפה להם בוצעו בגרסאות לא מספיק מתקשרות, ושירים אחרים שרחוקים מלהיות האהובים ביותר קיבלו מקום נכבד מדי. המופע היה נאמן לאלבום האחרון שלה: בשניהם ניכר כי המאמץ לשמר את מעמדה, להישאר רלוונטית ולשחזר את הקיצוניות שזוהתה אתה בשנות ה80- וה-90 מכביד על מה שמדונה היתה יכולה להיות כיום.

אולי זה לא מקרה שהרגע הכי חזק בהופעתה של מדונה היה זה שבו נכבו כל האורות, והמופע עמד להתחיל. באותו רגע נדלקו יחד עשרות אלפי אורות צבעוניים בקהל ­ מכשירים סלולריים שהופנו אל עבר הבמה בתקווה לתפוס את כניסתה של מדונה לזירה ויצרו מראה מרהיב של שדה בוער של גחליליות זרחניות. זה היה רגע של ציפייה דרוכה, רגש מאוחד ומרוכז של רבים לקראת הצפוי לבוא. את הרגש הזה, לרוע המזל, מדונה עצמה לא הצליחה לשחזר בשעתיים של הופעתה.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ