ג'ז

אלי דג'יברי וגדי להבי בן ה-16 על במה אחת

התמיהה מדוע אחד מבכירי הג'זיסטים הישראלים משתף פעולה עם פסנתרן כה צעיר מתפוגגת זמן קצרצר אחרי שמתחילים לשמוע אותם מנגנים יחד

בן שלו
בן שלו
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
בן שלו
בן שלו

חובבי מוסיקה שקוראים וכותבים בפורומים של ג'ז ומוסיקה קלאסית ברשת מכירים היטב את המושג "אזעקת מצו". אזעקת מצו, על שם ערוץ הטלוויזיה הצרפתי Mezzo, מתרחשת כשאחד ממשתתפי הפורום מבחין שהערוץ עומד לשדר, או משדר עכשיו, הופעה מעניינת במיוחד. "אזעקת מצו: סוני רולינס בהופעה בגרמניה. הערב בתשע. אל תחמיצו" או: "אזעקת מצו: קית ג'ארט בהופעה בצרפת. עכשיו!"


הקונצרטים ש"מצו" משדר מתקיימים בדרך כלל בארצות שבהן היערות עבותים, האגמים פסטורליים והקולטורה עומדת בראש סדר העדיפויות הלאומי, אבל בשנה הבאה יישמעו כמה אזעקות מצו ממדינה שבה אזעקה לא קשורה בדרך כלל לתרבות. צוות צילום של מצו בא בשבוע שעבר לישראל כדי לצלם שש הופעות של ג'זיסטים ישראלים, שישודרו בערוץ ב2013-. כמו ההחלטה של פסטיבל הג'ז הגרמני Jazzhead לייחד בשנה הבאה ערב שלם לג'ז הישראלי, זאת עדות למוניטין המצוינים שיצאו לג'ז שלנו באירופה.

אלי דג'יברי וגדי להבי

אחד הקונצרטים שאנשי מצו צילמו היה הדואט של הסקסופוניסט אלי דג'יברי והפסנתרן בן ה16- גדי להבי. לכאורה לא ברור מדוע אחד מבכירי הג'זיסטים הישראלים משתף פעולה עם מוסיקאי כל כך צעיר, אבל מי שראה את להבי מופיע בפסטיבל הג'ז האחרון באילת יודע שמדובר בכישרון יוצא דופן; כזה שבניגוד לנערי פלא אחרים נמנע מלתעל את מלוא כישרונו אל ההיבט הטכני-וירטואוזי ומשקיע משאבים לא פחותים בחיפוש אחרי רעיונות רעננים.

הבגרות של להבי התגלתה בהדרגה על הבמה של מרכז ענב בתל אביב. בקטעים הראשונים היה עדיין חוסר איזון בין הצליל הקטן והנגינה המעט מהססת שלו לבין הצליל הגדול והנגינה הבוטחת של דג'יברי. היתה גם לטעמי מנת יתר קלה של סנטימנטליות במוסיקה, שהשתקפה אפילו בשמות הקטעים שהשניים ניגנו: הסטנדרט "my Prince will Come Someday" ולהיט הפופ של רנדי קרופורד "ll Fly away'One Day I".

אבל אלה היו גישושי פתיחה. למן הקטע הרביעי, "מיקה", הנגינה של להבי הציגה עמוד שדרה מלודי מרשים, והיה תענוג לשמוע אותו חושב תוך כדי נגינה, מחפש כל הזמן את הזווית המיוחדת והמפתיעה, ולא מפחד לטעות לפעמים. ייתכן שהרעננות הזאת היא אחד הדברים שגרמו לדג'יברי לרצות לנגן עם הנער, והדיאלוג שנוצר בין השניים עד סוף ההופעה היה קשוב, מפרה ומקסים.

ביציאה מההופעה אחד האנשים שישבו לידי שאל בעיניים בורקות, "איך קראו לקטע שהם ניגנו אחרי 'המערה'?" בצדק הוא שאל את זה. "המערה" (דג'יברי לקהל: "שם אני אסתתר כשליברמן יהיה ראש ממשלה") היה קטע יפה, אבל הקטע שנוגן אחריו ¬ דג'יברי לא אמר מה שמו ¬ היה אחד מאותם קטעים נהדרים שבהם הכל מתחבר והמחיצה בין הנגנים מיטשטשת והיופי המוסיקלי מרעיד איזה מיתר פנימי. יש לקוות שהקטע הזה ימצא את דרכו לאלבום שדג'יברי ולהבי (ביחד עם עוד נגנים) יוציאו בקרוב.
אנשי מצו ממשיכים השבוע לתעד את מיטב הכוחות של הג'ז הישראלי. הערב (שני), במועדון זאפה תל אביב, הם יצלמו את הופעתו של הפסנתרן הנהדר עומרי מור, שמשלב ג'ז ומוסיקה אנדלוסית. מחר הם יעלו לירושלים ויצלמו את ההופעה של אבי ליבוביץ והאורקסטרה שלו במועדון הצוללת הצהובה. וביום רביעי הם יצלמו הופעה של הפסנתרן ירון הרמן במרכז ז'ראר בכר בירושלים.

אלי דג'יברי וגדי להבי. מרכז ענב בתל אביב, 25.10


ז'אן לואי מטינייה בישראל


בשבוע שאנשי ערוץ מצו מתעדים את הג'ז הישראלי, בא לשלוש הופעות בארץ
מוסיקאי ג'ז צרפתי מהמעלה הראשונה: נגן האקורדיון ז'אן לואי מטינייה. מטינייה
מלווה שנים רבות את הזמרת ז'ולייט גרקו, הקליט עם נגן העוד אנואר ברהם
והקונטרבסיסט רנו גרסיה-פונס ומוציא אלבומים בחברת אי-סי-אם היוקרתית. הנגינה שלו מעודנת מאוד, לירית ורחבת אופקים. בהופעותיו בישראל הוא ישתף פעולה עם הזמרת טליה סולן, המקישן זוהר פרסקו, הגיטריסט איתמר ארז והקונטרבסיסט אברי בורוכוב.

סולן, שיזמה ואירגנה את ביקורו של מטינייה בישראל, התוודעה לאקורדיוניסט בסשן
הקלטות ברומא, שם השניים היו חלק מהרכב גדול יותר. "הוקסמתי מהנגינה האצילית
והמעודנת שלו, מהמקום והמרחב שהוא משאיר ברוחב לב לשותפים שלו", אומרת סולן.
"עדינות וענווה במוסיקה הן תכונות אהובות עלי במיוחד. אני נמסה בנוכחותן. מטינייה
ניחן בהן בנדיבות. הוא לא מבקש מקום מרכזי לעצמו, אבל יש לו נוכחות חזקה מאוד.
הוא וירטואוז, אבל הוא לא יפגין זאת אלא אם כן המוסיקה דורשת. שומעים בנגינה שלו
התמסרות ליופי ולאידיאל המוסיקלי.

"חזרתי מרומא נפעמת מהמפגש עם מטינייה", ממשיכה סולן. "הרגשתי איך הנגינה שלו
משפיעה על השירה שלי. בארץ הזדמן לי לעבוד עם נגני אקורדיון מהאסכולה הרוסית,
שהצליל שלהם לגמרי שונה: צליל נכבד, נוכח, שמח ומרקיד. עם נגינת האקורדיון
המעודנת והאריסטוקרטית של מטינייה נוספו לשירה שלי גוונים אחרים".

במשך כמה שנים ניסתה סולן לארגן ביקור של מטינייה בישראל ורק לאחרונה עלה הדבר
בידה. אתמול נפגש האקורדיוניסט לחזרה ראשונה עם ארבעת המוסיקאים הישראלים שישתפו אתו פעולה, ומחר (שלישי) בתיאטרון ירושלים תתקיים ההופעה הראשונה של ההרכב. מטינייה ושותפיו יופיעו ביום רביעי במרכז ענב בתל אביב וביום חמישי באולם זוהר בקרית טבעון.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ