בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מת ריי מנזרק, קלידן להקת “הדלתות”

מנזרק, שהיה הכוח המארגן מאחורי הלהקה והאחראי לכמה מצליליה הנצחיים, מת מסרטן בגיל 74

8תגובות

ריי מנזרק, הקלידן של להקת “הדלתות”, מת אתמול בבית חולים בגרמניה בגיל 74, לאחר שנאבק בשנים האחרונות במחלת הסרטן.

"הדלתות" היתה אחת הלהקות הגדולות בתולדות הרוק, והאורגן של מנזרק היה אחד המרכיבים העיקריים שהגדירו אותה (לצד הקול, המלים והנוכחות הממגנטת של ג'ים מוריסון כמובן). הפתיחה הגאונית והסולו המופלא ב"Light My Fire", הפסאז' החרישי והאפלולי ב"Riders On The Storm", מהלך הבס המוחץ (מנזרק ניגן את תפקידי הבס של "הדלתות" באורגן) של "Break on Through To The Other Side" – הצלילים האלה, כמו רבים אחרים שמנזרק ניגן, נהפכו לצלילים מכוננים ונצחיים בעבור עשרות מיליוני חובבי מוסיקה בעולם.

מנזרק, שהיה מבוגר בכמה שנים מחבריו ללהקה, היה גם הכוח המארגן שמאחורי "הדלתות". "ריי היה הזרז והמלכד", אמר ג'ף ג'מפול, שמנהל כיום את הארכיון של הלהקה. "הוא היה האיש שלקח את ג'ים ביד ולקח את הלהקה ביד ודחף את כל העסק. בלי הכוח וההנחיה שלו, אני לא בטוח ש'הדורס' היתה יכולה להתקיים".

CHRIS PIZZELLO/INVISION/AP

מנזרק, שנולד בשיקגו ב-1939 ולמד מוסיקה קלאסית בצעירותו, פגש את מוריסון בבית ספר לקולנוע בלוס אנג'לס, שם השניים למדו באמצע שנות ה-60. מוריסון סיפר שהוא כותב שירים ומנזרק הציע שהשניים יקימו להקה. הצטרפו אליהם הגיטריסט רובי קריגר והמתופף ג'ון דנסמור, שמנזרק פגש בשיעור מדיטציה טרנסצנדנטלית.

ההופעות של "הדלתות" ב-1966 במועדון "ויסקי א גוגו" בלוס אנג'לס, שהתייחדו בנוכחות הכריזמטית והייצרית של מוריסון ובצליל הלא שגרתי של הלהקה, עוררו התעניינות רבה, ובעקבותיהן הלהקה הוחתמה על ידי חברת התקליטים אלקטרה. אלבום הבכורה שלה הוקלט בתוך שבוע ו"Light my Fire" נהפך ללהיט ענק ולשיר שמסמל את הרוח של שנות השישים.

ההרכב המקורי של "הדלתות" פעל בסך הכל חמש שנים, עד למותו של מוריסון ב-1971, והוציא שישה אלבומי אולפן. מנזרק, קריגר ודנסמור הוציאו שני אלבומים נוספים כ"דלתות" בתחילת שנות השבעים, וב-1978 הקליטו אלבום נוסף שבו ליוו את קולו של מוריסון הקורא משיריו.

AP

למנזרק לא היתה קריירת סולו מסודרת אחרי "הדלתות", אבל הוא היה פעיל: הפיק להקות, שיתף פעולה עם משוררים, העלה גרסה רוקיסטית ליצירה "כרמינה בוראנה", וגם הוציא כמה אלבומי סולו. האחרון שבהם, "Translucent Blues" (ביחד עם גיטריסט הבלוז רוי רוג'רס), יצא ב-2011.

בתחילת העשור הקודם מנזרק וקריגר התחילו להופיע עם השירים של "הדלתות". בשל מאבק משפטי עם דנסמור הם נאלצו לקרוא ללהקה שלהם "הדלתות של המאה ה-21". מנזרק וקריגר, ואתם חקיין מעולה של מוריסון, הופיעו בישראל בשנים האחרונות מול קהל משולהב, ומנזרק הוכיח שהוא עדיין יודע איך להוציא את הצלילים האלמותיים ההם מהאורגן שלו.

"אני שמח שזכיתי לנגן עם ריי את השירים של 'הדורס' בשנים האחרונות. הוא היה חלק גדול מחיי והוא יחסר לי מאוד", אמר קריגר אחרי מותו של מנזרק. "לא היה בעולם קלידן שיכול היה להשתלב כל כך טוב עם המלים של ג'ים מוריסון", אמר דנסמור. "ריי, היתה בינינו התאמה מוסיקלית מושלמת. היינו בראש אחד. בנינו את הבסיס שעליו ג'ים ורובי ריחפו. אני אתגעגע לאחי המוסיקלי".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו