בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

משחקי האגו של הראפר רוקי ASAP

באלבומו החדש מרפה רוקי ASAP רק לרגע מהדימוי לטובת התובנות האישיות. בשאר הזמן הוא מציג מופע נטול עומק. אבל הוא הרי יודע את נפש מאזיניו

תגובות

"Long.Live.ASAP", האלבום הראשון של רוקי ASAP, יוצא רשמית רק בימים אלה, אבל כמו שקורה לאלבומים רבים, מי שהיה מעוניין בכך יכול היה להשיג את הגרסה המודלפת כבר בחודש שעבר. הדינמיקה הזאת גרמה לכך שעד הרגע שבו ניתן היה להשיג אותו באופן חוקי כמעט כולם כבר גיבשו את דעתם על האלבום הזה, שתאריך הוצאתו נדחה שוב ושוב במשך חודשים. במציאות הפוכה זו "Long.Live.ASAP" הוא האלבום שקיבל הכי הרבה אהבה עוד לפני שיצא לאוויר העולם.

רוקי, שהוציא בסוף 2011 את המיקסטייפ "LiveLoveASAP", רוכב על גל של ציפיות והייפ שרוב הראפרים, או מוסיקאים בכלל, יכולים רק לחלום עליו. המוסיקה היא רק חלק מהעניין. רוקי ניחן בכישרון נדיר לזהות הלך רוח תרבותי שמתאים בדיוק ברגע הזה ולגלם אותו בדמותו בהצלחה. למרות הדעה הרווחת בדבר המסר חסר ההשראה של הטקסטים שלו, אין בכך כדי לפגוע בברק של הדימוי שלו. הביקורת הזאת מנוטרלת מראש, כי האדישות, האופנתיות והחומרנות שרוקי מבטא בטקסטים שלו הן בדיוק אותו הלך רוח עכשווי שהוא מצליח לתפוס.

בדימוי ובראפ שלו רוקי מגשר בין גרסת גנגסטא היפ-הופ מרוככת להיפסטר המודע אופנתית, ובין דימויים של כנופיית רחוב קשוחה וסטלנית לפשע האנטי-מצ'ואיסטי של לבישת חצאית בהופעות. האקלקטיות מתבטאת גם בעובדה שרוקי גדל בהארלם שבניו יורק אבל שלא כמו ראפרים הנוטים לפטריוטיות מקומית, הוא דווקא שאב השראה בעיקר מסגנון ההיפ-הופ האטי והצולל שהמציא די-ג'יי סקרו ביוסטון שבטקסס.

"LongLiveASAP" הוא המשך של המיקסטייפ שקדם לו, עם צליל מופק יותר משלו אבל עם אותה אווירה מרחפת וחספוס שמתקיים בתוך בליל של צלילים חלומיים ומסתוריים. ההפקות המוסיקליות בו מושחזות, ורוקי הצטיין לא רק בבחירתן, אלא גם בהתאמת זרימת הראפ שלו ושל אורחיו לקטעים. עבודת האוצרות הזאת, סטיילינג מוסיקלי וסגנוני, היא מרכז הכובד של האלבום, ואולי גם סוד ההצלחה של רוקי, יותר מכל דבר אחר.

את הקטעים הפיקו קאלמז קזינו, היט-בוי, טי-מינוס ו. רשימת האורחים כוללת כוכבי היפ-הופ, אלקטרוניקה ואינדי כמו דני בראון, פלורנס וולש, סקרילקס ודרייק. קטע אחד מדובר לא נכלל בו בסופו של דבר ¬ קטע משותף לרוקי וללנה דל ריי, שבקליפ שלה לשיר "נשיונל אנתם" גילם רוקי את דמותו של ג'ון פ' קנדי.

אחד הקטעים הראשונים שיצאו מהאלבום, ואחד האפקטיביים שבו, הוא "גולדי", שהפיק המפיק העולה היט-בוי. כמתבקש מהמוסיקה שלו שמנסחת סגנון חיים, אזכורי מותגים מפורשים ומרומזים בטקסט של רוקי הם התחליפים המעודכנים לדימויים ¬ מאופנה ועד שמפניה וסמים ¬ שנשזרים בתיאור של חיי הנוחות של הראפר בעקבות הפרסום; למשל, להתעורר עם שלוש דוגמניות-על ושאריות קוקאין בכיור.

בקטע "הל" מתארחת סנטיגולד המופלאה, שמזריקה עם השירה שלה נשמה שהאלבום בהחלט נזקק לה, במיוחד כשמגיעים לרצועה "Fuckin Problems". בקטע הזה, בעל אנרגיה סוחפת, מצטרפים אל רוקי הראפרים דרייק, טו צ'יינז וקנדריק לאמאר לשיר זימה שנשמע כמו פרודיה על סרט טבע על אודות כרסום הטסטוסטרון בתבונה האנושית. "הגבר ארוך האיבר הזה לא בקטע של דיבורים ארוכים", חורז דרייק.

המפיק דיינג'ר מאוס ¬ האיש שמאחורי "נארלז ברקלי" והפקות של "גורילז" ו"בלאק קיז" מוציא את המיטב מרוקי בקטע "פניקס". רוקי נשמע בו מעט פחות מושקע בדימוי, צולל לזרם תודעה של מחשבות אובדניות ותוהה על מחיר התהילה באזכורים של מייקל ג'קסון, קורט קוביין ובסקיאט. זה גם הרגע שבו הוא מבטא תובנות אישיות שבשילוב הביט המלנכולי של דיינג'ר מאוס מצליחות לרגש, ולא רק להגניב. בשאר הזמן רוקי מעדיף להציג מופע נטול ייחוד או עומק.

כמי שממוקם בחזית הדור החדש של ההיפ-הופ, מותר לתהות על הרעש הגדול שמעורר הראפר הזה, שכמבצע אינו משאיר רושם חזק ¬ להבדיל מכמה מהאורחים באלבום שלו ¬ ותכניו עוסקים בעיקר בהאדרת האגו שלו. אבל רוקי מגלה הבנה גדולה יותר של מאזיניו ¬ רובם יעדיפו מן הסתם להצטרף לשירת הפזמון החוזר של ("all I really need") PMW", עם המלים "פוסי, מאני, וויד, זה כל מה שאני באמת צריך".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו