שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

אנג'ל הייז: היפ הופ נשי בטוח בעצמו

ב"קלאסיק" אנג'ל הייז כבר מאמצת לגמרי את הז'רגון הראפרי. והראפר/ית מיקי בלנקו מצליח לחתן את הוויית המועדונים ההדוניסטית עם הראפ הקווירי שלו

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה

התחייה היצירתית שעוברת על ההיפ-הופ בתקופה האחרונה מקבלת ביטוי עם שתי יצירות חדשות של השמות העולים בז'אנר. אם במשך שנים היה נדמה שרוב קהל הז'אנר תמך בכוכבים שמיחזרו קלישאות שנוסחו בשנות ה 90, כעת ברור שיש רעב לאמנים ששוברים את הכללים ופורצים דרך חדשה. שלא כמו בעבר, מדובר באמנים שמקבלים תשומת לב גוברת ולא נשארים בשוליים. הרבה מההתרחשות המעניינת מקבלת ביטוי לא ביציאות רשמיות אלא במיקסטייפים שאפשר להוריד בחינם ושמהוות מגרש משחקים ניסיוני ומיידי יותר כצינור בין האמן לקהל שלו.

איינג'ל הייז נהפכה לאחת הראפריות המדוברות בעולם מאז שיצא המיקסטייפ שלה "רזרביישן" בקיץ האחרון, והיא כבר הוחתמה בחברת התקליטים הגדולה יוניברסל. בת רק קצת יותר מ 20, הייז גדלה באזור דטרויט בקהילה דתית ונחשפה לתרבות הפופ רק לפני כחמש שנים. רק בשנים האחרונות היא הבינה שאת הטקסטים שכתבה מאז ילדותה היא יכולה להפוך לקטעי ראפ.

אנג'ל הייז

עכשיו, ביצירה שלה "קלאסיק", היא כבר מאמצת לגמרי את הז'רגון כשהיא מכריזה שהיא "הביץ' שעושה את זה הכי טוב בסביבה", ובהתאם מצליחה לייצר קול מובחן משל עצמה שהיא יוצרת משברי קלישאות הז'אנר המוכרות. הייז היא גם חלק מתופעה חדשה של אמני היפ-הופ ואר-אנ'-בי צעירים שמדברים באופן חופשי על זהות מינית שמעבר להטרוסקסואליות. הייז אומרת שהיא פתוחה לגמישות מגדרית ושרה על משיכתה לנשים וגברים כאחד.

במרכז המיקסטייפ החדש שלה "קלאסיק" קטע שומו "Cleaning Out My Closet", הכולל תיאור כן וחסר פילטרים של תקיפה מינית שעברה בצעירותה על רקע הביט של הקטע של אמינם באותו השם, שקשה להישאר אדישים אליו. אולם יש פער בין האישיות של הייז למוסיקה השמרנית שמלווה אותה בשלב זה, הנעדרת הרפתקנות. הייז שרה במיקסטייפ גם גרסת כיסוי ל"דו וופ" של לוריין היל, שלא מוסיפה דבר על המקור אבל מוכיחה שכמו היל, להייז יכולת טבעית לעבור בין ראפ דוקרני לשירת אר-אנ'-בי רגשנית, וכמו קודמתה היא יוצרת בהיפ-הופ מודל נשי נונשלנטי ובטוח בעצמו, הרחוק מהפונוגרפיות הנוצצת של ראפריות כמו ניקי מינאז' וליל קים.

הייז לא ממציאה דבר ¬ הסיפור שהיא מספרת הוא כזה של הישרדות ואמביציה ועלייה מהביבים למעלה, בדרך לשליטה עולמית. אנג'ל הייז מצליחה ליצוק לתוך הנרטיב המוכר הזה מספיק אופי משל עצמה כדי להפוך להיות הקול הבא שמספר את הסיפור הזה.

בכל הקשור לשבירת כללי ההיפ-הופ, אף אחד לא מתקרב לפועלו של מיקי בלנקו, הראפר/ית המרסק את התפישות המגדריות המאצ'ואיסטיות של ההיפ-הופ, כקרוסדרסר העובר הלוך ושוב בין מגדר גברי לנשי. בלנקו, הפועלת מניו יורק, החלה כפרויקט אמנות בפייסבוק ובהדרגה התפתח לזהותו הבימתית של המוסיקאי מייקל דייוויד קוואטלבאוום ג'וניור, שיצר אז מוסיקת פוסט-פאנק תעשייתית. תשומת הלב שקיבלה דמותה של מיקי בלנקו הפך אותה לדמותו המרכזית של ג'וניור, ואחרי כמה קליפים של בלנקו בדראג שיצרו כמויות של עניין ובלבול, יצא בסוף השבוע האחרון המיקסטייפ שלה/ו "Prince/ss Cosmic Angel: The Illuminati".

מיקי בלנקו

פריצת הדרך המגדרית של בלנקו בהיפ-הופ מקבלת ביטוי מוסיקלי הולם דרך שיתופי פעולה עם מפיקים מהאזורים שבהם האלקטרוניקה המועדונית המתקדמת פוגשת את ההיפ-הופ, כמו פלוסטרדמוס וסינדן, המייצרים צליל עם השפעות שנעות בין טראפ ועד הארדקור-טכנו. בלנקו מחליף במהלך המיקסטייפ דמויות ומגדרים ובין הקטעים משולבים סימפולים מתוך סדרת האנימציה "אקס מן", המקבילה בין דמותה של מיקי בלנקו למוטנטים מסדרת הקומיקס.

בלנקו, המכנה את עצמה "ראפרית אסיד פאנק", מבקשת לחבר בין המורשת של אמינם לפאנק הפמיניסטי של ריוט גרררל, ונדמה שבמיקסטייפ החדש היא רק מתחילה להוכיח עד כמה החולייה הזו היא בדיוק מה שחסר כרגע בתרבות הפופ. גולת הכותרת כאן הוא השיר "Wavvy", שבו בלנקו מצליח לחתן את הוויית המועדונים ההדוניסטית שלו עם הראפ הקווירי שלו, ליצירת להיט מזיז ישבנים ומסעיר באמת.

אנג'ל הייז ¬ "Classick"; מיקי בלנקו ¬ "The Illuminati Prince/ss :Cosmic Angel"

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ