שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

שני אורחים מגרמניה

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
חגי חיטרון

המנצח כריסטוף אשנבך, בן 72, אינו פנים חדשות בישראל; זמר הבריטון מתיאס גרנה, בן 45, הוא פנים חדשות. שני האורחים מגרמניה בנו שלשום עם הפילהרמונית קונצרט יפהפה, שמעורר רצון לחוות נוספים כמותו.

בפתיחת האירוע הוביל אשנבך את התזמורת ביצירה שאפשר לכנותה "קלאסיקה אולטימטיווית", והיא סימפוניית "פראג" של מוצרט. יש טוענים, מזה שנים, כי כוחה של הפילהרמונית אינו גדול ביצירות שקופות כאלה, מהמאה ה-18, אלא במוסיקה של המאה ה-19. אשנבך והנגנים התייצבו כביכול להפריך את ההכללה הזאת. הרוך של כלי המיתר היה ממכר, הדיבור שלהם עם כלי הנשיפה כנ"ל. זה היה ביצוע שגרם תחושת היכרות חדשה עם היצירה הכל כך מוכרת.

מתיאס גרנה (מימין) וכריסטוף אשנבך בחזרות עם התזמורת הפיהלרמוניתצילום: דניאל צ'צ'יק

היכרות ראשונה של ממש היתה הפגישה עם הבריטון מתיאס גרנה. קל למצוא דוגמאות של זמרתו המוקלטת, למשל באתרי אינטרנט, אך לפי מה ששמעתי שלשום זמרתו בהופעה חיה משכנעת הרבה יותר. גרנה בחר - מן הסתם בהתייעצות עם אשנבך, שמלווה אותו גם כפסנתרן, בערבי "לידר" - ששה שירים של שוברט, ארבעה מהם ידועים מאוד (מקצתם של העיבודים לתזמורת, במקום פסנתר, בשירים אלה, הם מעשי ידיהם של מוסיקאים גדולים, כמו ברהמס, רגר ווברן). לכאורה עלולים לידר להישמע, אפילו בליווי תזמורת, כמוטלים אל מחוץ לקונטקסט - באולם ענק וקר מבחינה אסתטית כמו "סמולרש"; בפועל, קולו המיוחד של גרנה וההבעה שלו עשו מיד את המלאכה: הסביבה כאילו נעלמה, הקול והכלים נשארו. הבריטון של מתיאס גרנה אינו "לירי" אלא חזק, עוטף, בעל גוון עמוק כהה, פרשנותו מקרינה כניסה אל התוכן הסיפורי של השירים.

גרנה אינו מזהיר באותה מידה בשירים שונים, אבל כמעט בכל שיר הוא הפיק לפחות פראזה אחת שבה החיבור של קולו, הגשתו ושוברט הצטרפו לאמנות ייחודית, מפליאה. בין השירים שבחר לבצע עם התזמורת היה גם "התמרור", מתוך 24 שירי המחזור "מסע חורף", מחזור שיבצע מחר בשלמותו ברסיטל באולם נוגה ביפו, עם אשנבך בפסנתר. ציפיות גבוהות.

התזמורת הפילהרמונית הישראלית בניצוח כריסטוף אשנבך. סולן: הזמר מתיאס גרנה. אולם סמולרש בת"א, 19.11

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ