פופ

צלילים ממנהרות הביוב

אלבום האי־פי החדש של המפיק האלקטרוני דה באג מאגד ראפרים דומיננטיים, שכל אחד מהם משקף נאמנה את רוחו - אווירת דיסטופיה של בסים, קצב ועצבים רופפים

משה קוטנר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
משה קוטנר

דה באג, הוא קווין מרטין הבריטי, ספג בתחילת שנות התשעים, אז הגיע ללונדון, את ההשפעה של מערכות הסאונד האימתניות שניגנו מוסיקת דאב ג’מייקנית בגירסתן הבריטית הכבדה. תחת השם הכי מוכר שלו, אבל רק אחד מיני כינויים רבים, דה באג מערבב מאז אמצע העשור ההוא את הבסים העמוקים, מרעידי הבטן של הדאב, עם השפעות אלקטרוניות ותעשייתיות. הוא שיתף פעולה בפרויקטים המוקדמים שלו עם ג’סטים ברודריק מנייפלאם דת’, בליקסה ברגלד מאיינשטרוצנדה נויבאוטן ואלק אמפייר - בהרכבים שניגנו סגנונות כמו ג’אז־קור ונוייז. בהמשך הוא היה מהמפיקים הראשונים שיצרו גירסאות אלקטרוניות לסגנון הדאנסהול רגאיי הג’מייקני - בגירסתו המיליטנטית ומחרידת השלווה. בזמן שהמפיק האמריקאי דיפלו התיך את אותן סגנונות ג’מייקנים למקצבים דיגיטליים והפך אותם להשפעה גדולה על מוסיקת הפופ והדאנס המסחרי, את דה באג, שהתחיל ליצור כמה שנים לפני דיפלו, אפשר לתפוס כתאום הבכור והמרושע שלו, אקלקטי באותה מידה אבל עם צליל הרבה יותר אפל, מתנגח, שמגיע עמוק מתוך מנהרות הביוב. אחד הקטעים האחרונים שהוציא דה באג דווקא הזכירו את שיתוף הפעולה המוקדם בין דיפלו למ.י.ה - הקטע “דיס מי ארמי”, בהשתתפות האם־סי והזמרת החיפאית מיס רד, מי שמשתפת פעולה עם ההרכב 3421, וששרה בעגת הפאטווה הג’מייקנית.

קווין מרטין, דה באג. מערבב את הבסים העמוקים עם השפעות אלקטרוניות ותעשייתיותצילום: Niall O brien

דה באג הודיע על יציאת הדיסק המלא הבא שלו, “Angels & Devils”, שיכלול בין השאר שיתופי פעולה עם gonjasufi,warrior queen ודת’ גריפס. לקראת הדיסק המלא, מוציא דה באג עכשיו אלבום אי־פי, “Filthy”, הכולל ארבעה קטעים שנוצרו משני ביטים. אסופת הקטעים היא קומוניקטיבית יחסית למוסיקה של דה באג - הדיסק נפתח בקטע היפ־הופ שמוביל הראפר האמריקאי דני בראון, “פריק שואו”. עם דראם רול רפטטיבי ואווירת טריפ־הופ מעורפלת שמוסיפה הזמרת קיקי היטומי בשירת הפזמון, תפקידי סינתיסייזר דמויי צופרים ומקצב מושהה, א־סימטרי ומתכתי. בקטע “Dirty” שר הראפר פלואודן, מקולקטיב הגריים רול דיפ, על ג’אנק פוד יקר, מלא בבשר סוסים שההמונים בממלכה המאוחדת אוהבים לצרוך גם כשהם מגלים שוב ושוב שהוא מלא בזבל. פלואודן שר גם קטע בשם “Louder”, שהוא הלהיט מתוך האלבום הזה, קטע שעורר עניין מיידי אחרי שהושמע בכמה הופעות ופסטיבלים לפני שיצא רשמית, ושהאופי ההמנוני שלו, המזמין לשלוף מצתים, להדליק ולהניף באוויר - הוא בסגנון דאבסטפ בגירסתו האורגנית החמה - נטול האלמנטים המציקים, ובתוספת בס עם גרוב קריבי רועד ומנענע. לצד הצליל החם, המקצב שלו ממשיך את הנטייה של דה באג ליצור קטעים עם מקצבים וצלילים שמזכירים זירת קרב - תוף הבס בקטע הזה למשל, נשמע כמו פצצת מרגמה עם אפקט ריוורב. האישיות הדומיננטית של הראפרים, שכל אחד מהם מביא את הגוון שלו לקטעי “Filthy”, מאפילה על העובדה שמדובר בדיסק של מפיק אלקטרוני אחד, שנמצא מאחורה. עדיין, כל אחד מהם משקף באופן נאמן את הרוח של דה באג - אווירת דיסטופיה של בסים, קצב ועצבים רופפים.

דה באג. “Filthy”. ninja tune

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ