שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

"מדנס" במיטבה כשאינה מנסה לשחזר את העבר המפואר

קל לזהות באלבום החדש של הלהקה את המטען הגנטי של להיטיה הגדולים

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה

זה אולי נשמע מובן מאליו, אבל "Oui Oui, Si Si, Ja Ja, Da Da", אלבומה העשירי של "מדנס" מאופיין באווירה נוסטלגית במיוחד. האלבום נפתח עם שיר המושפע מצליל הסול הקלאסי של מוטאון, "My Girl 2", כהמשך לאחד מאחד מלהיטי העבר הגדולים של הלהקה.

בשביל רוב אלה החיים מחוץ לממלכה הבריטית, הלהקה זכורה בעיקר בזכות להיטי הסקא-פופ הפרחחיים שלה מתחילת שנות ה 80. באנגליה, לעומת זאת, "מדנס" נתפשת כחלק מהנוף התרבותי, אף שהתפרקה ולא פעלה בחצי השני של שנות ה 80. הלהקה, שהיתה השגרירה של תנועת הסקא טו טון בפופ, אבל עם השנים ריככה את הצליל והחליפה את הקופצנות בתחכום ופופ רך, חזרה להופיע בתחילת שנות ה 90. מאז התאחדה להופעות שנתיות בחג המולד ושברה שיאים עם הפסטיבל שלה, "מדסטוק".

"מדנס"

האפקט שלה בהופעה רחוק מחוויית הופעה סטנדרטית. זו המולה אופורית עם אנרגיות גועשות שמצליחות לרוב לשמור על הגבול הדק שבין חוסר שליטה אקסטטי לקטטה המונית. לכן לא מפתיע שבפסטיבל "מדסטוק" הראשון, שהתקיים ב 1992, קהל של 70 אלף רוקדים במגפי ד"ר מרטינס רקעו ברגליהם, יצרו תופעה גיאולוגית חסרת תקדים בצפון לונדון שהשירות הסייסמולוגי השווה לרעידת אדמה.

באלבום העשירי של הלהקה קל לזהות ברבים מהשירים את המטען הגנטי שממנו היו מורכבים הלהיטים הגדולים של ההרכב. כך יש תחושה שהם כותבים כבר עשרות שנים את אותו השיר, אבל זהו שיר לא רע בכלל. העטיפה של האלבום מתבדחת בנוגע לחוסר ההחלטיות של ההרכב בבחירת שם. יצר אותה פיטר בלייק, שעיצב את עטיפת "סרג'נט פפר" של הביטלס.

באלבום החדש יש ביטוי לתקופות השונות של "מדנס". הוא כולל שירים עם נגיעות נורת'רן סול ואזכורים לקשר של הלהקה לתת-תרבויות האורבניות הבריטיות, בעיקר לגלוחי הראש של שנות ה 60. למשל השיר "Death of A Rude Boy"", עם מקצב דאב-רגאיי ברוח להקת ה"ספיישלז". הצד המלנכולי של מאדנס, שתידלק את הבלדות המפורסמות של הלהקה, מקבל גם כאן ביטוי בשיר באווירת דיסקו נוסטלגי המתרפק על רומן מפוספס שמעולם לא קרה, "Never Knew Your Name". הרכב המריאצ'י "אל ברונקס" מוסיף גוון עסיסי של מוסיקת רחוב מקסיקאית תזמורתית לשיר "La Luna".

אבל הרגעים הבולטים כאן הם אלה שבהם הלהקה אינה מנסה לשחזר את העבר המפואר. אלה השירים שבהם היא נשמעת כפי שהיא, אבל משוחררת מהיצמדות לז'אנר כזה או אחר. בשיר "Small World" שר סאגס על לונדון המודרנית שבה הרחובות ריקים מאנשים. בשיר "Blue Powder", שנכתב על לילה ארוך של בילוי ביתי עם בת זוגו, העובר בהאזנה לתקליטים ויותר מדי סיגריות ויין, הוא מתאר איך שירתה של אריתה פרנקלין מתמזגת עם שירת הציפורים, והצבע הכחלחל של הזריחה ממלא את השמים ¬ בפסקול מרחף ומדוייק לרגעים מנצנצים של תודעה מעורפלת.


"מדנס" ¬ "Oui Oui, Si Si, Ja Ja, Da Da" (Lucky 7 Records)

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ