מקורות ההשראה של הדי-ג'ייז דניאל בל ודרק קרטר

האחד היה מראשוני המינימל טכנו והמיקרו האוס. האחר הוא מחלוצי השיקגו האוס. דניאל בל ודרק קרטר, שיתקלטו הלילה בתל אביב, חושפים את מקורות ההשראה שלהם

אורי זר אביב
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
אורי זר אביב

במועדון הבלוק בת"א, שיחולק ויורחב הלילה לשני מועדונים נפרדים שיפעלו במקביל, יתקלטו שני די־ג'ייז ומפיקים ותיקים הנחשבים חלוצים במוסיקת המועדונים האלקטרונית. דניאל בל, מאבות המינימל טכנו והמיקרו האוס בא מדטרויט בחסות ליין המסיבות "פאקוטק". כחלק מליין "לג'נדס" של הבלוק יבוא דרק קרטר, מחלוצי השיקגו האוס ששילב במוסיקת מועדונים הרכבי סווינג ג'ז, זמרות פופ, פסיכדליית סיקסטיז ואף את קולו.

בל, אמריקאי שגדל בקנדה, היה נוהג בימי הקולג' מטורונטו לדטרויט כדי לבלות במועדונים שבהם השמיעו טכנו והאוס. הוא החל להפיק באופן עצמאי קטעי האוס בקנדה ובמשך שלוש שנים ניסה להוציאם לאור, אבל לא מצא חברת תקליטים שתסכים לעשות זאת.

בימיו המוקדמים של הז'אנר לא היו חברות רבות שעסקו בתחום המתפתח. "שלחתי קלטות דמו לחברת התקליטים 'Transmat' של דרק מאי ‏(מחלוצי הטכנו‏), אבל לא קיבלתי תשובה". ידידו המפיק ריצ'י האוטין הציע לו להוציא אותם בלייבל חדש שהקים, "8 Plus". תחת השם "Cybersonik" הוציא בל ב–1990 את "Technarchy" שזכה להצלחה גדולה.

לאחר שלמד קולנוע בקולג' בטורונטו עבר בל לדטרויט. אחרי שנתיים שבהן חימם בין השאר את מובי ואת ה"פרודיג'י" עזב את "פלאס 8" כדי להקים את הלייבל "Accelerate Communications". רק אז נהפך ליוצר משפיע. הוא שאב השראה ממלחינים כמו פיליפ גלאס וסטיב רייך. "ב–1992 יצא הסרט 'הנבואה' שאת הפסקול שלו כתב גלאס", הוא מספר. "הכל בו היה מואץ ואז מואט, ולא היה דיאלוג. כשהתחלתי להאזין להאוס משיקגו מיד ראיתי את הדמיון בין השניים. הדגש היה על רפטטציה, על שינויים מינוריים אך משמעותיים. אחד הדברים שהכי דיברו אלי, בדומה לסרט, היה שהמוסיקה נדחפת קדימה דווקא על ידי החלקים הקטנטנים בה".

למה הקמת את "Accelerate"  ב-1992?

דרק קרטר. בלי פאייטים

"רציתי יותר שליטה על הדברים, רציתי להוציא מוסיקה שאולי היתה לא כל כך אופנתית באותו רגע. 'פלאס 8' החלה לזוז עם מה שמתרחש ואילו אני רציתי ללכת בדרך שהיא אינדיבידואלית יותר, שתאפשר לי להתפתח עם השנים לסאונד שהוא שלי".

בל טוען שמה שקרוי היום מינימל טכנו לא התפתח באופן מאוד משמעותי מאז שנות ה–90. "פתאום החלו לקרוא לזה 'מינימל' והרבה כסף נדחף פנימה", הוא אומר. "אנשים אומרים שהז'אנר חייב המון לי ולמוסיקאי רוברט הוד, אבל אני רק שלב אחד באבולוציה של מוסיקת המועדונים. לפני כן היו שיקגו עם ההאוס וניו יורק עם הביג דיסקו".

אחרי שהוציא את אחד מקטעי הטכנו המכוננים, "Losing Control" ב–1994, הקים את חברת ההפצה "7th City". עם המוסיקאי תיאו פאריש הקים לייבל נוסף, "Elevate", עוד לפני שפאריש התפרסם בתחום. בל לא הופתע מההצלחה הגדולה של "Losing Control", "אבל לא חשבתי שכמעט 20 שנה אחרי ימשיכו לשאול אותי עליו".

אנשים נוטים להתייחס בזלזול למוסיקה אלקטרונית המקושרת לרחבות הריקודים. בל מסכים ומוסיף שאחת הבעיות שתורמות לכך היא שלאנשים אין אסוציאציות מיידיות לעוגנים בז'אנרים האלה. "כשאתה אומר לבן אדם את המלה ג'ז, מיד קופצים לראש מיילס דייוויס או ג'ון קולטריין, אבל בהאוס ובטכנו קשה למי שלא מתעניין לחשוב על רפרנסים. לכן רבים נוטים לחשוב שאלה תחומי אמנות שאין בהם תוכן".

קרטר, לדבריו, השפיע עליו, "בעיקר בבחינת סטייל התקלוט. כשיצאתי למועדונים בשנות ה–90, קרטר היה מהדי־ג'ייז שכולם דיברו עליהם. אף אחד אז לא השתווה אליו בכישורי התקלוט".

כנער התנדב קרטר לעבוד בחנות התקליטים "Imports" שהיתה הראשונה בשיקגו שהתמחתה בדאנס. הוא היה רזידנט במועדונים נחשבים ובהם "The End" בלונדון
"Centro Fly" בניו יורק. "גם העבודה בחנות התקליטים 'Cajual Records' עם קרטיס ג'ונס ‏(מפיק האסיד־האוס גרין ולווט‏) היתה חוויה מדהימה".

כשהוא נשאל למה בחר לשלב סווינג ג'ז ומוסיקת כלייזמרים בהאוס הוא עונה "אני עושה מה שאני אוהב ויוצר מוסיקה בהתאם. יש לי חברים ששולחים לי שירים וקטעים מסשנים מוקלטים ואת החלקים שאני אוהב אני משלב כסמפלים או ברמיקסים".

בניגוד לפעילות האינטנסיבית שלו בטוויטר ובפייסבוק, במוסיקה שלו אין ביטוי להעדפתו המינית. "היא גם לא באה לידי ביטוי באופן שבו אני הולך, מתלבש, מטפל בשבעה כלבים שלי או שוטף את המכונית", הוא אומר בתגובה. "בשביל מה זה הכרחי? הדרך שסללתי לא משובצת בנצנצים ופאייטים".

למה לדעתך מוסיקת האוס כל כך פופולרית בקרב הגייז?

"אין לי מושג. לעתים קרובות אני מגלה שהרבה מועדוני גייז הם בין 40 המועדונים הכי טובים שקיימים, רק בתחפושת. בנעלי עקב".

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ