פסקול המסע של נירוונה - מוזיקה - הארץ
פופ

פסקול המסע של נירוונה

בסרט תיעודי מרגש מספר דייב גרוהל על ההיסטוריה של אולפני סאונד סיטי. חבל שהפסקול שנוצר במיוחד הוא חסר נוכחות

משה קוטנר
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
משה קוטנר

בתחילת הסרט התיעודי החדש “סאונד סיטי” מספר יוצרו דייב גרוהל על מסע בוואן עם הלהקה שלו “נירוונה” לאולפן ההקלטה בלוס אנג’לס בתחילת שנות התשעים, להקלטת האלבום “Nevermind”. אז הוא לא ידע שהימים הבאים ישנו את החיים שלו ואת הרוק. כעת, חודשים ספורים אחרי שיצא הסרט, שבמרכזו המוסיקה שנוצרה באולפן, מצטרף אליו פסקול בהשתתפות כמה מהמוסיקאים המרכזיים שהקליטו בו מאז סוף שנות השישים.

המוסיקאים מדברים על ציוד ההקלטה כמו על אנשים יקרים ללבם. הסרט יוצר הקבלה בין התפתחות טכנולוגית לאופן שבו אנשים נקשרים ומוסיקה נוצרת. הכוכב הגדול שעומד במרכזו הוא הקונסולה של חברת Neve שאותה מכנה ניל יאנג בסרט “חללית אנטרפרייז על סטרואידים”. סטיבי ניקס, שהיתה הראשונה להקליט על הקונסולה עם פרויקט מוקדם שלה, הצטרפה בהמשך לחברי להקת “פליטווד מק” שהקליטו שם את אלבומם הראשון. כשהם מדברים על הקשר הטוב שנוצר ביניהם, הם תוהים אם היה מתקיים ללא הקונסולה וצליל התופים החד פעמי שלה. אחר כך באו להקליט שם להקות כמו “סנטנה” ו”גרייטפול דד” והאולפן התחיל לשגשג.

דייב גרוהל צילום: AP

בתחילת שנות התשעים, כשחברי “נירוונה” באו להקליט את “Nevermind”, הלך המקום ודעך. בגלל ההזנחה בו וההתקדמות הטכנולוגית של אולפנים אחרים הוא נשאר מאחור. הצלחת האלבום של “נירוונה", שנחשב לאחד החשובים ביותר באותו עשור, הצילה כלכלית את סאונד סיטי ויצרה גל נוסף של להקות אלטרנטיביות שבאו להקליט בו כמו “רייג’ אגיינסט דה מאשין“ ו”ניין אינץ’ ניילז”. אלא שתעשיית המוסיקה עברה בהדרגה לתוכנות הקלטה ואולפנים ביתיים, והאולפן נסגר לבסוף בשנת 2011.

גרוהל קנה את הקונסולה, כוכבת הסרט, והתחיל את הקלטת האלבום “Sound City - Real to Reel“ שתהליך ההקלטות שלו מתועד בחלק השני של הסרט. הוא קיבץ להקלטות מוסיקאים מרכזיים בהיסטוריה של האולפנים וגם את אלה שהשפיעו עליו, נבחרת חלומות פרטית משלו שכוללת את ניקס, טרנט רזנור מ”ניין אינץ’ ניילז”, פול מקרטני וחברי “נירוונה” ו”פו פייטרז”. באמצעות הסרט מספר גרוהל סיפור מרגש ומשמעותי על היסטוריה מוסיקלית, על האנשים שיצרו אותה ועל האופן שבו הם התחברו מסביב לציוד ההקלטות. הפסקול, לעומת זאת, מינורי והשירים בו חסרי נוכחות.

יש כמה קטעים שמתעלים על אווירת יום הכיף באולפן שאירגן גרוהל. “You Can't Fix This” ששרה ניקס עם חברי “פו פייטרז” מזכיר את החומרים הקלאסיים שנוצרו בסאונד סיטי. לי וינג, לשעבר סולן להקת הפאנק “Fear”, שר עם נגנים מ”סליפנוט” ו”פו פייטרז” את השיר “Your Wife Is Calling” העצבני, שנשמע כמו להקת “דד קנדיז” אחרי ניקוי יבש. מקרטני שכבר הספיק להופיע עם חברי נירוונה הנותרים, מבצע אתם באלבום את “Cut Me Some Slack”, מרחב שמוציא ממנו שאגות אנרגטיות וחייתיות, ושמספק הזדמנות לקבל את גרוהל כמעריץ בעל העיניים הנוצצות.

*****צילום: AP

“סאונד סיטי -ריל טו ריל”. 
רוזוול רקורדס

תגובות